گزارش و تحلیل

خطیب زاده: قسم حضرت عباس آمریکا را قبول کنیم یا دم خروس را

© IRNAسعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.06.2022
اشتراک
بدهی عراق از طریق بانک تی بی آی وصول شد، کره همچنان بدهکار مانده است.
اسپوتنیک - چندین سال از خروج یکجانبه ایالات متحده آمریکا از برجام میگذرد و اکنون به گفته جمهوری اسلامی ایران به دلیل سیاست های مسبوق به سابقه آمریکا مذاکرات وین پا در هوا مانده.
به گفته ی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران علی رغم سالها تحریم آمریکا علیه ایران و همراهی اروپا، این جمهوری اسلامی ایران بوده که با ارائه ی پیشنهادات و ابتکارات برای پیشبرد مذاکرات وین تلاش کرده.
به گزارش خبرنگار اسپوتنیک در تهران آقای دکتر سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ی جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری خود پیرامون برجام گفت:
سیاست یک بام و دو هوای واشنگتن سالها است که برای همگان روشن است وقتی اظهارات مقامات آمریکا را می شنویم که می‌خواهند خطاهای ترامپ را جبران کنند و کنشگر مسئول باشند، در ادامه قانون گریزی و ادامه سیاست های شکست خورده دولت ترامپ را در رفتار آنها می بینیم تنها چیزی که می توان گفت همان ضرب المثل عامیانه و عمیق فارسی است که باید قسم حضرت عباس را قبول کرد یا دم خروس را.
این رفتار ایالات متحده نشان می‌دهد که ما به هزاران دلیل باید دقت کنیم و مطمئن باشیم که دولت ایالات متحده خود باعث بی‌اعتمادی جامعه جهانی بوده در رابطه با مذاکرات وین همچنان در مسیر دیپلماسی حرکت کاری خود را ادامه میدهیم و اقداماتی که ایالات متحده انجام داده در ادامه همان مسیر قبلی تعهد گریزی است و این سیاست مذاکرات را در این نقطه قرار داده سیاستی که آمریکا در ۲۰۱۸ به صورت یک طرفه و غیرقانونی از برجام خارج شد.
 لیندا توماس گرینفیلد نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.04.2022
سفیر آمریکا در سازمان ملل ،ایران را در مذاکرات وین مقصر دانست
وی همچنین افزود:
توصیه همیشگی ما به آقای گروسی این بوده که در چارچوب وظایف قانونی خود اظهار نظر کند آنچه بین ایران و آژانس به عنوان بیانیه مشترک توافق شد و پیگیری شد، هم مکتوب و هم در جلسات مختلف حضوری.
اگر آژانس همچنان ادامه سوال داشته باشد مسیر آن ادامه رفت و برگشت ها است و اقدامات رسانه‌ ای پاسخگویی به سوالات نخواهد بود مسیر وین مسیری است که در این مدت طی شده و این قطار کار خود را انجام میدهد.
سپاه پاسداران جمهوری اسلامی روز جمعه ۶ خرداد اقدام به توقیف دو فروند نفتکش یونان در آب‌های خلیج فارس و پایین کشیدن پرچم آن‌ها کرد.
این کشتی‌ها پس از آن توقیف شدند که کشتی "لانا" حامل ۷۰۰هزار بشکه نفت ایران در اواخر فروردین‌ماه امسال در آب‌‌های یونان توقیف شد.
سخنگوی وزارت امور خارجه ی جمهوری اسلامی ایران در این زمینه بیان کرد:
کشتی هایی که به عنوان کشتی یونان شناخته می‌شود در حال ادامه روند مراحل قضایی خود هستند، دولت یونان از طریق وکلا تلاش کردند تا مستندات را آماده کنند برای اینکه فرآیند آزاد سازی کشتی ها انجام شود ما نیز به عنوان دولت به دولت یونان تاکید کردیم از ظرفیت قانونی ایران تمام استفاده لازم را بکنند و مطمئن هستم، مسیر ماجرا به صورت قانونی طی خواهد شد. امیدوار هستیم در عمل آزادی محموله ی متعلق به مردم ایران را در یونان ببینیم.
آقای دکتر سعید خطیب زاده ضمن تاکید بر موضع ایران مبنی بر خلع سلاح هسته‌ ای تمامی قدرت های هسته و ایجاد خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ ای اظهار داشت:
موضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص سلاح هسته‌ ای کاملاً روشن است، جمهوری اسلامی ایران از بانیان اصلی ابتکار خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ ای بوده و اتفاقاً رژیم اشغالگر قدس و ایالات متحده در برخی از ادوار گذشته به ویژه در حوزه اجلاس های سازمان ملل این ابتکارات را مانع شدند، موضع ما چه از لحاظ شرعی چه در ابتکاراتی که انجام دادیم به عنوان یکی از اعضای امضا کننده اصلی ان‌پی‌تی روشن است.
نفتالی بنت نخست وزیر اسرائیل - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.06.2022
درخواست اسرائیل از سازمان انرژی اتمی برای توقف برنامه هسته ای ایران
اتفاقاً آنهایی که دارای سلاح هسته‌ ای هستند، همچنان زرادخانه‌ های هسته‌ ای خود را گسترش می‌دهند و برخی طرف‌ ها به ویژه رژیم اشغالگر قدس که از همه رژیم های نظارتی پادمانی فرار می کنند، باید متعهد شوند به خلع سلاح هسته ای.
هفته گذشته طی سفر وزیر فرهنگ عراق به ایران توافق اجرای هفته فیلم ایران در کشور عراق امضا شد، همچنین هلدینگ گازپروم-مدیا و دولت جمهوری اسلامی ایران با امضای قرارداد مشترکی در زمینه تولید فیلم، اولین پروژه مشترک روسیه و ایران در تاریخ صنعت سینما را کلید زدند.
سخنگوی وزارت امور خارجه ی جمهوری اسلامی ایران فعالیت فرهنگی ایران با کشور های همسایه را گسترده توصیف کرد و خاطرنشان ساخت:
دیپلماسی فرهنگی ما در سراسر جهان به صورت یکسان و قوی پیش میرود، اما در حوزه روابط با عراق بخشی از تشابهات فرهنگی و مردمی است که بین دو کشور وجود دارد.
ما با عراق در حوزه های تمدنی، معماری هنر و بسیاری از ابعاد دیگر دارای وجوه مشترک فراوانی هستیم همکاری هایی که در طاق کسرا و بخش های دیگر اتفاق افتاد گواه عینی همین نزدیکی‌ ها است که بین دو ملت و دو کشور به عنوان حوزه تمدنی کاملاً یکسان و مرتبط با هم وجود دارد طبیعتا بازتاب آن باید در این مراودات باشد البته حضور فرهنگی ما فقط به عراق و روسیه محدود نمی‌شود و ما با کشور های مختلفی که علاقمندی به فرهنگ، تاریخ و هنر ایران دارند تلاش کردیم که پیوند های فرهنگی را قوی کنیم و شرق و غرب عالم تفاوتی در این حوزه نداشتند.
وی افزود:
به رغم تمامی فشار هایی که بود تلاش کردیم بدهی‌ های خود را از منابع مختلف وصول کنیم در خصوص بدهی عراق نیز این بدهی به وزارت نیروی جمهوری اسلامی ایران از طریق بانک تی بی آی وصول شده.
پیرامون بدهی کره جنوبی نیز با روی کار آمدن دولت جدید در این کشور سخنانیمبنی بر جدیت در بازپرداخت بدهی کره جنوبی به ایران اعلام شده اما کماکان هیچ اقدام عملی مشاهده نکردیم، منتظریم تا ببینیم دولت جدید چه تفاوتی با دولت پیشین دارد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала