گزارش و تحلیل

جاگاریان: در پرونده ی هسته ای تمام قد از ایران حمایت می کنیم

© Photo / Embassy of the Russian Federation in the Islamic Republic of Iranلوان جاگاریان، سفیر روسیه در ایران
لوان جاگاریان، سفیر روسیه در ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.06.2022
اشتراک
آمریکا، بریتانیا، آلمان و فرانسه روز سه‌شنبه، ۱۷ خردادماه، به طور رسمی پیش‌نویس قطعنامه‌ انتقاد از جمهوری اسلامی به دلیل "بی‌پاسخ گذاشتن" پرسش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به شورای حکام این آژانس ارائه کردند.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) روز دوشنبه ۳۰ می (۹ خرداد) گزارشی منتشر کرد که نشان می‌دهد ذخایر اورانیوم غنی‌شده در ایران اکنون به بیش از ۱۸ برابر حدی رسیده است که توافق هسته‌ ای برجام آنرا مجاز شمرده بود.
آژانس همچنین در این گزارش گفته است که علی‌رغم تلاش‌های این نهاد برای دستیابی به اطلاعات بیشتر، ایران هنوز درباره منشا ذرات اورانیوم یافت‌شده در سه سایت اعلام‌نشده خود پاسخ قانع‌کننده‌ای نداده است.
مقام‌ های ارشد اتمی ایران به صراحت هشدار داده‌اند که تصویب این قطعنامه علیه جمهوری اسلامی می‌تواند به ابتکارات برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میان ایران و غرب، آسیب جدی وارد کند.
پیشتر همچنین اعلام شد که قطعنامه آمریکا و اروپایی‌ ها احتمالاً روز چهارشنبه،‌ ۱۸ خرداد، در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مورد بررسی قرار می‌گیرد.
این در حالیست که دوشنبه دهم خرداد ماه سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ی جمهوری اسلامی ایران گفت:
این گزارش بازتاب دهنده واقعیت گفت‌وگوهای ایران و آژانس نیست. بعد از توافقی که بین ایران و آژانس در تهران انجام شد به صورت مکتوب ایران پاسخ‌هایی را به آژانس داشت و چند دور مفصل نشست حضوری برگزار شد که پاسخ‌های فنی و ارائه مستندات از سوی ایران صورت بگیرد.
گروسی رئیس آژانس بین المللی اتمی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.06.2022
گزارش و تحلیل
افتخار گروسی به عاملیت برای اسراییل
متأسفانه آنچه در این گزارش دیده می شود چیز جدیدی نیست و همانی است که گروسی در پارلمان اروپا پیش از دور سوم گفت‌وگوهای ایران و آژانس به صورت شتاب زده اعلام کرد. این گزارش از همان موقع و حتی قبل از نشست سوم ایران و آژانس جمع بندی شده بود و به نظر می‌رسد شتاب زدگی در این جمع بندی وجود دارد. گزارش منصفانه و متوازن نیست و بیم این می‌رود فشار صهیونیست‌ها و برخی کنشگرها باعث شده مسیر گزارش معمول آژانس از فضای فنی به سیاسی منتقل شود و انتظار ما این است که این مسیر اصلاح شود.
لوان جاگاریان سفیر فدراسیون روسیه در ایران در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
در مکالمه تلفنی آقای امیرعبداللهیان و آقای لاوروف حمایت همه جانبه فدراسیون روسیه از جمهوری اسلامی ایران در پرونده هسته‌ای این کشور بیان شد پیشتر نیز در صحبت هایی با آقای نجفی این موضوع را متذکر شده بودیم.
این نکته جای تامل و توجه دارد که برخی کشور های اروپایی با بردن پرونده هسته‌ ای ایران به شورای امنیت حمایت می‌کنند و این روسیه است که در کنار ایران گام برمی دارد و از تمامی توانمندی خود برای حمایت از ایران استفاده می کند، آقای لاوروف صراحتاً اعلام کردند که روسیه به برده شدن پرونده هسته‌ ای ایران به شورای امنیت رای منفی خواهد داد.
وی تاکید کرد:
موضوعاتی که اکنون آژانس مطرح می‌کند بحث های گذشته است و پرونده آن مدت ها قبل بسته شده و اکنون زمان آن است که به یک نتیجه گیری برسیم و توافقاتی میان آمریکا و ایران به وجود بیاید، پیشتر برخی مدعی شدند که روسیه درصدد است تا در این زمینه مشکلی ایجاد کند اما اگر ایران و آمریکا به یک توافق سازنده برسند ما کاملا حمایت می کنیم. امیدواریم شرکای چینی ما نیز هم نظر باشند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала