گزارش و تحلیل

ایران به یک وجبی بمب هسته ای رسیده

© Sputnik / Sergei Subbotin /  مراجعه به بانک تصاویر ایران به یک وجبی بمب هسته ای رسیده
ایران به یک وجبی بمب هسته ای رسیده - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.05.2022
اشتراک
بر کسی پوشیده نیست هدف اصلی توافق هسته ای این بود که ایران حد اقل یک سال از زمان تصمیم سیاسی برای تولید بمب هسته ای خود و زمانی که برای تولید آن نیاز دارد فاصله داشته باشد.
آیا آن فیلمی که نتانیاهو در سازمان ملل بازی کرد و در آن یک تصویر از بمب آورد جدولی در آن نشان داد که ایران چند ماه تا تولید اورانیوم با غنای 20% فاصله دارد را به یاد دارید؟
در آن زمان وی عبور ایران از این مرز را خطر وجودی برای اسرائیل تعبیر کرد.
حالا شرایط برنامه هسته ای ایران را ببینید تا متوجه شوید چه می گوییم.
هفته گذشته آقای رابرت مالی نماینده آمریکا در امور ایران در جلسه کنگره اظهار داشته بود که ایران یک هفته با تولید بمب هسته ای فاصله دارد.
بسیاری متوجه منظور وی از این صحبت نشدند.
خوب امروز هم می توان گفت آن یک هفته هم گذشت.
آژانس بین المللی انرژی هسته ای هم رسما اعلام کرده که طبق برآوردهای این آژانس ایران چیزی حدود 18 برابر اورانیوم بیشتر از آنچه این آژانس مجاز می داند در اختیار دارد.
طبق تحلیل کارشناسان مرتبط مرز گذر هسته ای کشورها چیزی است حدود یک ماه از زمان تصمیم گیری سیاسی برای تولید بمب اتمی و تولید آن بمب.
عملا طبق همه این برآوردها ایران نه فقط از آن مرز گذر کرده بلکه حتی بسیار فراتر از آن هم رفته.
ایران موفق شده کل صنعت هسته ای خود را بومی سازی کند و بر اساس آن ایران هر آنچه در این زمینه نیاز دارد را درون کشور در اختیار دارد.
اینگونه نیست که ایران برای حتی بخش کوچکی از صنعت هسته ای خود نیاز به واردات حتی یک سوزن از خارج داشته باشد، و این مساله را می توان حتی مهم تر از اینکه ایران به فناوری هسته ای دسترسی داشته باشد دانست.
بسیاری از کشورها هستند که شاید فناوری مورد نیاز برای تولید تسلیحات هسته ای را در اختیار داشته باشند اما بخشی از مواد لازم برای تولید آن را در اختیار ندارند.
وزارت خارجه ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.05.2022
گزارش و تحلیل
خطیب زاده: گزارش آژانس واقعیت گفتگو ها نبود
به عنوان مثال امروزه فرانسه و یا انگلیس و یا آلمان و یا ژاپن و... فناوری هسته ای را در اختیار دارند اما حتی برای نیروگاه های برقی خودشان نیاز به واردات اورانیوم و مواد دیگر از کشورهای دیگر می باشند و اگر به اخبار توجه داشته باشید بسیاری امروزه در اروپا و حتی ژاپن دلواپس هستند که اگر روسیه تصمیم بگیرد اورانیوم مورد نیاز نیروگاه های هسته ای آنها را تامین نکند چه کار باید بکنند، یعنی برق این کشورها قطع خواهد شد؟
کشورهای اروپایی فقط به نفت و گاز روسیه وابسته نیستند بلکه حتی به اورانیوم روسیه نیز وابسته هستند وهمین امروزه اگر روسیه تصمیم بگیرد با آنها مقابله به مثل کند می تواند بسیاری از کشورهای اروپایی را به عصر یخبندان و تاریکی فرو ببرد.
به هر حال موضوع بحثمان چیز دیگری است.
بر عکس کشورهای اروپایی ایران نیازمند واردات اورانیوم هم نمی باشد و می تواند اورانیوم مورد نیاز خود را از درون کشور تامین کند.
گویند بعضی وقت ها دشمن شود سبب خیر.
امروزه به جسارت می توان گفت به لطف ترامپ ونتانیاهو ایران از مرز هسته ای عبور کرد و فاصله زمانی از زمانی که تصمیم سیاسی برای تولید بمب اتمی گرفته شود تا زمانی که ایران برای تولید آن نیاز است چیزی حدود چند ساعت یا به قول معروف یک وجب بیشتر نیست.
البته ایران صدها بار اعلام کرده که تصمیم به تولید تسلیحات کشتار جمعی از جمله هسته ای نیست ولی همه می دانند همین که امکانات کافی برای تولید تسلیحات هسته ای داشته باشد کافی است تا بتواند بازدارندگی لازم را ایجاد کند.
امروزه دیگر طرفهای مقابل مجبور می باشند که هر جور شده با ایران به صورت تعامل سیاسی کنار بیایند و دیگر بحث حمله نظامی به ایران و یا انجام عملیات نظامی، آنگونه که برخی تصور می کنند، وجود ندارد، چون هر گونه ماجراجویی نظامی بر علیه ایران و تهدید موجودیتی برای این کشور می تواند موجب آن گردد که به یکباره تصمیم سیاسی در ایران گرفته شود.
همه هم به خوبی می دانند که تحریم ها به هیچ وجه نتیجه بخش نیست و اگر نتیجه بخش بود قطعا طی 70 سال گذشته کوبا که بیخ گوش آمریکا است تسلیم شده بود و یا کره شمالی که هیچ امکاناتی در مقایسه با ایران ندارد زانو زده بود.
تاریخ ثبت خواهد کرد که خروج آمریکا از برجام و همچنین تعلل دولت بعدی این کشور در بازگشت سریع به تعهدات خود این شرایط را فراهم کرد و ادامه روند اشتباهات آمریکا در تعلل به انجام تعهدات خود می تواند شرایط چانه زنی در هرگونه مذاکرات آتی را برای این کشور بسیار بسیار سخت تر کند.
در حال حاضر هم به دلیل اشتباهات بسیار زیاد سیاست مداران آمریکایی در تعامل با ایران همه برگه های فشار آمریکا بر علیه ایران سوخته و آمریکا مجبور است هر جور شده با ایران تعامل کند و به سمت رفع تحریم ها و کوتاه آمدن در قبال ایران برود تا ایران بیش از این در زمینه هسته ای ذخایر تامین نکند.
توجه داشته باشید از زمانی که ایران تصمیم گرفت که از تعهدات خود در برجام بکاهد تا الان چیزی حدود 8 یا 9 ماه بیشتر نمی گذرد و طی این مدت ایران موفق شده مواد لازم برای تولید 18 بمب هسته ای تامین کند و طبیعتا هر چه قدر که آمریکایی ها در بازگشت به تعهدات خود در برجام کوتاهی کنند و رفتار خصمانه خود بر علیه ایران را ادامه دهند می توان توقع داشت شتاب سرعت پیشرفت برنامه هسته ای ایران بیشتر شود و یکباره به خودشان بیایند و ببینند ایران مواد لازم برای تولید بیش از 180 یا 1800 بمب هسته ای در اختیار دارد و همه معادلاتی که آنها و اسرائیلی ها ترسیم کرده اند نابود شود.
بر عکس تصور آمریکایی ها و متحدین شان بزرگترین خطر هم امروزه افزایش فشارهای اقتصادی و تحریمی وتهدید ها بر علیه ایران می باشد چون همه این مسایل می تواند در تصمیم گیری سیاسی کشور تاثیر گذار باشد.
توجه داشته باشید مثلا پاکستان همه امکانات لازم برای تولید بمب هسته ای را در اختیار داشت اما بمب خود را تولید نکرد وفقط زمانی دست به این کار زد که هند آزمایش هسته ای خود را انجام داد و موجودیت پاکستان در خطر بود.
حال امکانات پاکستان با امکانات ایران را مقایسه کنید تا متوجه شوید کافی است تصمیم سیاسی در ایران گرفته شود مانند جریان تولید موشک و پهباد که امروزه ایران به یکی از بزرگترین تولید کننده های آن در جهان تبدیل شده در این زمینه هم ایران می تواند به یکباره به یکی از بزرگترین تولید کنندگان تبدیل شود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала