گزارش و تحلیل

اوکراین و لند لیز در شرایط کنونی

CC0 / USAF / سلاح
سلاح - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.05.2022
اشتراک
چه کسی تضمین می‌کند که کی یف تسلیحات غربی را بازفروش نکند؟
به گزارش اسپوتنیک، در ایالات متحده، حجم کمک های نظامی به اوکراین بی سابقه ارزیابی می شود. حتی به کابل در تمام این 20 سال، آمریکایی ها این همه تجهیزات و سلاح تحویل نداده اند. اما زمانی که آنها با عجله افغانستان را ترک کردند، تجهیزاتی به ارزش حدود 85 میلیارد دلار در آنجا گذاشتند. صاحبان جدید کابل فوراً اقدام به فروش کردند. جایی که همان "Hammer ها" ظاهر خواهد شد مشخص نیست.
همانا تجربه افغانستان بود که برخی از سناتورهای آمریکایی را نگران کرد. حتی در اوایل فوریه، پیش از آغاز عملیات مسلحانه شدید در اوکراین، کارشناسان پارلمانی ایالات متحده گزارشی را تهیه کردند که خواستار کنترل سخت بر گردش سلاح‌ها شد. و اکنون نمایندگان کنگره به طور جدی نگران کمبود احتمالی "استینگر" و "جاولین" و در نتیجه "مشکلات برای ارتش آمریکا" هستند (به ترتیب 1400 و 5500 واحد) واشنگتن می خواهد آنها را به عنوان بخشی از بسته کمکی 40 میلیارد دلاری که بحث های داغی را در کنگره به راه انداخته، به اوکراین ارسال کند. متخصصان مرکز استیمسون، که به پنتاگون و کنگره مشورت می دهند، تأکید می کنند که هر گونه درگیری در برخی مواقع خطر "نشت سلاح" را افزایش می دهد. جردن کوهن تحلیلگر توضیح می دهد: "به نوعی این مشکل دست کم گرفته می شود. با این حال، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد کسانی که مسئول تامین تسلیحات به اوکراین هستند، سرنوشت بعدی آن را کنترل نمی‌کنند." این متخصص توضیح می دهد: "طبق گزارش وزارت امور خارجه آمریکا، تنها یک درصد از مجوزهای اسلحه صادر شده توسط ایالات متحده قابل ردیابی است. و حدود یک چهارم تحویل‌ها دارای "رتبه نامطلوب" هستند، به عبارت دیگر، می‌توانند به دست‌های اشتباه منتقل شوند."
ایالات متحده آمریکا هشت آزمایشگاه با عفونت های خطرناک ایجاد کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.05.2022
شورای امنیت روسیه: آمریکا بیش از 400 آزمایشگاه بیولوژیک در سراسر جهان ایجاد کرده است
سوء استفاده
کمک های نظامی به اوکراین از اواسط دهه 1990 آغاز شد. و جمهوری شوروی سابق به یکی از بزرگترین بازارهای غیرقانونی اسلحه در جهان تبدیل شده است. سربازان نیروهای مسلح اوکراین بارها به تلاش برای فروش نارنجک، مین یا فشنگ متهم شده اند. طبق گزارش سازمان غیرانتفاعی Small Arms Survey، تنها بین سال‌های 2013 تا 2015، 300 هزار قبضه اسلحه کوچک گم شده یا به سرقت رفته است. جف آبرامسون، کارشناس نظامی خاطرنشان می‌کند: "برخی از سلاح‌های ارسال شده به کی یف احتمالاً سال‌ها یا دهه‌ها بعد ظاهر می‌شوند. زمانی که در اوایل ماه مارس، تفنگ، مسلسل و مهمات به غیرنظامیان اوکراینی تحویل داده شد، اوضاع کاملاً از کنترل خارج گردید. طبق قانون، پس از لغو حکومت نظامی، همه اینها باید ظرف ده روز مسترد شود. اما چه کسی و چگونه بر این امر نظارت خواهد کرد؟ با تسلیحات وارداتی سخت تر است. پس از اینکه بایدن قانون اجاره وام را امضا کرد، مقامات شروع به بحث کردند در مورد اینکه چه کسی این تحویلات را کنترل کند. لوید آستین، رئیس پنتاگون به مجلس نمایندگان اینگونه توضیح داد: "هر هفته را چک می کنم. دیروز (12 مه - ضمیمه هیات ویرایش) با وزیر رِزنیکوف به این موضوع بازگشتم. ما به بحث در مورد این نکته بسیار بسیار مهم ادامه خواهیم داد." قانع کننده به نظر می رسد. سناتورها، نمایندگان وزارت دفاع و کاخ سفید در جلسات محرمانه به دنبال راهی برای خروج از بن بست هستند. یکی از گزینه ها ایجاد یک سیستم نظارتی ویژه است که سلاح ها را با علامت گذاری ردیابی کند. با این حال، همانطور که تجربه هند در سال 2009 نشان داد، ایجاد چنین سیستمی پرهزینه و دشوار است."
"ممکن است به تروریست ها برسد"
واشنگتن در مورد این واقعیت نیز که کی یف سال‌ها در فهرست بزرگترین صادرکنندگان نظامی در جهان بوده است ساکت است. برای فروش عمدتا هواپیما و وسایل نقلیه زرهی عرضه می شود. از سال 2005 تا 2014، فروش تسلیحات شوروی بیش از دو میلیارد دلار برای اوکراین به ارمغان آورد.
وزیر دفاع بریتانیا از خرید تسلیحات شوروی برای اوکراین خبر داد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.05.2022
وزیر دفاع بریتانیا از خرید تسلیحات شوروی برای اوکراین خبر داد
خریداران اصلی کشورهای آفریقایی هستند. پنج سال پیش، پروژه غیرانتفاعی افشای جرایم و فساد سازمان یافته (OCCRP) اوکراین را "رختشویی" اتحادیه اروپا نامید.
بر اساس این گزارش، شرکت های اوکراینی در اروپا سلاح می خرند، پول از طریق ده ها حساب ارسال می شود و کالاها دورتر ارسال می شود. به عنوان مثال، در سال 2015، تکیمپکس و Ukrinmash تحت کنترل کی یف، 45 فروند BRDM-2 ساخت لهستان را از طریق یک واسطه در امارات به اوگاندا منتقل کردند. در نتیجه، خودروهای زرهی که گفته شد، برای نیازهای نیروهای مسلح اوکراین در دونباس خریداری شده بودند، به دست شبه نظامیان در سودان جنوبی رفتند. در حال حاضر نیز می توان به اقدامات رزمی اشاره کرد. ارل راسموسن، معاون مرکز اوراسیا در واشنگتن می گفت: "طنز این است که ما خطر تهدید تروریستی را برای کشور خود افزایش می دهیم، زیرا ممکن است برخی از سلاح ها به اروپا و ایالات متحده بازگردند."
نمونه اخیر عراق است. ایالات متحده سال هاست که تجهیزات نظامی و ارتش آن را تامین می کند. و تقریباً همه چیز به "دولت اسلامی"* رسید - عمدتاً به دلیل فساد کامل در آن کشور.
کارشناسان بیم آن دارند که همین اتفاق برای اوکراین نیز بیفتد و هر چه بیشتر با تسلیحات پمپاژ شود، عواقب آن بدتر خواهد بود.
*دولت اسلامی (سازمان تروریستی ممنوع در روسیه)
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала