مجازات حبس مردان از قانون مهریه حذف شد +عکس

© Depositphotos.com / AntonioGuillemFکمک به مردانی که پس از طلاق آواره و بی سرپناه می شوند
کمک به مردانی که پس از طلاق آواره و بی سرپناه می شوند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.05.2022
اشتراک
با مصوبه کمیسیون قضایی مردها دیگر برای مهریه حبس نمی‌شوند و بانوان نیز برای به اجرا گذاشتن مهریه خود مجبور به طی کردن مراحل دادرسی نیستند.
به گزارش اسپوتنیک، طرح اصلاح قانون مهریه در کمیسیون قضایی مجلس تصویب و جمع‌بندی شد و در نوبت رسیدگی در صحن قرار دارد. با مصوبه کمیسیون قضایی در جریان بررسی طرح اصلاح قانون مهریه، حبس‌زدایی و قضازدایی صورت گرفته و مردها دیگر به خاطر مهریه حبس نمی‌شوند و بانوان نیز برای به اجرا گذاشتن مهریه خود دیگر مجبور به طی کردن مراحل دادرسی نیستند.
براساس این مصوبه کمیسیون قضایی مجلس در مورد مهریه، اگر خانمی بخواهد مهریه خود به اجرا بگذارد بدون طی کردن مراحل دادرسی و با مراجعه به بخش اجرائیات دادگاه خانواده، مهریه خود را به اجرا می‌گذارد. بر این اساس پس از به اجرا گذاشتن مهریه اگر مرد تمکن مالی داشته باشد دارایی‌های وی توقیف و به عنوان مهریه در اختیار همسر وی قرارداده می‌شود و در صورتی که تمکن مالی نداشته باشد مهریه قسط‌ بندی می‌شود. براساس این مصوبه چنانچه مرد مدعی شود که مهریه را پرداخت کرده و بخواهد سند مربوط به آن را ارائه کند آن وقت کار آنها وارد فرایند دادرسی و رسیدگی قضایی می‌شود.
همچنین در این مصوبه و به منظور جلوگیری از ثبت مهریه‌های سنگین، بنا شده تا از زوج‌هایی که مهریه‌های سنگین ثبت می‌کنند حق ثبت گرفته شود. براساس این مصوبه کمیسیون قضایی برای مهریه‌های تا سقف ۱۴ سکه حق ثبتی در نظر گرفته نشده و از مهریه‌های بین ۱۴ تا ۱۰۰ سکه، چهار دهم درصد قیمت سکه‌ها به عنوان حق ثبت در نظر گرفته شده است.
کاربران به حذف زندان از قانون مهریه، واکنش‌های متفاوتی نشان می‌دهند. بسیاری از کاربران به شدت موافق این قانون هستند و بسیاری دیگر با توجه به دلایلی که ذکر می‌کنند مخالف این قانون هستند. گروهی از کاربران معتقدند با اجرایی شدن این طرح حقوق زنان پایمال می‌شود و گروهی در سمت مخالف عدم اجرا شدن این طرح را پایمال شدن حقوق مردان عنوان می‌کنند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала