گزارش و تحلیل

توسعه تجارت ایران و روسیه در پی تحریم ها

© Sputnik / Shiva Abshenasپرچم ایران و روسیه
پرچم ایران و روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.05.2022
اشتراک
ایران و روسیه یک قرارداد همکاری های مشترک تجاری به امضا رساندند.
اسپوتنیک - جواد اوجی وزیر نفت ایران و رئیس کمیسیون مشترک تجارت و همکاری های اقتصادی ایران و روسیه اظهار داشت که ایران از گردش مالی چهار میلیارد دلاری با فدراسیون روسیه راضی نیست، از اینرو دولت ایران در نظر دارد این میزان را تا چهل میلیارد دلار افزایش دهد.
شعیب بهمن، متخصص مسائل خاور میانه و روابط ایران و روسیه و قفقاز در این خصوص گفت: در حال حاضر و وضعیت اوکراین، شرایط بین المللی و مناسبات اقتصادی کشورها با یکدیگر دگرگون شده است. به ویژه اینکه تاثیری که این جنگ و تحریم ها ناشی از آن بر اقتصاد روسیه گذاشته، به نوعی روسیه را به کشوری شبیه ایران تبدیل کرده است، یعنی روسیه نیز همانند ایران، تحت تحریم های مختلف در حوزه های گوناگون اقتصادی قرار گرفته است.
وی افزود: این مسئله می تواند در توسعه روابط اقتصادی ایران و روسیه منتهی شود، در واقع بخشی هایی از اقتصاد روسیه که مورد تحریم قرا گرفته است، مسکو ناگزیر است به کمک شرکای جدید، این تحریم ها را بی اثر کند و در این بین ایران می تواند یک شریک جدی و مهم برای روسیه بشمار رود.
این کارشناس مسائل روسیه در ادامه گفت: جنبه دیگر این موضوع این است که تا پیش از اعمال این تحریم ها علیه روسیه، تحریم هایی که علیه ایران وضع شده بود، مانعی جدی در توسعه روابط اقتصادی دو کشور بود، یعنی در خیلی از موارد بانک ها، موسسات مالی و شرکت های بزرگ روسی به دلیل تحریم ها قادر به همکاری با طرف های ایرانی نبودند. این در حالیست که خود آنها در حال تحریم قرار گرفتند و در واقع دو طرف چیزی برای از دست دادن ندارند، بنابراین یک شرایط جدید برای هر دو کشور ایجاد شده که در این شرایط پیش آمده می توانند همکاری های خود را افزایش دهند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала