گزارش و تحلیل

سفر لاوروف به تهران؛ توافق ۲۰ ساله میان ایران و روسیه نزدیک است

© Sputnik / shiva abshenasهیئت وزارت خارجه روسیه در تهران
هیئت وزارت خارجه روسیه در تهران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.06.2022
اشتراک
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه روز گذشته اول تیر ماه ۱۴۰۱ شمسی وارد تهران شد.
اسپوتنیک - سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه روز گذشته اول تیر ماه ۱۴۰۱ شمسی وارد تهران شد و با آیت الله رئیسی رئیس جمهور ایران دیدار و گفتگو کرد در این دیدار وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه ضمن ارائه ی سلام پوتین رئیس جمهور روسیه خواستار گسترش تعاملات دو کشور و افزایش سفر های سران شد.
لاوروف در این دیدار همچنین اهمیت اتحاد کشور های تحت تحریم برای کاهش تسلط غرب بر جهان را خاطر نشان شد.
Официальный представитель МИД РФ Мария Захарова - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.06.2022
زاخارووا: زیبارویان ایرانی شایسته حضور مقابل دوربین ها هستند + ویدئو
روز دوم تیر نیز وزیر امور خارجه ی فدراسیون روسیه با دکتر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ی جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفتگو کرد.
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه در این دیدار گفت:
در گفتگوهای خود به مسئله تجارت و اقتصاد توجه کردیم وظیفه ما این است که روابط فی مابین را در شرایطی که تحریم‌های غیرقانونی ایالات متحده آمریکا و کشور های اقماری آنها و مانع همکاری پویای ایران و فدراسیون روسیه با جهان شده‌اند توسعه دهیم، علی‌رغم این شرایط تجارت میان دو کشور ۸۰ درصد افزایش داشت امسال نیز روند ما مثبت است و ادامه پیدا می‌کند و برای حمایت از آن هر کاری می‌کنیم، مقدمات توافقی برای مدت بیست سال را بررسی کردیم که مسائل تجاری، اقتصادی و سیاسی زیر مجموعه آن است.
پیرامون مسائل کشاورزی گمرکی راه های ترانزیتی و غذای مالی صحبت و گفتگو کرده پروژه پرچمدار ما اعلام نیروگاه اتمی بوشهر که اکنون در فاز دوم و سوم آن فعال هستیم.
مدرنیزه کردن بخشی از راه آهن و نیروگاه سیریک نیز بخشی از سرمایه گذاری روسیه در ایران است در فرم اقتصادی سن پترزبورگ نیز پیرامون همکاری فی مابین ایران و روسیه در مسائل اقتصادی را بررسی کردیم.
در خصوص توسعه همکاری در بخش اکتشاف در حوزه نفت و گاز صحبت کردیم.
زاخارووا: ناتو کم مانده کمدین های روس را هم به دسیسه جویی علیه غرب متهم کند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.06.2022
زاخارووا با حجاب در تهران + عکس
برجام باید به همان شکل که در سال ۲۰۱۵ تایید شد اجرایی شود بدون هیچ کاهش یا افزایشی امیدوارم طرف واشنگتن انتخاب منطقی خود را انجام دهد، درباره مسئله سوریه صحبت کردیم که در چارچوب آستانه شرایط مطلوب ایجاد شود، ایران و روسیه تلاش های جدی برای ایجاد آرامش در سوریه انجام میدهند.
وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه ضمن تشکر از ایران جهت فهم درست ابعاد عمیق مسئله اوکراین بیان کرد:
روز گذشته در ملاقات با رئیس جمهور ایران از فهم درست شرایط اوکراین تشکر کردیم، ایالات متحده آمریکا تلاش می‌کند تا از اوکراین به عنوان مامنی برای تهدید خاک فدراسیون روسیه استفاده کند، ما چاره ای جز تامین منافع دونباس و روس تباران آن منطقه نداشتیم.
وی پیرامون برجام و وین افزود:
نه تنها در رابطه با برجام بلکه در رابطه با هر مشکلی که در جهان بین الملل وجود دارد آمریکا بر اساس مشکلات خود عمل می کند و تلاش می کند مخاطبان خود را از مشکلات داخلی منحرف کند چیزی که آمریکا در حال حاضر در مذاکرات خود برای احیای برجام انجام می دهد نمونه های بسیار واضح از اقدامات آمریکا است.
همه اذعان دارند که سال گذشته فدراسیون روسیه مانند تمامی طرف‌ های دیگر اعلام کرده که آمادگی احیای برجام را دارد از همان زمان آمریکا جلوی به وجود آمدن هر توافق مانع میگذارد.
امروز بار دیگر اعلام کردیم که از طرف ایرانی در خصوص احیای کامل برجام بدون هیچ کاستی و افزایشی حمایت می‌کنیم و این شامل لغو تمامی تحریم‌ ها علیه ایران می شود.
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.06.2022
لاوروف: روسیه و ایران اعمال تحریم‌های یکجانبه را محکوم می‌کنند
ما در کانتکت های خود با طرف اسرائیلی به صورت دائم توجه آنها را به لزوم قطع نقض قطعنامه سازمان ملل اعلام می‌کنیم آنها فضای هوایی را در سوریه نقض کردند و متاسفانه حادثه اخیری که اتفاق افتاد بسیار جدی است و حمله ای بود که در فرودگاه غیرنظامی صورت گرفته و متاسفانه نمی توانیم کمک های بشردوستانه هوایی را به این دلیل به سوریه وارد کنیم.
از اسرائیل بار ها درخواست کردیم که قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت ملل متحد را رعایت کنند.
همکاری میان جمهوری اسلامی ایران و روسیه در بخش انرژی در حال حاضر تاریخ بسیار غنی و آینده خوبی دارد در خصوص همکاری دو جانبه همواره راه هایی را برای مشکلاتی که در این خصوص ایجاد می‌شود پیدا کردیم این آمریکا است که تلاش کرد جلوی توسعه بخش انرژی ایران را بگیرد و این اقدام را به صورت مشابه برای حوزه اکتشاف روسیه انجام می دهند.
ما برنامه بسیار پر امیدی برای کار در این حوزه داریم همچنین با طرف ایرانی به صورت سنتی تلاش‌ های بین‌المللی برای ثابت شدن بازار نفت و گاز را ادامه میدهیم.
دکتر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز گفت:
از جمله موضوعاتی که مورد قرار دادیم، معاهده همکاری‌ های جامع بلند مدت و راهبردی دو کشور است، ما در جریان این سفر نقطه نظرات همکاران خود در وزارت امور خارجه و دستگاه‌های ذیربط روسیه را دریافت کردیم و امیدوار هستیم که به زودی جلسات کارشناسی برای نهایی کردن این موافقتنامه برگزار شود.
توافق کردیم دوره جدید کمیسیون مشترک همکاری‌ های جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه را برگزار کنیم در خصوص همکاری در سایر حوزه های اقتصادی، تجاری، فرهنگی و فناوری و سایر موضوعات در دستور کار دو طرف توافقات خوبی را داشتیم، پیرامون توسعه ی راه‌آهن از جمله تکمیل خط آهن رشت_آستارا دو کشور توافق خوبی را داشتند.
در حوزه همکاری‌ های علمی توافق کردیم مرکز نوآوری فناورانه ایجاد شود این موضوع در سفر اخیر همتای آقای دکتر ستاری معاون محترم علم و فناوری ریاست جمهوری مورد بررسی قرار گرفت و امروز بر اجرایی شدن هرچه سریعتر این توافق تاکید کردیم همکاری در حوزه روادید متقابل مورد بررسی قرار گرفت، ما در جمهوری اسلامی ایران آمادگی داریم لغو عمومی روادید بین دو کشور به صورت متقابل انجام شود و برای لغو روادید تجاری در وهله اول با هدف افزایش حجم مبادلات تجاری گفتگو کردیم.
کنفرانس ویدئویی مسکو – تهران: همکاری اقتصادی ایران و روسیه در واقعیت های جدید - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.06.2022
کنفرانس ویدئویی مسکو – تهران: همکاری اقتصادی ایران و روسیه در واقعیت های جدید
جمهوری اسلامی ایران یک مسیر ترانزیتی مطلوب در دنیای امروز است واقع شدن ایران در مسیر ترانزیت شمال_جنوب و شرق_غرب مزیت ویژه‌ای را در اختیار ایران قرار داده، اولین محموله از روسیه به هند از مسیر کریدور شمال-جنوب انتقال پیدا کرد که تجربه موفقی بود و بخشی از مسیر به صورت ریلی و بخشی در دریا به صورت کشتی انجام شد این تجربه مسیر ترانزیتی شمال_جنوب با این ظرفیت جدید مواردی را مورد آزمون قرار داد و بخشی از حجم تبادلات تجاری از این مسیر دنبال خواهد شد امیدوار هستیم که در آینده نه چندان دور با توجه به شرایط مهار ویروس کرونا در جهان شاهد برگزاری نشست سران فدراسیون روسیه، جمهوری ترکیه و جمهوری اسلامی ایران در تهران باشیم که به صورت دوجانبه و بخش دیگر در فرمت آستانه برگزار خواهد شد.
همچنین پیرامون تحولات افغانستان، یمن، سوریه و اوکراین گفتگو کردیم.
آقای دکتر امیرعبداللهیان همچنین پیرامون مذاکرات وین و احیای برجام بیان کرد:
همینجا از کشور های دوست روسیه و چین تشکر می کنیم که مخالفت خود را با قطعنامه آمریکا و کشورهای اروپایی اعلام کردند از حمایت های مستمر روسیه از منافع و مواضع منطقی جمهوری اسلامی ایران کمال تشکر را داریم با همکارم آقای لاوروف بار دیگر بر سر برجام گفتگو کردیم که در صورت ادامه گفتگو ها که در آینده نزدیک امیدوار هستیم از سر گرفته شود حمایت روسیه از ایران را خواهیم داشت.
محمد حزار، مدیر میربیزنس بانک روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.05.2022
گزارش و تحلیل
میربیزنس بانک، پل تجاری تهران – مسکو
وی تاکید کرد:
در مقابل صدور قطعنامه نادرست و غیر واقعی با تلاش آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به تصویب رسید، ما هم اقداماتی انجام دادیم ۲۷ دوربین برجامی از مدار خارج شد و طرف‌ های مقابل به طور مشخص آمریکا و نماینده ارشد مذاکره‌ کننده اتحادیه اروپا هر دو به تلاش‌های خود برای بازگرداندن همه طرف‌ ها به مذاکرات و ادامه مذاکرات ادامه می دهند در ساعات گذشته نیز آقای دکتر باقری مذاکره کننده ارشد ما برای از سرگیری مسیر مذاکرات تلاش کردند.
وی علت اصلی شرایط اوکراین را دخالت های آمریکا و ناتو عنوان کرد و افزود:
اما جمهوری اسلامی ایران همواره موضع سیاسی مشترک در قبال جنگ و درگیری را دارد، در اوکراین درگیری راه حل نیست و گفتگو و مذاکرات سیاسی راه حل قطعی می‌ باشد تا کنون دو بار حامل پیام اوکراین برای آقای لاوروف بودم و در هر دو مورد طرف روسی آمادگی خود را برای گفت و گو اعلام کرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала