گزارش و تحلیل

چرا ایران بر عکس تصور غرب و آژانس عمل کرد؟

© AP Photo / Ronald ZakIranian flag
Iranian flag - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.06.2022
اشتراک
بسیاری هنوز پرس و جو می کنند که چرا ایالات متحده و سه کشور اروپایی عضو برجام حاضر شدند یک بیانیه بسیار ضعیف در مقابل ایران در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی هسته ای صادر کنند و چرا ایران واکنش بسیار تندی به این رفتار آنها نشان داد؟
اسپوتنیک - بسیاری هم می پرسند چه دلیلی داشت که رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی هسته ای، قبل از ارائه گزارش خود به شورای حکام به اسرائیل سفر کند، اگر کسی درباره رابطه گروسی با اسرائیل شک داشت دیگر شک تبدیل به یقین شده و امروزه کل آژانس بین المللی انرژی هسته ای زیر سوال رفته و قطعا از این پس رابطه اش تحت تاثیر این رفتار مدیر کل آژانس قرار گرفت، چه نیازی بود او را بسوزانند؟
خوب شاید بهتر باشد از آخر به اول جواب بدهیم.
این روزها کاملا مشخص است که دولت اسرائیل در شرایط بسیار دشواری قرار دارد و به در و دیوار می زند تا به جهانیان بگوید من تاثیر گذار هستم و همه مسایل از کانال من می گذرد.
گروسی: باید با مقامات ایرانی صحبت کنیم - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.06.2022
گروسی: باید با مقامات ایرانی صحبت کنیم
از سوی دیگر اسرائیلی ها این روزها بسیار به دنبال افزایش تنش فیما بین ایران و دیگر کشورهای منطقه از یک سو و فیما بین ایران و سازمان های بین المللی از سوی دیگر می باشند و می دانستند که ایرانی ها بسیار از این رفتار گروسی خشمگین خواهند شد و عمدا ترجیح دادند گروسی را بسوزانند و کاری کنند رابطه ایران و آژانس خراب شود.
کما اینکه امروزه مشاهده می کنیم آنها اظهار می دارند که در صدد نصب سامانه های راداری در امارات و بحرین هستند، در حالی که اماراتی ها این مساله را تایید نمی کنند، و می خواهند روابط ایران و امارات را به تنش بکشانند چون می دانند ایرانیها از این بابت خشمگین می شوند.
همچنین می بینیم آنها تلاش می کنند با استفاده از یونان و قبرس، که عموما روابط خوبی با ایران دارند، کاری کنند که ایران با اتحادیه اروپا درگیر شود.
حتی کار اسرائیلی ها فراتر رفته و امروزه هیاهو و فضاسازی رسانه ای راه انداخته اند که ایرانی ها می خواهند اسرائیلی ها را در ترکیه و یا هند و یا تایلند و آذربایجان و... ترور کنند و آنقدر از کانال بمباران رسانه ای شدید عمل می کنند که حتی خودشان هم دروغشان را باور کرده اند.
بلینکن درباره اما و اگرهای بازگشت به برجام صحبت کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.06.2022
بلینکن درباره اما و اگرهای بازگشت به برجام صحبت کرد
اما دلیل اینکه آمریکایی ها و متحدینشان به دنبال بیانیه بودند این بود که پشت پرده اخبار زیادی از اینکه تلاش های زیاد برای گره گشایی گفتگوهای وین وجود دارد و چون آمریکایی ها همه برگه هایشان بر علیه ایران را از دست داده اند آنها می خواستند از کانال آژانس برگه فشاری بر علیه ایران به دست بیاورند.
برخی کارشناسان مطلع از مسایل پشت پرده کاخ سفید باور دارند که حتی جو بایدن سفر خود به عربستان سعودی و اسرائیل را یک ماه به عقب انداخت تا بلکه طی این یک ماه بتواند به نتیجه ای در رابطه با گفتگوها با ایران برسد، به هر حال برای رئیس جمهوری آمریکا بسیار سختی است که پس از این همه مدت ادعا در برابر محمد بن سلمان بخواهد برود عربستان در مقابل او تعظیم کند.
ولی چه کند که به دلیل بحرانی که آمریکا در اروپا ایجاد کرده و موجب افزایش قیمت انرژی در جهان گشته، ظاهرا، فعلا راه دیگری ندارد.
خوب حالا سوال اصلی در این است که ایران چرا واکنش بسیار تندی نشان داد؟
باید توجه داشت اصل برجام بر این است که طرفهای مقابل مطمئن شوند ایران چیزی حدود یک سال از زمان تصمیم گیری برای ساخت بمب اتم تا زمان ساخت آن فاصله داشته باشد و در مقابل هم تحریم های اقتصادی از بالاسر ملت ایران رفع گردد.
هیچ منطقی وجود ندارد که ایران به هر دلیلی که باشد حاضر باشد تعهدات برجامی خود را انجام دهد اما تحریم ها رفع نشود و آنچه آژانس و این بیانیه مطالبه می کند هم این است که ایران به تعهدات خود عمل کند اما دیگران هیچ تعهدی انجام ندهند.
همچنین پشت پرده برجام هم این بود که اگر برجام موفق شود طرفین ایرانی و آمریکایی این توافق را پایه و اساس کار خود قرار دهند و خوب بقیه اختلافات خود را به این شکل حل و فصل کنند.
بحث طولانی است اما همه می دانند آمریکایی ها از همان اول کار زیر تعهدات خود زدند و بعد ترامپ پس از اینکه مطمئن شد ایرانی ها همه تعهدات خود را انجام داده اند از برجام خارج شد.
نفتالی بنت - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.06.2022
بنت: ایران به طرز خطرناکی به سلاح هسته ای نزدیک است
دلیل اش هم این بود که آمریکایی ها پس از برجام متوجه شدند اگر تحریم ها از بالاسر ایران برداشته شود و بخواهند دوباره وارد گفتگو و مذاکره با ایران شوند برگه ای ندارند که برای چانه زنی روی میز از آن استفاده کنند.
به هر حال علیرغم تصور آمریکایی ها، ایرانی ها به یکباره کل میز را برگرداندند و تا آمریکایی ها به خود آمدند دیدند در شرایطی قرار دارند که ایرانی ها (به گفته آقای رابرت مالی در گزارش اخیر اش به کنگره) چیزی کمتر از یک هفته با بمب اتمی فاصله دارند، به گفته آقای گروسی چیزی حدود چند روز، و به گفته برخی دیگر چند ساعت.
حال اگر بخواهند حتی به برجام برگردند دیگر امکان ندارد این فاصله را بتوانند دوباره حفظ کنند چون اصل ماجرا این است که ایرانی ها سواد لازم برای انجام کار را دارند و آن را بومی کرده اند، همه تجهیزات درون ایران ساخته شده و مواد لازم در ایران موجود است.
حتی تهدید به بازگرداندن تحریم های شورای امنیت بر علیه ایران نیز دیگر برای ایرانی ها دلهره آور نیست چون تحریم های فعلی آمریکا به مراتب از تحریم های شورای امنیت بیشتر است و خوب شاید بازگرداندن تحریمهای شورای امنیت به نوعی امتیاز دادن به ایران باشد تا فشار آوردن به آن.
به این دلیل ایران فعلا دست بالا را در چانه زنی ها دارد.
از سوی دیگر به دلیل شرایط بین المللی موجود و جنگ در اوکراین ایران موفق شده طی چند ماه اخیر چیزی حدود پنجاه ملیارد دلار بیشتر از برنامه ریزی خود فروش نفت داشته باشد و بیشتر کشتی های نفت کش ایران امروزه خالی شده اند، ایران امروزه نه فقط بیش از زمان امضای برجام فروش نفت دارد بلکه حتی مبلغ دریافتی اش بیش از آن است چون قیمت نفت رفته بالا.
البته چون ایران این پولها را فعلا نقد دریافت می کند نمی تواند در سیستم اقتصادی خیلی تاثیر گذار باشد چون برای داد و ستد جهانی پول نقد فایده ای ندارد و نیاز است سیستم بانکی باز شود و تجارت باید از کانال بانک انجام گردد.
آمریکایی ها و اروپایی ها تصور می کردند با این قطعنامه یا بهتر است بگوییم بیانیه در شورای حکام برگه ای به دست می آورند و بعد می توانند برای چانه زنی و فشار آوردن بر علیه ایران استفاده کنند ولی ایران به یکباره همین ماجرا را مستمسک قرار داد وچندین برگه را به دست آورد.
تا همین چند صباح پیش بحث تحویل فیلم های آژانس مطرح بود حالا کلا بحث بودن یا نبودن دوربین ها مطرح است.
ایران و چین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.06.2022
چین: اعمال فشار به ایران، کمکی به حل مسئله هسته‌ای نمی‌کند
از همه مهم تر اینکه ایران دستگاه های رصد بر خط آژانس را نیز متوقف کرده، امری که موجب آن می شود که اطلاعات آژانس درباره برنامه هسته ای ایران در حالتی از ابهام قرار گیرد.
از سوی دیگر پیش بینی می شود به زودی ایران ورود بازرسان آژانس بین المللی انرژی هسته ای به ایران را محدود کند که موجب آن می شود آژانس کاملا در شرایط خاکستری درمورد برنامه هسته ای ایران قرار گیرد.
به قول معروف ایران یک استراتژی به عنوان "استراتژی دانش گنگ" برای آژانس را پیاده کرده.
از سوی دیگر عوامل آنها تلاش کردند با تاثیر بر بازار ارز اوضاع اقتصادی کشور را به هم بریزند که مشاهده کردیم دولت ایران مقداری صبر کرد تا اینها هرچه ریال در جیب داشتند هزینه کنند و تا می توانند دلار بخرند و به یکباره همان دلار هایی را که اخیرا به دست آورده شروع کرده در بازار تزریق کردن و دلاری که چند صد تومان چند صد تومان بالا می رفت حالا هزار تومان هزار تومان پایین می آید.
این بار هم به نظر می آید شطرنج باز ایرانی حرکت های غافلگیر کننده ای در اختیار داشت که طرفهای مقابل پیش بینی نمی کردند وفعلا باید تلاش کنند از کیش ای که ایران به آنها داده فرار کنند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала