مقایسه قیمت جدید ماکارونی در ایران وفرانسه +عکس

© AFP 2023 / Ulises RuizФранцузский автогонщик Ромен Грожан готовит пасту на гоночной трассе Hermanos Rodriguez в Мехико, 2018 год
Французский автогонщик Ромен Грожан готовит пасту на гоночной трассе Hermanos Rodriguez в Мехико, 2018 год - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.05.2022
اشتراک
کاهش قدرت خرید مردم در ایران و افزایش قیمت کالاهای مختلف در این کشور با انتقادات فراوانی همراه شده است.
به گزارش اسپوتنیک، در حالی که مطابق نرخ‌‌های اعلامی از سوی عرضه کنندگان، متوسط بهای هر بسته ۵۰۰ گرمی ماکارونی در خرداد سال ۱۳۹۵ حدود ۹۸۰ تومان بوده، این نرخ در گزارش مرکز آمار ایران در مهر ماه سال ۱۳۹۹ با عنوان "متوسط قیمت کالاهای خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور– شهریور ١٣٩٩" برای شهریور سال پیش از آن یعنی در شهریور ۱۳۹۸ معادل سه هزار و ۹۸۹ تومان اعلام شده است.
متوسط قیمت هر بسته نیم کیلوگرمی ماکارونی در آخرین گزارش مرکز آمار ایران که مربوط فروردین ماه سال جاری خورشیدی است، هفت هزار و ۴۲۹ تومان اعلام شده است. اما سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در روزهای گذشته به دلیل آن چه افزایش نرخ آرد به دلیل حذف ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی، افزایش هزینه‌های دستمزد، کرایه حمل، بسته‌بندی کارخانه‌های تولیدکننده ماکارونی عنوان کرده، حداکثر نرخ قیمت مصرف‌کننده انواع ماکارونی رشته‌ای ساده در بسته‌های۵۰۰ گرمی را ۱۷ هزار تومان تعیین کرد. اقدامی که بر پایه گزارش برخی رسانه‌های در ایران، نرخ متوسط ماکارونی را در بازار به حدود ۱۶ هزار تومان رسانده است. البته به دلیل آن چه که کمبود عرضه ماکارونی در بازار ایران عنوان شده، بهای بسته‌های ۵۰۰ گرمی برندهای مختلف ایرانی در برخی سایت‌های فروش آنلاین با نرخ‌های ۳۱ و حتی ۷۸ هزار تومان نیز به فروش گذاشته شده است.
با توجه به نرخ ۳۰ هزار تومانی یورو در بازار آزاد تهران و نرخ نیمایی ۲۶ هزار و ۲۰۰ تومانی یورو ، متوسط هر بسته نیم‌ کیلوگرمی ماکارونی به ترتیب به ۵۳ سنت یورو و ۶۱ سنت یورو رسیده است. این در حالی است که حداقل قیمت هر بسته ۵۰۰ گرمی ماکارونی در بازار فرانسه حدود ۶۵ سنت یورو و متوسط نرخ آن نیز حدود ۱.۲ یورو است.
اما حداقل دستمزد خالص در فرانسه ماهانه هزار و ۲۶۹ یورو است که بر مبنای نرخ یورو در بازار آزاد معادل ۳۸ میلیون تومان است؛ این رقم ۶.۷ برابر حداقل دستمزد در ایران است که با افزایش ۵۷.۴ درصدی به بیش از پنج میلیون و ۶۷۹ هزار تومان رسیده است. بنابراین در حالی نرخ ماکارونی در بازار فرانسه حدود ۲ برابر بازار ایران است که حداقل دستمزد در این کشور ۶.۷ برابر ایران است. این بدان معناست که قدرت خرید حداقلی مردم فرانسه بر مبنای کالای ماکارونی بیش از ۳ برابر مردم ایران است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала