۱۱ میلیون مجرد دَمِ‌بخت در ایران وجود دارد +عکس، ویدئو

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / ازدواج
ازدواج  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.05.2022
اشتراک
آمار بالای جوانان مجرد در سن ازدواج در ایران مورد انتقاد کارشناسان و کاربران قرار گرفته است.
به گزارش اسپوتنیک، علی اکبر محزون، مدیرکل دفتر جمعیت، نیروی کار و سرشماری مرکز آمار ایران گفت: "بالغ بر ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر مجرد در سن ازدواج وجود دارد که ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر خانم و ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر آن‌ها آقا هستند. همچنین ۱۳.۵ درصد زوج‌ها در ایران بدون فرزند، ۱۹ درصد تک فرزند، ۲۶ درصد ۲ فرزند، ۱۴.۵ درصد سه فرزند و بیشتر را دارند."
همچنین آقای مسعود عالمی نیسی، استاد دانشگاه و کارشناس جمعیت نیز در نشست علمی "تحولات، سیاست‌ها و برنامه‌های جمعیتی ایران" با بیان اینکه ماهیت مسئله جمعیت ایران به تجرد، ناباروری، سقط جنین و عدم فرزندآوری خانواده‌های موجود وابسته است، افزود: "در بحث تجرد طبق آخرین آمار ۱۱.۶ میلیون مجرد در سن ازدواج داریم. این عدد بسیار بزرگ است و همین بازه سنی انباشت عدم ازدواج‌هایی است که در سال‌های گذشته اتفاق افتاده است.اما ۸۸درصد جوانان در سن ازدواج، تمایل به ازدواج دارند و ما با مسئله عدم تمایل به ازدواج مواجه نیستیم. ما یک‌سری موانع اقتصادی مثل شغل و مسکن داریم که ناشی از سوءمدیریت است."
وی همچنین افزود: "شرایط ایران بیشتر به سوءمدیریت باز می‌گردد و ما مثل دیگر کشورها نیستیم که عدم ازدواج و یا عدم فرزند‌آوری دلایل عمیق فرهنگی داشته باشد.مثلاً یکی از عوامل عدم فرزندآوری در ایران موضوع مسکن است. مسکن سهم بالایی در سبد هزینه خانواده دارد. عرضه زمین ما محدود است ولی تقاضا مرتب زیاد می‌شود و قیمت زمین و مسکن افزایش پیدا می‌کند."
بسیاری از کاربران به این موضوع واکنش نشان می‌دهند و ضمن ابراز تاسف از مجرد بودن ۱۱ میلیون جوان ایرانی، انگشت اتهام را به سمت دولت می‌گیرند و عنوان می‌کنند عدم رسیدگی به وضعیت اشتغال، مسکن و تسهیلات ازدواج برای جوانان و مشکلاتی که دولت تاثیر مستقیم در تصمیم و تمایل جوانان برای ازدواج می‌گذارد از دلایل اصلی موانع ازدواج جوانان می‌باشد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала