گزارش و تحلیل

آیا جنگ سرد دوم گام بر می دارد؟

© Fotolia / viperagpآیا جنگ سرد دوم گام بر می دارد؟
آیا جنگ سرد دوم گام بر می دارد؟  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.06.2022
اشتراک
بازگشت جنگ سرد: چه کسی آماده است در آن شرکت کند؟
اسپوتنیک به نقل از روزنامه فایننشال تایمز انگلیس می نویسد: زمانی که روسیه عملیات ویژه ای را در اوکراین آغاز کرد، صحبت از پژواک جنگ جهانی دوم و خطر جنگ جهانی سوم بود. ولی موقعیت کنونی بیشتر شبیه به بازگشت جنگ سرد است. بار دیگر آمریکا در حال تشکیل ائتلافی برای مقابله با محور روسیه و چین است. مجدداً، هر دو طرف به طور فعال با یک بلوک بزرگ از کشورهای غیرمتعهد تماس بر قرار می کنند. امروزه به آن "جنوب جهانی" می گویند. بار دیگر، خطر جنگ هسته ای در مرکز سیاست بین المللی قرار دارد.
در جنوب جهانی، بسیاری می گویند که درگیری اوکراین منطقه ای است. اما کارشناسان سیاسی در دولت بایدن معتقدند روسیه و چین "نظم مبتنی بر مقررات" را به چالش کشیده اند. بنابراین، درگیری در اوکراین جنبه جهانی دارد.
واشنگتن اروپا و آسیا را به عنوان یک "سیستم عامل واحد" تصور می کند. به طور مشابه، در دوران جنگ سرد، آمریکا فکر می کرد که آنچه در ویتنام یا کره اتفاق افتاد می تواند برای برلین تقسیم شده و برای اقیانوس اطلس شمالی پیامدهایی داشته باشد.
تفاوت اصلی این جنگ سرد این است که آمریکایی ها این دفعه چین را جدی ترین رقیب خود می دانند نه روسیه. اعتقاد آنها با این واقعیت که این ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه بود که عملیات نظامی را آغاز کرد، تغییر نکرد.
در غرب صحبت های زیادی در مورد لزوم ایجاد مجدد شکاف بین روسیه و چین، همانطور که در دهه 1970 اتفاق افتاد، بلند شد. با این حال، مقامات آمریکایی بر این باورند که چین در حال حاضر قطعا در کنار روسیه است. و اکنون اولویت اصلی ایالات متحده جلوگیری از حمایت مستقیم نظامی و اقتصادی پکن از مسکو است.
جان سالیوان سفیر آمریکا در روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.06.2022
آیا سفارتخانه های روسیه و آمریکا تعطیل خواهند شد؟
متحدان آمریکا در آسیا، به ویژه ژاپن، کره جنوبی و استرالیا، به پیامدهای درگیری اوکراین برای امنیت خود فکر می کنند. برای آنها، بدترین سناریو این است که رویدادهای اوکراین توجه آمریکا را منحرف کند و چین را برای حمله به تایوان جرأت دهد. و بهترین سناریو این است که عملیات نظامی در اوکراین پیشتازی ایالات متحده در جهان را تقویت کرده و پکن را مجبور به عقب‌نشینی در آسیا کند.
اما در واقع تیم بایدن باور ندارد که مشکلات روسیه در اوکراین نظر چینی ها را در مورد حمله به تایوان تغییر داده است. به نظر آنها، چین می خواهد بفهمد چه بلایی سر روس ها آمده است. یکی از درس هایی که آنها آموختند، لزوم ایجاد برتری قاطع نیروها و تسلیحات در انجام عملیات نطامی بود. نتیجه دوم این است که باید از اقتصاد چین در برابر تحریم های احتمالی غرب محافظت کرد. در اواخر ماه مه، بایدن از ژاپن و کره جنوبی بازدید کرد، و نه برای اولین بار، گفت که ایالات متحده برای دفاع از تایوان خواهد جنگید. ژاپن، کره جنوبی، استرالیا و نیوزلند به اجلاس ناتو که در اواخر ژوئن در مادرید برگزار می شود دعوت شده اند. کشورهایی مانند ژاپن برای اجرای تحریم های ضد روسیه اهمیت فوق العاده ای دارند. آسیایی‌ها با دعوت کشورهای اروپایی به ایفای نقش مهم‌تری در امنیت آسیا پاسخ می‌دهند. آنها از سفرهای اخیر نیروی دریایی بریتانیا، فرانسه، آلمان و هلند به منطقه خود استقبال کردند.
بایدن: آمریکا به دنبال جنگ بین ناتو و روسیه نیست - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.06.2022
بایدن: آمریکا به دنبال جنگ بین ناتو و روسیه نیست
آمریکایی ها از واکنش متحدان شمال آسیا به درگیری اوکراین خرسند هستند، اما نگرانند که نتوانند در نبرد برای عقل ها در جنوب شرقی آسیا پیروز شوند. در نشست اخیر ASEAN، برخی از رهبران این سازمان به طور خصوصی ادعاهای روسیه مبنی بر اینکه ناتو مسئول اقدامات نظامی در اوکراین است و در آنجا عملیات تحریک آمیز با پرچم بیگانه انجام می دهد، تکرار کردند.
واشنگتن چالش بزرگتری را در اقدامات هند می بیند. دولت نارندرا مودی تمام تلاش خود را می کند تا بی طرفی خود را در قبال اوکراین حفظ کند. هند از دادن رای در جلسات مهم سازمان ملل خودداری می کند و واردات نفت از روسیه را افزایش می دهد. با توجه به اینکه فشار بر هند ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد، آمریکایی ها در تلاش برای نزدیک شدن به دهلی هستند و بر علاقه هر دو کشور برای مهار قدرت چین تأکید می کنند.
برخی از مورخان جنگ جهانی اول و دوم را دو مرحله از یک درگیری می دانند که با دو دهه صلح شکننده از هم جدا شده است. ممکن است مورخان آینده دقیقاً به همین شکل درباره دوره 30 ساله جهانی شدن که جنگ سرد اول و دوم را از هم جدا کرد صحبت کنند. جنگ سرد اول در سال 1989 با فروپاشی دیوار برلین پایان یافت. به نظر می رسد جنگ سرد دوم در فوریه 2022 با عملیات نظامی روسیه در اوکراین آغاز شد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала