کوچ اجباری بسیاری از مستجران ایرانی به خانه‌های قدیمی‌ساز+عکس،ویدئو

© Sputnik / Arina Topolevaآیا افزایش وام مسکن در خانه دارشدن ایرانیان کم درآمد کمک نخواهد کرد؟
آیا افزایش وام مسکن در خانه دارشدن ایرانیان کم درآمد کمک نخواهد کرد؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.05.2022
اشتراک
قیمتهای نجومی مسکن و اجاره بها ودستمزد کم کارگران و حقوق بگیران، یکی از داغ ترین موضوعات فضای مجازی.
به گزارش اسپوتنیک، قیمت مسکن در تهران و برخی دیگر از کلان شهرهای ایران فرایند افزایشی شدیدی را تجربه کرده است. برای مثال، شهر تهران طی پنج سال یکی از شدیدترین دوران تورمی خود را طی چند دهه گذشته پشت سر گذاشته‌است.
در آمارهای منتشر شده توسط بانک مرکزی ایران می توان مشاهده نمود که میانگین قیمت مسکن در کلانشهر تهران در فروردین ماه امسال برابر با ۳۴ میلیون و ۲۷۲ هزار تومان بوده‌است. این در حالی است که میانگین قیمت مسکن شهر تهران در فروردین ماه سال ۱۳۹۷ حدود چهار میلیون و ۳۲۶ هزار تومان بود. این بدان معناست که طی پنج سال اخیر قیمت 8 برابری را در این زمینه شاهد بوده ایم.

یکی از شاخص های بارز این موضوع، موضوع خروج بسیاری از خانوارها منجمله خانواده های اجاره نشین از بازار مسکن بوده است. بر اساس آمارهای رسمی از سوی ایران، قدرت خرید خانوار ایرانی به پایین سطح در حداقل چهار دهه گذشته رسیده است. از دیگر عوامل تاثیر گذار در این پروسه می توان افزایش تقاضا برای واحدهای مسکونی قدیمی ساز و کاهش تقاضا برای واحدهای مسکونی نوساز اشاره نمود..

بر اساس آمارهای بانک مرکزی ۵۴ درصد از کل معاملات مسکن شهر تهران در فروردین ماه سال ۱۳۹۴ مربوط به خانه های با عمر بنای کم‌تر از ۵ سال بوده است. اما در فروردین ماه امسال سهم واحدهای مسکونی با عمر کم تر از ۵ سال از کل معاملات به ۲۹ درصد کاهش پیدا کرده است. در نقطه مقابل واحدهای با عمر بنای بیش از ۲۹ سال با افزایش چشم گیری روبرو شده است.
کاربری در این رابطه می نویسد که وقتی قیمت گذاری به عهده مردم و ساختمان ساز قرار گیرد، همین می شود. برخی نیز می گویند که اشخاص خاصی از همین مسأله درامد زایی میکنند برای خودشان دود این موضوع در چشم مردم معمولی میرود.
کاربری نیز با نگاهی طنز می نوسید که دارند کاری میکنند که به دوران غارنشینی برسیم، همه رو به پیشرفت هستند و ما میخواهیم برسیم به دوران باستان. یک کاربر هم از بیم چشم انداز افزایش بیشتر قیمت ها در تابستان خبر میدهد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала