گزارش و تحلیل

فرافکنی آمریکایی ها درباره وین

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / مذاکرات وین درباره احیای برجام
مذاکرات وین درباره احیای برجام - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.04.2022
اشتراک
این روزها مهم ترین سلاح آمریکایی ها یکی دلار است و دیگری رسانه و با استفاده از سلاح رسانه خود همه واقعیت ها را وارونه به مردم جهان ارائه می دهند.
اسپوتنیک - در حالی که مشکل اصلی در گفتگوهای وین تلاش آمریکا برای فرار از انجام تعهدات خود و تلاش هیات آمریکایی برای به اصطلاح ایجاد راه های در رو به هدف امکان به هم زدن برجام است، رسانه های آمریکایی تلاش دارند این ذهنیت را ایجاد کنند که تنها مساله ای که در وین معلق مانده تصمیم گیری درباره برداشتن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از لیست کذایی تروریستی خود وهمچنین لغو تحریم های فرماندهان سپاه می باشد.
چند صباح قبل تر هم برای فرار از امضای پیش نویس توافق در وین روسیه و چین را مقصر جلوه دادند و بهانه کردند که روسیه و چین سنگ اندازی می کنند.
ساکی: درباره برجام با اسرائیل مشورت می کنیم - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.04.2022
ساکی: درباره برجام با اسرائیل مشورت می کنیم
این در حالی است که یک توافق به نام برجام وجود دارد و همه (به جز آمریکا) به آن پایبند بودند و هستند و تنها دلیلی که همه مجبور شدند به وین بروند و دوباره گفتگو راه بیاندازند خودداری آمریکا از انجام تعهدات خود و سنگ اندازی آن در اجرای مصوبه 2231 شورای امنیت بود و هست.
آمریکایی ها امروزه دلواپس هستند که زمان گریز هسته ای ایران هر روز کوتاه تر و کوتاه تر می شود و آنهایی که در جریان گفتگوهای وین هستند به خوبی می دانند هدف آمریکایی ها فقط این است که ایرانی ها را وادار کنند تا دوباره به برجام برگردند و تعهدات خود را انجام دهند و بعد وقتی که زمان گریز هسته ای به حد اقل یک سال رسید آمریکایی ها دوباره زیر میز توافق بزنند.
منظور از گریز هسته ای هم این است که ایران از زمان تصمیم سیاسی برای تولید سلاح هسته ای تا لحظه تولید آن سلاح چه قدر زمان نیاز داشته باشد.
امروزه هم مشکل اصلی آنها این است که به دلیل اینکه دست بازرسان سازمان بین المللی انرژی هسته ای مقداری از برنامه هسته ای ایران کوتاه شده آنها نمی توانند دقیق بفهمند ایران در چه مرحله ای است.
برخی مدعی می باشند فاصله ایران با رسیدن به بمب هستند ای چیزی حدود دو ماه است و برخی دیگر این زمان را دو هفته تخمین می زنند و حتی برخی هم مدعی می باشند امروزه ایران به جایی رسیده که در صورت تصمیم سیاسی ظرف چند روز می تواند بمب هسته ای خود را تولید کند.
تعلل آمریکایی ها موجب عبور ایران از برجام خواهد شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.04.2022
گزارش و تحلیل
تعلل آمریکایی ها موجب عبور ایران از برجام خواهد شد
اگر اینگونه نبود خیلی ساده بود، رئیس جمهوری آمریکا یک دستور العمل اجرایی معکوس نسبت به سلف خود صادر می کرد و همه دستورات ترامپ را لغو می کرد و تعهد محکم می داد که دیگر آمریکا کارهای قبلی خود را تکرار نمی کند و به برجام پایبند می ماند.
اینکه درون آمریکا دمکرات ها و جمهوریخواه ها با هم اختلاف دارند یا اینکه رئیس جمهوری آمریکا تحت فشار اسرائیل و لابی صهیونیستی در آمریکا است و ...
اینها مسایلی نیست که به ایران ربطی داشته باشد.
اگر رئیس جمهوری و دولت آمریکا اینقدر ضعیف هستند که نمی توانند درباره یک مساله که برای آمریکا اهمیت استراتژیک دارد تصمیم بگیرند بهتر است که کلا وارد گفتگوها نشوند و کنار بنشینند.
آنهایی که در جریان گفتگوهای وین هستند می دانند بحث خارج کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از لیست FTO آمریکا قبل از اینکه اصلا گفتگوهای وین شروع شود بحث شده بود و تمام شده بود.
دلیل اصلی اینکه این مساله همان زمان هم حل شد و آمریکایی ها متعهد شدند که سپاه را از لیست تروریستی خود بردارند هم این بود که آمریکایی ها به خوبی می دانستند از نظر قانون داخلی خودشان امکان گفتگو و مذاکره با اعضای تیم ایرانی چه مستقیم و چه غیر مستقیم برای آنها وجود ندارد چرا که بعضی از آنها دوران خدمت سربازی خود را در سپاه پاسداران انجام داده اند و اگر بعدها بنا باشد توافقی امضا شود و آمریکا بخواهد به آن متعهد باشد باید قبل از آن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از لیست تروریستی برداشته شود تا بتوانند کنار امضای افرادی که خدمت سربازی خود را در سپاه انجام داده اند امضا کنند.
سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.04.2022
گزارش و تحلیل
وین معطل پاسخ آمریکاست
اصل مشکل آمریکایی ها هم فعلا این است که نمی خواهند تعهد دهند که در آینده دوباره کارهای قبلی خود را تکرار نمی کنند و اینکه نمی توانند حتی متعهد شوند که در دوران دولت بایدن این توافق اجرایی گردد وبه دنبال آن هستند که در توافق وین بتوانند درب های پشتی ای قرار دهند که با استفاده از آن بتوانند در آینده توافق را به هم بزنند.
به همین دلیل هم هر بار همه در وین به یک پیش نویس نهایی می رسند آمریکایی ها می گردند بهانه ای می آورند تا توافق امضا نشود و شاید هم تصور می کنند می توانند امتیازهایی در این باره از ایران و یا دیگران بگیرند.
همین فرافکنی آمریکایی ها منجر به آن شده که کل گروه 4+1 و ایران به این نتیجه برسند که آمریکایی ها هنوز تصمیم خود را نگرفته اند که می خواهند به برجام برگردند یا نه و ادامه گفتگو ها وین در این شرایط بی فایده می باشد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала