گزارش و تحلیل

ضعف سیاست بین المللی بایدن موجب بازگشت مقتدرانه ترامپ

© AFP 2023 / ANDY JACOBSOHNژنرال های آمریکایی از احتمال کودتای ترامپ نگران بودند
ژنرال های آمریکایی از احتمال کودتای ترامپ نگران بودند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.05.2022
اشتراک
همه به خوبی می دانند دلیل انتخاب شدن بایدن در آمریکا به عنوان رئیس جمهوری محبوبیت یا مقبولیت وی نبوده بلکه ترس و نفرتی بوده که بسیاری نسبت به ترامپ داشتند.
اما بایدن این فرصت را داشت که بتواند با اقداماتی شجاعانه و اساسی کاری کند که حد اقل تا پایان چهارسال ریاست جمهوری اش شرایط به جایی برسد که آنقدر مقبولیت در میان مردم پیدا کند که در انتخابات بعدی آمریکا رایی هرچند خجولانه بیاورد و عضو مجموعه روسای جمهوری تک دوره ای نشود.
گو اینکه کارشناسان امور آمریکا همه متفق القول می باشند که مردم آمریکا اهمیتی به مسایل بین المللی نمی دهند و شرایط داخلی، مخصوصا اقتصادی، معیار تعیین کننده انتخابات در این کشور می باشد اما تصور اینکه شرایط بین المللی روی مسایل داخلی آمریکا تاثیر ندارد تصور اشتباهی بیش نیست.
ماجرا امروزه فقط به آمریکا مربوط نیست، امروزه ما در شرایط دهکده جهانی زندگی می کنیم که مسایل بین المللی روی مسایل داخلی همه کشورها تاثیر می گذارند و افرادی مانند بایدن که مغزشان در شرایط تحلیلی وفکری شرایط ما قبل جنگ سرد هنوز باقی مانده درک نمی کنند که امروزه چیزی به عنوان دهکده جهانی ایجاد شده و هنوز روی آن تفکر قدیمی خود اصرار دارند، بماند که ظاهرا بایدن با مشکلات پیری ومغزی هم مواجه است و همین مساله موجب این شده که کلا مدام ذهن او به آن زمان ها برگردد.
حال جالبتر اینکه برخی از کشورهایی که حاکمان آنها تا همین چند صباح پیش مطیع دست به سینه آمریکا به حساب می آمدند امروزه کارشان به جایی رسیده که جواب تلفن رئیس جمهوری آمریکا را نمی دهند وخود را در حدی بزرگ می بینند که حتی در مقابل رئیس جمهوری آمریکا بایستند و برایش شاخ و شانه بکشند و حتی روی بازگشت ترامپ در آمریکا سرمایه گذاری علنی کنند.
 ترامپ   - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.04.2022
ترامپ دوره فعلی را خطرناک ترین دوره در تاریخ جهان نامید
برخی تحلیلگران باور دارند که سیستم فکری حاکمیت آمریکا مبنی بر بازگرداندن ساختار حاکمیتی سابق آمریکا بر این کشورها می باشد و مبنای این سیستم حاکمیتی این است که هر کس بخواهد در مقابل آمریکا قد علم کند را سرنگون می کنند، ماجرای سرنگونی عمران خان در پاکستان هم شاید یک نمونه از این سیاست آمریکا باشد.
به هر حال بسیار معروف است که در کشورهای عرب حوزه خلیج فارس هر کس به رهبری این کشورها بخواهد برسد مجبور می باشد که رضایت آمریکا را پشت سر خود داشته باشد، ولی امروزه می بینیم که برخی از اینها اعتنایی به حمایت آمریکا نمی کنند.
چرا؟
چون سیاست های اشتباه بین المللی بایدن شرایطی ایجاد کرده که آمریکا بیشتر محتاج آنها باشد.
اگر بایدن همان روز اول که به کاخ سفید رسیده بود در زمینه بازگشت به توافق هسته ای تصمیم قاطعانه گرفته بود قطعا ماجرا اینقدر کش و قوس پیدا نمی کرد و آمریکا قدرت آن را داشت که برای مهار به اصطلاح متحدین یاغی خود در خاورمیانه ابزار موازنه در اختیار داشته باشد.
تعلل بایدن در تصمیم گیری در زمینه توافق هسته ای موجب آن شد که این به اصطلاح متحدین احساس قدرت و جسارت بیشتری در قبال تصمیم های آمریکا پیدا کنند.
آنچه مزید بر علت شد این بود که بایدن به دنبال همان تفکر های زمان جنگ سرد به سمت رویارویی با چین و روسیه رفت و در حالی که بسیار راحت می توانست کاری کند که مثلا امروزه جنگی در اوکراین نباشد و اروپا دچار بحران نشود و بحران انرژی ایجاد نشود عامدانه آمریکا هر کاری از دست اش بر می آمد انجام داد تا در اوکراین جنگ شود و اروپا و جهان دچار بحران گردد.
طبق همه مقررات ناتو و اتحادیه اروپا اوکراین نه شرایط عضویت در ناتو را داشت و نه شرایط عضویت در اتحادیه اروپا، اما اصرار دست نشانده های آمریکا در اوکراین برای برجسته کردن ماجرای عضویت اوکراین در ناتو و اظهار نظرهای جسته گریخته برخی مقامات ناتو و آمریکا مبنی بر اینکه می توان از بعضی شرایط برای عضوی اوکراین در ناتو چشم پوشی کرد و اجرای مانورهای مشترک انگلیس و آمریکا و اوکراین که موجبات ایجاد تهدید های امنیتی برای روسیه می شد از یک سو و چشم پوشی مجامع بین المللی نسبت به کشتار و قتل عام ونسل کشی روس تبارها در اوکراین و آن هم با فشار و دستور آمریکا، موجبات ایجاد بحران اوکراین را فراهم کرد و طبیعتا روسیه ناچار بود حد اقل برای نجات جان روس تبارها هم که شده دست به یک عملیات ویژه بزند.
علیرغم اینکه بایدن تصور می کند که با این شرایط فروش انرژی آمریکا بالا رفته و بنگاه های انرژی آمریکا امکان قالب کردن گاز و نفت گران خود به اروپا را پیدا کرده اند و همچنین تولید و فروش تسلیحات آمریکایی به اوج خود رسیده، و این جریان می تواند موجب گردن مالی زیاد در آمریکا و بالطبع راضی نگه داشتن کارتل ها و لابی های قدرت گردد، اما واقعیت امر این است که با توجه به افزایش قیمت ها مخصوصا قیمت سوخت و انرژی و قوت مردم در ایالات متحده نارضایتی از سیاست های بایدن افزایش پیدا می کند و در نهایت این مردمانی که در کوچه و خیابان هستند و مجبور هستند هزینه های بالاتری برای ادامه زندگی پرداخت کنند هستند که باید بروند پای صندوق ها رای بدهند.
بایدن خیلی راحت می توانست برای جلوگیری از وقوع جنگ در اوکراین مثلا رسما اعلام کند که ناتو تصمیمی برای عضویت اوکراین در ناتو ندارد و یا اینکه توافق های قبلی موجود فیما بین آمریکا و و روسیه مخصوصا در زمینه استقرار سیستم های موشکی در اروپا (که ترامپ از آن خارج شده بود) را احیا کند.
اما امروزه مشاهده می کنیم آمریکا نه فقط به دنبال حل مشکل اوکراین نیست بلکه با ارسال تسلیحات متنوع به اوکراین به دنبال اطاله جنگ و به قول معروف جنگیدن با روسیه تا آخرین سرباز اوکراینی است.
در نهایت هم با این سیاست آمریکا اوکراین تبدیل به یک افغانستان و یا لیبی جدید در دل اروپا خواهد شد که در آینده زمینه هزاران بحران برای اروپا را فراهم خواهد کرد.
دود انتقال هزاران تروریست از جای جای جهان به اوکراین و همچنین حمایت بی چون و چرا از نئونازی ها در نهایت به چشم خود اروپایی ها و غربی ها خواهد رفت.
فراموش نکنید که آمریکا خود القاعده و طالبان را برای جنگ با شوروی سابق ایجاد کرد و در نهایت همین ها به آمریکا حمله کردند و جان هزاران شهروند و سرباز آمریکایی و عضو ناتو را گرفتند.
حال کار آمریکا به جایی رسیده که مجبور است التماس کشورهای عرب حوزه خلیج فارس کند تا اینها به داد اش برسند و بدیهی است که اینها احساس اقتدار بیشتر کنند وبا توجه به اینکه به دنبال سرنگونی بایدن هستند تلاش کنند فشار را بر آمریکا دوبرابر کنند تا ترامپ برگردد.
برخی تحلیل ها هم بر این مبنا می باشد که جراد کوشنر، داماد سرخانه ترامپ، با همراهی برخی شخصیت های سیاسی اسرائیلی اینها را مجاب کرده اند تا هر کاری از دستشان بر می آید انجام دهند تا بایدن نابود شود و دمکرات ها در انتخابات میان دوره ای کنگره شکستی مفتضحانه بخورند.
زاخارووا: ناتو کم مانده کمدین های روس را هم به دسیسه جویی علیه غرب متهم کند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.04.2022
زاخارووا: تیم بایدن در حال فرار از کاخ سفید است
وحتی طبق برخی گزارش های رسانه های آمریکایی ظاهرا ولیعهد عربستان سعودی چیزی حدود دو ملیارد دلار در اختیار جراد کوشنر قرار داده تا در انتخابات بر علیه حزب دمکرات و بایدن از آن استفاده شود.
برخی هم باور دارند که ملاقات کوتاه اخیر رئیس دستگاه امنیتی آمریکا ویلیام برنز با مقامات ارشد برخی کشورهای عرب خلیج فارس به این دلیل بود که وی حامل پیام تهدید آمیز از طرف بایدن برای آنها بوده که شرایط آنها با عمران خان در پاکستان فرقی نمی کند و کاسه صبر بایدن هم به سر رسیده و اگر اینها بخواهند این سیاست ها را ادامه دهند ممکن است دچار عاقبت عمران خان شوند.
حال اینکه اینها چه قدر از تهدید های بایدن و برنز حساب ببرند یا نبرند را می توان در چند هفته آینده متوجه شد.
ظاهرا اسرائیلی ها هم از آن طرف به آنها اطمینان داده اند که هوایشان را دارند و از تهدید های بایدن و برنز نباید ترس و واهمه داشته باشند.
اما آنچه که مسلم است این می باشد که ضعف و اشتباهات موجب آن شده که امروزه ترامپ از دروازه بزرگ اقتدار دوباره به سیاست آمریکا برگردد و نمونه آن حمایت او از یک کاندیدای نه چندان معروف در اوهایو بوده که با حمایت ترامپ به کاندیدای اصلی جمهوریخواهان در اوهایو تبدیل شد تا بتواند هم اقتدار خود در میان جمهوریخواهان را نمایش دهد و هم اینکه ترامپ بدون اعلام رسمی و بدون در اختیار داشتن رسانه های تبلیغات جمعی که وی را تحریم کرده اند به کارزار انتخابات ریاست جمهوری برگردد.
البته ظاهرا حرف و حدیث زیادی این روزها در میان دمکرات ها هم راه افتاده که بایدن کلا نخواهد توانست در انتخابات آنها را نمایندگی کند و باید کاندیدای دیگری برای انتخابات ریاست جمهوری بعدی آمریکا جایگزین کنند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала