گزارش و تحلیل

چرا عربستان می تواند قلدرمعآبانه با آمریکا حرف بزند؟

© AFP 2023 / STRچرا عربستان می تواند قلدرمعابانه با آمریکا حرف بزند؟
چرا عربستان می تواند قلدرمعابانه با آمریکا حرف بزند؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.06.2022
اشتراک
در میان تحلیلگران سیاسی جهانی اختلاف نظر است که آیا اسرائیل است که بر آمریکا حکومت می کند یا آمریکا بر اسرائیل.
به هر حال بر کسی پوشیده نیست که نفوذ بی نهایت قوی لابی های صهیونیستی و تاثیر گذاری سیاسی ثروتمندان یهودی در اقتصاد آمریکا شرایطی را فراهم کرده که اکثر سیاستمداران آمریکایی مطیع این لابی ها باشند و جرئت نکنند خارج از حیطه سیاست های این لابی ها، حتی در صورتی که منافع ملت آمریکا اقتضا کند، عمل کنند.
ده ها نمونه وجود دارد که برخی سیاست مداران آمریکایی در حد رئیس جمهوری خواستند در مقابل لابی های قدرت صهیونیستی بایستند اما در نهایت مجبور شدند عقب نشینی کنند.
شاید معروف ترین آنها در چند دهه اخیر جریان بیل کلینتون بود که تلاش کرد با فشار بر اسرائیل آنها را به صلح بر اساس دو کشور پایبند کند و در نهایت جریان فساد اخلاقی او با یک دختر یهودی را راه انداختند و حتی زندگی شخصی او را به هم زدند.
حتی یک نفر هم نیامد سوال کند که رابطه غیر اخلاقی او با این دختر به کنار، به هر حال از نظر تاریخی یهودی ها معروف هستند که برای رسیدن به اهداف سیاسی خود از زنان به عنوان ابزار استفاده می کردند، اما این چه کسی بوده که در کاخ سفید و درون اتاق خواب خصوصی رئیس جمهوری که پشت دفتر رئیس جمهوری آمریکا است که اصولا باید امن ترین جا باشد دستگاه های شنود نصب کرده واطلاعات این دستگاه ها را در اختیار رسانه ها قرار داده؟
یا جریان اختلاف های فیما بین اوباما و نتانیاهو که برای همه معروف است، در بهبوهه این اختلاف ها نتانیاهو به آمریکا سفر کرد و در کنگره آمریکا علیه اوباما سخنرانی کرد و برگشت و حتی یک مامور هم در فرودگاه نبود که جلوی ورود او را بگیرد.
یعنی اینقدر آمریکا بی در و پیکر است که فردی می تواند برود و درون کنگره علیه رئیس جمهوری آن صحبت کند، حالا هر کس که می خواهد باشد؟
خوب این جریان ها تقریبا برای همه بسیار روشن است اما اخیرا جریان دیگری راه افتاده که توسط کسی پیش بینی نمی شد.
مقابله عربستان سعودی با آمریکا و در نهایت شکست رئیس جمهوری آمریکا در این رویارویی.
جو بایدن - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.06.2022
گزارش و تحلیل
احتمال افسردگی امیدوارها به سفر منطقه ای بایدن
اینبار هم بر کسی پوشیده نیست که بایدن قبل از ورود به کاخ سفید نسبت به ولیعهد عربستان ونه تازه پادشاه این کشور نوعی موضع متخاصم اتخاذ کرده بود، بر عکس آنچه در رسانه ها منتشر می شود دلیل اصلی این اختلاف هم جریان عدنان خاشقجی نبود، دلیل اش هم این است که محمد بن سلمان و محمد بن زاید با تمام قدرت از ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری علیه بایدن حمایت کردند و خوب بسیاری سیاست مداران آمریکایی باور داشتند که این رفتار اعراب نوعی دخالت در امور داخلی آمریکا به حساب می آید و باید آمریکا با آن برخورد کند.
در حال حاضر هم بسیاری از شخصیت های سیاسی آمریکا، مخصوصا دمکرات ها باور دارند باید چنین شود.
البته نکته بسیار ظریف در این است که اسرائیلی ها واسطه این لابی گری عرب ها در آمریکا بودند و راه را برای آنها باز کردند و به همین دلیل هنوز آنها روی تعداد زیادی از نمایندگان کنگره تسلط دارند و حتی پیش بینی می شود پس از انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا بسیاری از افرادی که مورد حمایت مالی عرب ها هستند بتوانند راهی کنگره شوند و این جریان می تواند اوضاع را برای بایدن بسیار دشوار کند.
به حال بایدن علیرغم رغبت شخصی خود مجبور است به عربستان سعودی سفر کند و تلاش کند با تعظیم در مقابل پادشاه واقعی عربستان یعنی محمد بن سلمان به سمت نوعی آتش بس با او برود.
اما نکته قابل تامل در این جریان این است که شاهزاده محمد بن سلمان چند روز پیش در یک مصاحبه سخنانی را مطرح کرد که خوب دیدگاه های وی نسبت به آمریکا را مشخص می کند.
وی، نقل به مضمون، اظهار داشته بود که عربستان سعودی در تبدیل آمریکا به ابر قدرت جهانی نقش داشته وهزینه تبدیل شدن آمریکا به ابر قدرت جهانی را پرداخته.
البته باید بگویم سخنان وی خیلی هم بی راه نبوده و علیرغم اینکه ممکن است برخی نسبت به شاهزاده محمد بن سلمان موضع منفی داشته باشند اما واقعیت همان است که ایشان مطرح کرده و عربستان سعودی طی چند دهه اخیر خیلی هزینه های ماجراجویی های اشتباه سیاست مداران آمریکا در جهان را پرداخته که یک نمونه اش جریان تحریم هایی که آمریکاعلیه نفت ایران و عراق و لیبی و... وضع کرده می باشد، در صورتی که عربستان سعودی جور این سیاست را نکشیده بود و بازار را غرق در نفت ارزان نکرده بود قطعا امروزه قیمت نفت بسیار بالاتر از آنچه هست می بود.
امروزه هم آمریکایی ها می خواهند عربستان همان سیاست را دوباره تکرار کند، یعنی عملا ملیاردها دلار ضرر کند تا آمریکا بتواند سیاست های خود علیه روسیه را پیاده کند.
طبیعی است که امروزه سیاستمداران جوان عربستان سعودی مانند محمد بن سلمان دیگر حاضر نباشند چنین هزینه ای را بدون مقابل پرداخت کنند و از آمریکا بخواهند که سهمی از آنچه به دست می آورد را به آنها بدهد و دیگر عربستان سعودی حاضر نباشد خود را به عنوان مطیع دستورات آمریکا معرفی کند بلکه بخواهد به عنوان شریک قلمداد شود.
اینجا نکته بزرگی که بسیار مهم است این می باشد که امروزه بقای همه رهبران کشورهای غربی و متحد با آمریکا در جهان گرو تصمیم شاهزاده محمد بن سلمان می باشد و اگر عربستان سعودی همکاری نکند همه این رهبران با احتمال سقوط سیاسی و شورش در کشورهایشان مواجه هستند.
همه شان مجبور هستند که بروند دست بوسی شاهزاده محمد بن سلمان و با او بیعت کنند.
نخست وزیر انگلیس که دو ماه قبل رفته و این کار را کرده، رئیس جمهوری آمریکا به زودی خواهد رفت و بقیه رهبران اروپایی هم هم باید صف بکشند تا سعودی ها به آنها وقت بدهند.
آیا به مرحله ای رسیدیم که بتوانیم بگوییم دیگر دوران تغییر رهبران کشورهای عرب حوزه خلیج فارس توسط غربی ها به پایان رسیده؟
اگر به صورت بی طرفانه به جریان نگاه کنیم، به نظر می رسد که ائتلاف شاهزاده محمد بن سلمان و شیخ محمد بن زاید حاکم امارات عربی متحده در رابطه با کم کم دارد جواب می دهد و آنها موفق شده اند از شرایط سیاسی بین المللی و همچنین برنامه ریزی برای تاثیر گذاری بر سیاست غرب وکاهش سلطه غربی ها بر کشورهایشان را تضعیف کنند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала