رابرت مالی از احتمال "لغو محدود تحریم‌ها" علیه ایران خبر داد

© Photo / IRNAرابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران
رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.05.2022
اشتراک
نماینده ویژه آمریکا در امور ایران از احتمال "لغو محدود تحریم‌ها"علیه تهران برای تشویق به گام‌هایی برای امتناع از برنامه هسته‌ای خبر داد.
به گزارش اسپوتنیک، رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران از احتمال "لغو محدود تحریم‌ها"علیه تهران برای تشویق به گام‌هایی برای امتناع از برنامه هسته‌ای خبر داد.
مالی در جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنا گفت: ما مانند شرکای اروپایی خود متقاعد شده‌ایم که می‌توانیم در ازای برداشتن گام‌های .قابل توجهی برای امتناع و محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران، لغو محدودی از تحریم‌ها را ارائه کنیم.
وی افزود: در عین حال، آمریکا و اتحادیه اروپا می‌توانند با استفاده از تحریم‌های باقی‌مانده و سایر ابزارهای در اختیار برای اعمال فشار و هدف قرار دادن سایر اقدامات خطرناک (ایران) ادامه دهند.
توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.
 آژانس بین‌المللی انرژی اتمی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.05.2022
مطرح شدن ادعای دسترسی ایران به گزارش های محرمانه آژانس بین المللی اتمی در سالهای 2000 میلادی
هشتم ماه مه سال 2018 ، دونالد ترامپ ، رئیس جمهور پیشین امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و و به دنبال آن تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند. در پاسخ، ایران کاهش تدریجی تعهدات خود بر اساس این توافق را اعلام کرد و از محدودیت‌های مربوط به تحقیقات هسته‌ای، سانتریفیوژها و سطح غنی‌سازی اورانیوم چشم پوشی کرد. حالا جوزف بایدن، رئیس جمهور فعلی آمریکا اعلام می کند قصد دارد به برجام بازگردد.
11 مارس 2022 در گفتگو های وین پس از هشت دور مذاکره با هدف بازگرداندن برجام به شکل اولیه و بازگرداندن ایالات متحده به این توافق، به دلیل عوامل خارجی وقفه ایجاد شد. پیش از این، مذاکرات وین تقریباً به خط پایان رسیده و قرار بود تا پایان فوریه به پایان برسد. متن توافقات حاصله شامل حدود 20 صفحه است که به اقدامات بعدی برای بازگشت به اجرای توافق هسته ای به شکل اولیه آن اشاره دارد. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در 13 مه گفت که شرکت کنندگان در مذاکرات وین می توانند به توافق برسند در صورتی که ایالات متحده به تعهدات خود احترام بگذارد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала