آیا طرح کارت نان دولت وسهم هر نفر کمتر از یک سنگک حقیقت دارد؟ +عکس

CC BY 2.0 / Kamyar Adl / Sangakنان سنگک ایرانی
نان سنگک ایرانی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.05.2022
اشتراک
آیا طرح "کارت نان" دولت که حدود هفت دهم نان سنگک به ازای هر فرد در نظر گرفته می‌شود، واقعیت دارد؟
به گزارش اسپوتنیک، با انتشار خبرهای پیرامون گرانی آرد، نان و سهمیه‌بندی در فضای مجازی کاربران ایرانی واکنش‌های بسیاری به این موضوع نشان دادند و سوالات زیادی برایشان پیش آمده است.
در این رابطه تصویری در فضای مجازی به اشتراک گذاشته می شود که به شدت فکر کاربران را نسبت به آن درگیر کرده است.
احسان ارکانی از مدیران اجرایی ایران و نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه دولت برای جلوگیری از افزایش قیمت نان سنتی، چه طرحی را در نظر دارد، گفت: "وزیر اقتصاد اعلام کردند که قیمت نان سنتی تا پایان سال گران نمی‌‌شود، امیدواریم که این اتفاق بیافتد. در خصوص بحث کارت نان هم صحبت‌های غیر رسمی شنیده می‌شود اما آنچه بنده در جریانش قرار دارم، این است که برنامه‌ای طراحی شده که در صورت حذف کامل ارز ترجیحی گندم و آرد، که قطعا منجر به افزایش قیمت نان خواهد شد، ما‌به‌التفاوت قیمت فعلی و قیمت جدید افزایش یافته از طریق کارت جبران می‌شود."
وی درباره ساز و کار این طرح نیز عنوان کرد: "اینکه ساز و کارش به چه شکل است را خود مسئولین دولتی باید اعلام کنند اما چیزی که من شنیده‌ام این است که گویا در قالب همین کارت فعلی یارانه‌ها، یک ساز و کاری طراحی می‌شود که مثلا به نسبت سرانه، حدود هفت دهم نان سنگک به ازای هر فرد تعریف و مازاد بر آن محاسبه شود. به این شکل که شما نان که می‌خرید و از طریق دستگاه کارتخوان نانوایی کارت یارانه که می‌کشید، معادل آن سرانه تعریف شده مشمول یارانه و به همان قیمت فعلی حساب می‌شود و مازاد بر الگوی مصرف آن را از حساب بانکی برداشت می‌کنند و به صورت آزاد محاسبه می‌شود. البته همه این‌ها فعلا در حد حرف و طراحی‌ست و چیز عملیاتی اعلام نشده است."
کاربران بسیاری ضمن ابراز تاسف از این موضوع عنوان می‌کنند مدتهاست که وضعیت زندگی در ایران هر روز بدتر می‌شود و مردم با مشکلات زیادی دست و پنجه ترم می‌کنند. این کاربران معتقدند این مسائل حتی اگر با نام شایعه در فضای مجازی منتشر شود اما با شرایط موجود می‌توان به این نتیجه رسید که این طرح دیر یا زود اجرایی خواهد شد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала