جنجال رسانه‌ای بر سر نفت روسیه و ایران

© AP Photo / Charlie Riedelکاهش اندک قیمت نفت در جهان
کاهش اندک قیمت نفت در جهان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.06.2022
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک، بر اساس گزارش مؤسسه مطالعات انرژی آکسفورد که تحولات بازار نفت بعد از جنگ روسیه و اوکراین را مورد بررسی قرار داده است، تغییر بازار نفت روسیه از اروپا به آسیا تاثیری بر بازار نفت ایران نداشته و تا پایان سال نیز این تاثیر بین ۵۰ تا ۱۵۰ هزار بشکه در روز خواهد بود.
همچنین صادرات نفت روسیه به هند حدوداً ۷۰۰ هزار بشکه در روز افزایش داشته بنابراین مقصد اصلی افزایش صادرات نفت روسیه کشور هند بوده و صادرات به چین تغییر خاصی نکرده است. بازار نفت ایران نیز بیشتر بر چین متمرکز است و چین حتی در شرایط تحریم نیز واردات نفت از ایران را متوقف نکرد.
از همین رو، چرخش صادرات نفت روسیه از اروپا به سمت بازارهای آسیا، صادرات نفت ایران را تحت تاثیر قرار نداده است و با تکیه بر همین آمار می‌توان شایعات مربوط به کاهش صادرات نفت ایران با توجه به تحریم‌های روسیه را تکذیب کرد.
کشورهایی که دربرابر خواست آمریکا علیه روسیه مقاومت می کنند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.06.2022
کشورهایی که دربرابر خواست آمریکا علیه روسیه مقاومت می کنند
همچنین آمار تانکر ترکرز نشان می‌دهد که صادرات نفت ایران در ماه آوریل (اردیبهشت) ۱.۱ میلیون بشکه بوده است. طبق آمار موسسه کپلر نیز ایران روزانه ۸۰۰ هزار بشکه نفت صادر کرده است. این در شرایطی است که صادرات نفت ایران در دولت قبل تا زیر ۵۰۰ هزار بشکه در روز پایین آمده بود اما دولت سیزدهم با تکیه بر توان داخلی و بدون توجه به ادامه تحریم‌ها، صادرات نفت را افزایش داد.
طبق پیش‌بینی موسسه مطالعات انرژی آکسفورد تولید نفت ایران نیز افزایشی است و تا پایان سال جاری میلادی، تولید نفت ایران از ۲.۵ میلیون بشکه فعلی به ۲.۷۵ میلیون بشکه می‌رسد. تاکنون نفت روسیه حدود یک میلیون بشکه از بازارهای نفت اعضای اوپک پلاس را به خود اختصاص داده است.
بنابراین تا کنون نفت روسیه در هیچ یک از بازارهای نفت ایران جایگزین نفت نشده است. در حالی که آمارها نشان می‌دهد، نفت روسیه بیش از همه بر بازارهای نفت آمریکا و اعضای اوپک پلاس اثرگذار بوده است. البته ممکن است تا پایان سال حدود ۵۰ هزار بشکه از صادرات نفت ایران تحت تاثیر روسیه قرار گیرد.
این موضوع در خصوص نفت آمریکا نیز صادق بوده و نفت روسیه حدود یک میلیون بشکه از بازار نفت آمریکا را با ریسک همراه کرده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала