گزارش و تحلیل

تولید انرژی های نو؛ خطرات روسیه زدایی

© Sputnik / Evgeny Biyatov /  مراجعه به بانک تصاویر تولید انرژی های نو؛ خطرات روسیه زدایی
تولید انرژی های نو؛ خطرات روسیه زدایی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.05.2022
اشتراک
توسعه انواع جدید انرژی با فناوری پیشرفته، اتحادیه اروپا را به یک "تله چینی" سوق می دهد.
اسپوتنیک به نقل از وبگاه ژاپنی "وِدج اینفینیتی" می نویسد: در طول بیش از دو ماه از عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین، 27 کشور اتحادیه اروپا بیش از 37 میلیارد یورو برای واردات سوخت فسیلی به مسکو پرداخت کردند. در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، این افزایش تقریبا 50 درصد است. این نشان دهنده روند صعودی غیرقابل تحمل قیمت سوخت روسیه در اروپا است.
قیمت سوخت های فسیلی از سال گذشته به شدت افزایش یافته است، اما از زمان شروع عملیات ویژه، این قیمت ها حتی بیشتر شده و همچنان بالاست. نرخ روبل که در ابتدا به دلیل تحریم ها به شدت کاهش یافت، به سرعت به ارزش های قبلی خود بازگشت و حتی تقویت یافت. دلیل آن، تراز مثبت بزرگ پرداخت های روسیه و اقدامات ماهرانه "دفاع ارزی" از سوی بانک مرکزی روسیه است.
مازاد حساب جاری در سه ماهه اول سال جاری که توسط بانک مرکزی روسیه اعلام شده است - 58.2 میلیارد دلار - 2.5 برابر بیشتر از مدت مشابه سال گذشته و بزرگترین از سال 1994 است. تراز مثبت پرداخت های کشور به رکورد 66.3 میلیارد دلار رسید.
از آنجایی که پرداخت‌های روسیه به این کشور کمک می‌کند تا با اطمینان هزینه‌های عملیات ویژه در اوکراین را تامین کند، ممنوعیت کامل واردات سوخت‌های فسیلی از روسیه به شدت در اتحادیه اروپا مورد بحث قرار گرفته است. اما "روسیه زدایی" تراز انرژی اتحادیه اروپا به این سادگی نیست. بر اساس گزارش دفتر آمار کمیسیون اروپا، در پایان سال 2021، سهم روسیه در واردات سوخت فسیلی اتحادیه اروپا: 48.6 درصد برای گاز، 49.1 درصد برای زغال سنگ، و 25.4 درصد برای نفت بود.
کمیسیون اروپا قرار است از اوت زغال سنگ روسیه را تحریم کند. تحریم نفت خام و فرآورده های نفتی مورد بحث قرار گرفت. اتحادیه اروپا با درخواست افزایش تولید به اوپک مراجعه کرد. اوپک اعلام کرد: برای جایگزینی عرضه روسیه، باید تولید را بیش از 7 میلیون بشکه در روز افزایش دهیم. هیچ راهی وجود ندارد که بتوانیم این کار را انجام دهیم. طبق برنامه ریزی های انجام شده، اوپک ممکن است تولید خود را از اول ماه مه 432 هزار بشکه در روز افزایش دهد. اتحادیه اروپا قصد دارد واردات نفت خام و فرآورده های نفتی از روسیه را از 15 مه کاهش دهد. با این حال، به هیچ وجه مشخص نیست که چگونه این امر اجرا می شود. واردات گاز طبیعی مایع (LNG) از ایالات متحده در حال افزایش است، اما جایگزینی گاز روسیه برای اروپا بسیار دشوار خواهد بود. آلمان و مجارستان استدلال می کنند که "تأثیر تعلیق واردات برای اروپا بسیار مهم تر از روسیه خواهد بود." در واقع، "روسیه ‌زدایی" اتحادیه اروپا در حال حاضر منجر به بی ‌ثباتی بازارهای اروپایی و افزایش قیمت‌ها شده است. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در 14 آوریل، در نشستی در مورد نفت و گاز گفت: "برای اروپا، دور شدن از منابع انرژی روسیه غیرمنطقی است. در آینده قابل پیش بینی، اتحادیه اروپا بدون گاز و نفت روسیه قادر نخواهد بود سر کند."
روسیه 20 درصد از بازار صادرات گاز جهان، 10 درصد از بازار نفت و 20 درصد از بازار زغال سنگ را در اختیار دارد. اما اگر اروپا تلاش کند منابع انرژی روسیه را رها کند، روسیه نیز آسیب زیادی خواهد دید. بنابراین، مسکو خود را برای "روسیه ‌زدایی" اتحادیه اروپا آماده می‌کند.
رئیس جمهور پوتین خواستار ارائه گزارشی تا اول ژوئن در مورد توسعه زیرساخت ها برای توسعه بازارهای جدید، به ویژه خطوط لوله برای تامین گاز به چین است، در درجه اول، خط "نیروی سیبری" و خط لوله ای که ساخالین را به خاباروفسک و ولادی وستوک متصل می کند. او از آفریقا، منطقه آسیا و اقیانوسیه و آمریکای لاتین به عنوان بازارهای جدید نام می برد. کشورهای اروپایی اقدامات مشخصی را برای "روسیه زدایی" در میان مدت و بلندمدت اعلام کرده اند. اینها علاوه بر تنوع بخشیدن به منابع تامین، نیروگاه های هسته ای و انرژی باد فراساحلی هستند.
فرانسه قرار است تا سال 2050 چهارده نیروگاه هسته ای جدید بسازد و عمر نیروگاه های موجود را 50 سال افزایش دهد. بریتانیا قرار است تا هشت نیروگاه هسته ای جدید بسازد و در سال 2050 25 درصد از تولید برق را در نیروگاه های هسته ای تامین کند.
Газовая компрессорная станция Укртрансгаз в городе Боярка - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.04.2022
گزارش و تحلیل
اوکراین سیاست کشاورزی و انرژی اروپا را وارونه کرده است
علاوه بر این، هر دو کشور اعلام کرده اند که بودجه عمومی را در توسعه راکتورهای کوچک مدولار (SMR) سرمایه گذاری خواهند کرد. بلژیک قصد داشت در سال 2025 دو نیروگاه هسته ای را که از سال 1985 کار می کردند تعطیل کند، اما تصمیم گرفت این عملیات را به 10 سال دیگر موکول به بعد کند.
انرژی باد فراساحلی در مرکز برنامه انرژی های تجدیدپذیر قرار دارد. بریتانیا قصد دارد تا سال 2030 ظرفیت کل توربین های بادی خود را از 12.5 میلیون کیلووات به 50 میلیون کیلووات برساند و تا سال 2050 به 85 میلیون کیلووات برساند.
فرانسه امسال برای اولین بار بهره برداری از مزارع بادی فراساحلی را آغاز خواهد کرد، اما قصد دارد تا سال 2050 ظرفیت آنها را به 40 میلیون کیلووات افزایش دهد. آلمان که در حال حاضر 7.7 میلیون کیلووات نیروگاه بادی فراساحلی دارد، اعلام کرده است که این میزان را تا سال 2045 به 70 میلیون کیلووات افزایش خواهد داد. بریتانیا و فرانسه نیز در حال برنامه ریزی برای توسعه انرژی خورشیدی هستند. اما یک مشکل وجود دارد: اثر بلافاصله ظاهر نمی شود.
مشکل بزرگ‌ تر، وابستگی فزاینده به چین برای مواد خام برای تجهیزات پیشرفته با فناوری پیشرفته است. همه اینها به مواد خام قابل توجهی از قبیل مس، آلومینیوم و مواد خاکی کمیاب نیاز دارد. بیشتر مواد مورد نیاز برای تولید انرژی بادی و خورشیدی از چین می آید. طبق گزارش وزارت زمین شناسی ایالات متحده، تا پایان سال 2021، چین حدود 60 درصد از ذخایر مواد کمیاب خاکی، 38 درصد از ذخایر مس، 57 درصد آلومینیوم و حدود 50 درصد از کادمیوم را در اختیار داشت. در نهایت، قیمت انرژی های تجدیدپذیر می تواند به طور قابل توجهی بالاتر از هزینه برآورد شده باشد. و این امر منجر به بی ثباتی بازار خواهد شد.
همچنین مشکل سوخت در صنعت انرژی هسته ای وجود دارد. سنگ معدن اورانیوم در بسیاری از کشورها مانند قزاقستان و استرالیا استخراج می شود، اما روسیه بیش از 40 درصد از ظرفیت غنی سازی جهان را در اختیار دارد. سنگ معدن استخراج شده در قزاقستان، بزرگترین کشور استخراج اورانیوم در جهان، برای بهره برداری به روسیه ارسال می شود. اگر ما شروع به طراحی تجهیزاتی کنیم که به روسیه وابسته نباشد، این امر هزینه انرژی هسته ای را افزایش می دهد.
قیمت بالای انرژی محصول جانبی تدابیر امنیتی است. ژاپن نیاز فوری به ایجاد یک سیستم تامین مواد خام مستقل از چین و روسیه با همکاری کشورهای غربی دارد. اگر "روسیه ‌زدایی" ژاپن و همچنین تمام انرژی‌های غرب، تنها به افزایش وابستگی ما به چین منجر شود، دیگر هیچ فایده‌ای در آن وجود نخواهد داشت.
نویسنده: (Ryuzo Yamamoto) ریوزو یاماموتو استاد افتخاری دانشگاه توکوها و مدیر موسسه بین‌المللی علمی – تولیدی اقتصاد محیط زیست است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала