گزارش و تحلیل

افزایش میلیاردی تجارت ایران و روسیه

© Sputnik / Mikhail Kutuzovدلار - روبل
دلار  - روبل - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.05.2022
اشتراک
معاون نخست وزیر روسیه در جریان سفر خود به تهران از همکاری نزدیک بین تهران و مسکو در زمینه های انرژی و حمل و نقل کالا خبر داد.
اسپوتنیک - جواد اوجی وزیر نفت ایران و رئیس کمیسیون مشترک تجارت و همکاری های اقتصادی ایران و روسیه اظهار داشت: تهران و مسکو ظرفیت های بسیار خوبی را در بخش‌ ها و حوزه‌ های مختلف از جمله حوزه بانکی، حمل و نقل، کشاورزی، انرژی هسته‌ ای و همچنین صنعت و تجارت آزاد دارند.
وی گفت: ایران از گردش مالی چهار میلیارد دلاری با فدراسیون روسیه راضی نیست، از اینرو دولت ایران در نظر دارد این میزان را تا چهل میلیارد دلار افزایش دهد.
ولادیمیر آبیدینوف، رئیس شورای بازرگانی روسیه و ایران در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک، به موضوع روابط تجاری و اقتصادی ایران و روسیه پرداخت.
اخیراً شاهد توسعه فعال روابط تجاری و اقتصادی روسیه و ایران بوده ایم که سابقه نسبتاً طولانی دارد. این روند در سفر اخیر الکساندر نواک، معاون رئیس جمهور فدراسیون روسیه به ایران منعکس شد.
اکنون ایران به عنوان یک شریک مهم استراتژیک و اقتصادی روسیه عمل می کند. در ادامه سفر الکساندر نواک به ایران مشخص شد که یکی از زمینه‌های اصلی گسترش همکاری‌ها و افزایش گردش تجاری، انرژی (اعم از حرارتی و هسته‌ای)، لجستیک است که بازتابی از آرزوهای تجارت روسیه و پتانسیل‌های فراوان آن است.
توجه به جنبه مالی این تعامل نیز حائز اهمیت است. تمایل کشورها برای پیوند سیستم بانکی ایرانی "شتاب" و سیستم بانکی روسیه "میر" به هم دیگر که همراه با استفاده از پول ملی در روابط دوجانبه، تسویه حساب بین روسیه و ایران را ساده می کند.
ایران و روسیه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.05.2022
توافق روسیه و ایران در مورد اتصال سیستم های پرداختی "میر" و "شتاب"
در مورد همکاری های اقتصادی باید گفت که بیشتر صادرات روسیه به ایران را محصولات غذایی و مواد خام کشاورزی تشکیل می دهد. برای ایران مشکل تامین محصولات کشاورزی مردم همیشه وجود داشته و در آینده نزدیک خواهد بود. در میان محصولات کشاورزی روسیه، محصولات غلات، به ویژه ذرت و جو، بیشترین پتانسیل را برای افزایش عرضه دارند. در بازار ایران محصولات صنایع روغن و چربی و در درجه اول روغن آفتابگردان تقاضای زیادی دارند. گوشت گوسفند نیز یکی از محصولات مهم برای افزایش عرضه است.
یکی دیگر از چشم اندازه های صادرات روسیه به ایران، ماشین آلات و قطعات یدکی انواع تجهیزات از جمله مهندسی سنگین است.
ایران می تواند محصولات رقابتی صنعت پتروشیمی، متالورژی، ماشین آلات و خودروسازی را به بازار روسیه عرضه کند.
بازرگانان روسیه به واردات محصولات صنعتی و پتروشیمی، مصالح ساختمانی و تکمیلی، مواد شیمیایی خانگی، کاغذ روکش شده، میوه‌ها و سبزیجات تازه و کنسرو شده و سایر کالاها از ایران علاقه نشان می‌دهند. خدمات لجستیک مورد تقاضا هستند. چشم انداز همکاری در حوزه پزشکی و دارویی، ساماندهی گردشگری پزشکی به ایران وجود دارد.

به نظر ما، یک قالب امیدوارکننده برای همکاری می تواند ایجاد شرکت های مشترک روسیه و ایران باشد: در زمینه کشاورزی برای تامین غلات به ایران یا واردات میوه و سبزیجات به روسیه و همچنین در زمینه کشاورزی. حوزه صنعت امکان ایجاد خطوط تولید محصولات ایرانی در قلمرو فدراسیون روسیه (مثلاً برای تولید مواد شیمیایی خانگی) و در نتیجه ساده سازی فروش کالاها وجود خواهد داشت.

تحقق پتانسیل موجود در همکاری های دوجانبه به افزایش چشمگیر گردش مالی کمک خواهد کرد. ما معتقدیم که تا پایان سال 2022 می‌توانیم ارزیابی عینی‌ تری از روندی که در سال‌های اخیر پدیدار شده است ارائه دهیم.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала