Agencia de noticias Sputnik - اسپوتنیک ایران  , 1920
چندرسانه ای
چند رسانه ای - گزارش تصویری، کاریکاتور و داده نمای در موضوعات مختلف را در بخش چند رسانه ای خبرگزاری اسپوتنیک ایران ببینید

ائتلاف نمایشی اسرائیل برای تحریک ایران

© Sputnikائتلاف دفاع هوایی خاورمیانه: نمایش دیگری از اسرائیل برای تحریک ایران
ائتلاف دفاع هوایی خاورمیانه: نمایش دیگری از اسرائیل برای تحریک ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.06.2022
اشتراک
بنا به اعلام بنی گانتس، اسرائیل و ایالات متحده در حال ایجاد یک "ائتلاف دفاع هوایی خاورمیانه" هستند.
اسپوتنیک - بنی گانتس وزیر دفاع اسرائیل روز دوشنبه در نشست کمیسیون امور خارجه و دفاع کنست (پارلمان) گفت: اسرائیل و ایالات متحده در حال ایجاد یک "ائتلاف دفاع هوایی خاورمیانه" هستند که تلاش های ایران برای تهدید کشورهای منطقه را خنثی خواهد کرد.
بنی گانتس وزیر دفاع اسرائیل بیان داشت:"ما تحت رهبری ایالات متحده، در حال ایجاد یک "ائتلاف دفاع هوایی خاورمیانه" هستیم که تا کنون توانسته است تلاش های ایران برای تهدید اسرائیل و سایر کشورهای منطقه را خنثی کند.
وی افزود که در سفر جو بایدن، رییس جمهور آمریکا که 13 تا 14 ژوئیه انجام خواهد شد در خصوص حمایت از این روند صحبت می شود.
مذاکرات وین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.06.2022
گزارش و تحلیل
توافق لحظه آخری ایران و آمریکا می تواند نقشه های اسرائیل واعراب را به هم بزند
در گفتگو با سید هادی افقهی، تحلیلگر و کارشناس مسائل خاورمیانه این موضوع را مورد بحث و بررسی قرار دادیم:
به نظر من موضوع ائتلاف بیشتر یک نمایش است. مسئله اول خود ایالات متحده است که در حال حاضر در منطقه غرب آسیا حدود 45 پایگاه مختلف از جمله هوایی، زمینی، دریایی، الکترونیکی، پهپادی و غیره دارد. افزون بر حضور آمریکا خیلی از کشورهای منطقه هم به دستور آمریکا مجبورند سلاح های پیشرفته ای که حتی قادر به استفاده از آنها نیستند را به قیمت های نجومی در قالب خریدهای تسلیحاتی و توافقنامه های تسلیحاتی کلان داشته باشند که یک نمونه از آن 110 میلیارد دلار ارزش گذاری شد که آمریکا در زمان ترامپ به عربستان سعودی فروخت. خود آمریکا هم اعلام کرد که شما قادر به استفاده از این سلاح ها نیستید و فقط هزینه آن را پرداخت می کنید.
مسئله دوم اسرائیل است. واقعا اگر اسرائیل قادر بود باید داخل خودش را از موشک های مقاومت اسلامی حماس و جهاد اسلامی حمایت می کرد. در همین جنگ سال گذشته با نام جنگ 11 روزه که گنبد آهنین مورد تمسخر قرار گرفت و نمی توانست موشک های نقطه زن و پهپاد های انتحاری مقاومت اسلامی را مهار کند. پس چطور می تواند در مقابل قدرت فناوری ایران بایستد که یکی از مدرن ترین پهپاد های جهان را با نام پنتاگون پرنده و پهپادهای پیشرفته ی دیگر را سرنگون کرد.
مطلب سوم: ما می دانیم که این عراق بود که به کویت و ایران حمله کرد، این عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر بودند که با قطر قطع رابطه کرده و محاصره اش کردند و ایران بود که به داد قطر رسید. هم آسمان خودش را به روی هواپیماهای قطری باز کرد و بنادر و کریدور های دریایی خود را در اختیار کشتی های قطری قرار داد. کدام کشور بوده که توسط ایران واقعا تهدید شده است؟
مسئله چهارم: چندین بار کشتی ایرانی توسط آمریکایی ها و انگلیسی ها در همین خلیج فارس، بحر عمان و حتی در نزدیکی های تنگه باب المندب دزدیده شده است. ما هم از خودمان دفاع کردیم. چند سال پیش انگلستان یک کشتی غول پیکر نفت کش ایرانی را در تنگه جبل الطارق دزدید و ایران هم در مقابل یک کشتی نفت کش انگلیسی را به گروگان گرفت. همین یک ماه پیش یونانی ها کشتی ایرانی را دزدیدند. بنابراین این مباحثی که درباره ائتلاف مطرح می شود بیشتر جنبه روانی دارد. چون نه این عرب ها اهل جنگ هستند، نه ایران آنها را تهدید کرده.
افشای جاسوسی در بین نیروهای ارتش اسرائیل و شاباک - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.06.2022
افشای جاسوسی در بین نیروهای ارتش اسرائیل و شاباک
نکته آخر هم این است: قبل از جو بایدن، دونالد ترامپ به دنبال این طرح بود. تحت عنوان مبارزه با تروریست که منظورش ایران و محور مقاومت بود. عربستان سعودی 42 کشور را دعوت کرد. آنجا آقای ملک سلمان و آقای ترامپ و غیره دستشان را روی گوی نورانی گذاشتند و گفتند که این درخشش نورمبارزه با تروریسم است اما نتیجه ای حاصل نشد. اسرائیل می خواهد ثابت کند که دیگر مانند قبل تنها نیست و یک عمق راهبردی و استراتژیک دارد. این کشورهای منطقه با او هستند. در حالی که ایران با خیلی از این کشورها رابطه خوبی دارد. به طور مثال در سفر رئیس جمهور ایران به عمان حدود 22 توافقنامه امضاء شده است. 5 مذاکره با عربستان سعودی انجام شده و حجاج ایرانی امسال به حج اعزام شده اند. روابط ایران و عربستان رو به بهبود است. ایران هیچ کشوری در منطقه را تهدید نکرده است و آمریکا نمی تواند شعور مردم منطقه را به استهزا بگیرد و بگوید که ایران تهدید است و می خواهیم در مقابل آن بایستیم. همه این کارها برای بدنام کردن و منزوی کردن ایران است.
چه کشورهایی ممکن است به این ائتلاف محلق شوند؟
چند کشور که در حال عادی سازی روابط خود با اسرائیل هستند و یا روابط خوبی دارند مانند بحرین، امارات، عربستان سعودی ممکن است به این ائتلاف بپیوندند اما برخی دیگر مانند قطر، عمان و کویت یا به طور مثال عراق بعید به نظر می رسند. اردن و مصر هم که روابط رسمی با اسرائیل دارند و معاهداتی را امضاء کرده اند. من تصور نمی کنم که تعدادشان بیشتر از انگشتان دست باشد. همانطور که طرح آقای ترامپ با 42 کشور شکست خورد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала