گزارش و تحلیل

پیوستن سوئد به ناتو، پاداش غرب به استکهلم

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / پرچم سوئد
پرچم سوئد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.05.2022
اشتراک
سوئد و فنلاند درخواست خود را برای پیوستن به به ناتو را به صورت رسمی به این سازمان ارائه دادند.
اسپوتنیک - مگدالنا اندرسون، نخست وزیر سوئد روز سه شنبه گفت: سوئد و فنلاند درخواستی برای پیوستن به این به ناتو ارائه خواهند کرد. به نقل از رسانه های اروپایی، اندرسون در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با رئیس جمهور فنلاند گفت: با هم درخواست ارائه خواهیم کرد. وی خاطرنشان کرد که سوئد و فنلاند تصمیم گرفتند در تمام مراحل پیوستن به ناتو دست به دست هم دهند. در عین حال، سوئد حمید نوری، کارمند سابق قوه قضائیه را بازداشت و در اختیار دارد. کاظم غریب آبادی، دبیر شورای عالی حقوق بشر ایران، سوئد به محل امنی برای میزبانی از تروریست ها تبدیل شده است؛ وقت آن رسیده که استکهلم تکلیف خود را مشخص کند که می خواهد در کنار تروریست ها باشد و یا به تعهدات بین المللی خود برای مقابله با گروه های تروریستی عمل کند.
خبرگزاری اسپوتنیک در این رابطه با دکتر مانی محرابی استراتژیست، تحلیلگر ارشد و نظریه پرداز مسائل بین الملل و عضو هیات علمی اندیشکده روابط بین الملل ایران به گفتگو نشست.
- واکنش ایران درباره عضویت سوئد در ناتو چه می تواند باشد؟
به طور قطع عضویت سوئد در ناتو برای استکهلم یک امتیاز ویژه محسوب خواهد شد، ایران نیز اعطاء این امتیاز ویژه را به مثابه پاداشی از سوی ایالات متحده و کشورهای اروپایی می پندارد. باید منتظر بود تا تاثیر این ماجرا بر مذاکرات برجام را مشاهده کنیم.
- با توجه به حمایت دولت سوئد از گروهک الاحوازیه و مجاهدین خلق که در ایران به عنوان سازمان های تروریستی شناخته می شوند، این مسئله چگونه می تواند بر روابط با ایران تأثیر بگذارد؟
نباید فراموش کنیم که ترکیه نیز مدعی حمایت سوئد از گروهک پ پ ک است به طوری که چند روز پیش مولود چاووش‌اوغلو از سوئد خواست تا تکلیف خود را به طور واضح در رابطه با حمایت یا عدم حمایت از گروه های تروریستی مشخص کند.
آنچه مشخص است امروز سوئد خود را به عنوان مرکز حمایت از تروریسم جهانی معرفی کرده و ادامه این روند نه تنها روابط سوئد با ایران، بلکه روابط استکهلم با بسیاری از کشورها را دچار خلل شدید خواهد کرد و در صورت عضویت این کشور در ناتو، ناتو نیز از تبعات منفی این رخداد مصون نخواهد بود.
- ناتو مدعی مبارزه با تروریسم است، پس چگونه به عضویت سوئد چراغ سبز نشان داده؟
این مسئله ریشه در سیاست های دوگانه کشورهای غربی در مواجه با مسئله تروریسم دارد. در واقع کشورهای غربی خصوصا ایالات متحده، فرانسه و اکنون سوئد، تروریست ها را به دو دسته تروریست خود و تروریست بد تقسیم می کنند، به بهانه مبارزه با تروریسم زندگی شهروندان سایر کشورها را گروگان می گیرند و در حمایت از تروریست های هم جهت با خودشان آنها را تجهیز و به جنگ مردم بی گناه میفرستند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала