وزارت خارجه سوئد: از سفر به ایران خودداری کنید

© Photo / Stefan Linsپرچم سوئد
پرچم سوئد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.06.2022
اشتراک
مقامات سوئد به شهروندان خود توصیه می کند از سفر به ایران خودداری کنید زیرا رای جنجالی دادگاه در راه است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از تارنمای "عرب نیوز"، مقامات سوئد به شهروندان خود توصیه می کند از سفر به ایران خودداری کنید زیرا رای دادگاه جنجالی در راه است.
وزارت امور خارجه سوئد به شهروندان خود توصیه کرده است که قبل از پایان دادگاهی که روابط بین دو کشور را تیره کرده است از سفر به ایران خودداری کنند. وزارت امور خارجه در بیانیه ای اعلام کرد: با توجه به شرایط امنیتی، وزارت امور خارجه توصیه می کند از هرگونه سفر به ایران خودداری شود.
روابط بین دو کشور پس از محاکمه یک مقام سابق ایرانی توسط سوئد به اتهام جنایات جنگی به دلیل اعدام دسته جمعی و شکنجه زندانیان سیاسی در زندان ایران در دهه 1980 تیره شد. قرار است حکم در 14 ژوئیه صادر شود.
به نوبه خود، سوئد حکم اعدام احمدرضا جلالی،پزشک و پژوهشگر ایرانی-سوئدی، پژوهشگر مدیریت بحران و حوادث غیرمترقبه را که ایران متهم به جاسوسی برای اسرائیل کرده است، به شدت محکوم کرده است.
سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.05.2022
گزارش و تحلیل
دادگاه نوری در آزادی جلالی تاثیر ندارد
گفتنی است، بر طبق گزارش "ایسنا"،جلالی به جرم جاسوسی برای اسرائیل بازداشت و پس از محاکمه و طی مسیر طولانی قضائی به اعدام محکوم و حکم صادره مورد تایید دیوان عالی کشور قرار گرفت. اطلاعاتی که او از برنامهٔ هسته‌ای ایران به سازمان جاسوسی- تروریستی موساد ارائه کرده بود، متاسفانه منجر به ترور و شهادت دو دانشمند هسته‌ای کشور شد.
موضوع بسیار قابل تامل، آن بود که به دلیل اقامت موقت این جاسوس در کشور سوئد و جلب همکاری وی به موساد در همان کشور، دولت سوئد بنا به درخواست اسرائیل ، پس از بازداشت وی در ایران به او اقامت دائم و پس از محاکمه و صدور حکم اعدام وی، به او تابعیت سوئدی اعطاء نمود تا نظام قضایی ایران را تحت فشار قرار دهد.
برخی تحلیلگران سیاسی معتقدند که کل پروژهٔ بازداشت حمید نوری در سوئد و تشکیل دادگاه نمایشی برای وی در آن کشور با هدف فشار بر دولت ایران جهت رهاسازی احمدرضا جلالی بوده است.
در چند وقت اخیر، ابراز نارضایتی از سوئد و سایر کشورهای اروپایی از سوی ایران افزایش یافته است. خبرگزاری سوئدی "تی تی" به نقل از وزارت امور خارجه سوئد گزارش داد: "ایران به طرق مختلف نارضایتی خود را از محاکمه جاری علیه یک شهروند ایرانی در سوئد ابراز می کند".
سوئد قبلاً توصیه کرده بود از هرگونه سفر غیرضروری به ایران خودداری شود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала