پیش‌ بینی رشد ۳ و تورم ۳۲ درصدی اقتصاد ایران در امسال

© AP Photo / Jose Luis Maganaپیش‌ بینی رشد ۳ و تورم ۳۲ درصدی اقتصاد ایران در امسال
پیش‌ بینی رشد ۳ و تورم ۳۲ درصدی اقتصاد ایران در امسال - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.04.2022
اشتراک
صندوق بین‌ المللی پول پیش‌ بینی خود را از رشد اقتصاد دنیا در سال ۲۰۲۲ کاهش داد و رشد ۳ درصدی، تورم ۳۲.۳ درصدی و نرخ بیکاری ۱۰.۲ درصدی را برای اقتصاد ایران در این سال پیش‌ بینی کرد.
به گزارش اسپوتنیک، صندوق بین‌ المللی پول پیش‌ بینی کرد رشد اقتصاد دنیا در سال جاری و سال آینده میلادی برابر با ۳.۶ درصد باشد یعنی به ترتیب ۰.۸ و ۰.۲ درصد کمتر از آنچه در ژانویه تخمین زده‌ شده بود.
صندوق بین‌ المللی پول در روز سه‌ شنبه پیش‌ بینی خود از رشد اقتصاد دنیا را حدود یک درصد پایین آورد و آن را نتیجه جنگ اوکراین اعلام کرد. این صندوق هشدار داد تورم یک خطر واضح‌ در بسیاری کشورهاست.
صندوق بین‌ المللی پول در جدیدترین دورنمای اقتصاد دنیا اعلام کرد جنگ تورم را بیش‌ از پیش بالا می‌ برد و هشدار داد سخت‌ تر شدن تحریم‌ های غرب علیه روسیه و هدف قرار دادن صادرات انرژی آن، باعث کاهش بیشتر تولید جهانی می‌شود.
این صندوق یکی دیگر از دلایل کاهش رشد اقتصاد دنیا را کند شدن روند رشد اقتصاد در چین به‌ خاطر تشدید قرنطینه‌ های کرونایی اعلام کرد.
در گزارش صندوق بین‌ المللی پول آمده است: "افزایش قیمت مواد غذایی، انرژی و سایر کالاها باعث ناآرامی‌ های اجتماعی مخصوصاً در کشورهای آسیب‌ پذیر در حال‌ توسعه می‌ شود".
صندوق بین‌ المللی پول پیش‌ بینی می‌کند رشد اقتصاد دنیا در سال جاری و سال آینده میلادی برابر با ۳.۶ درصد باشد یعنی به‌ ترتیب ۰.۸ و ۰.۲ درصد کمتر از آنچه در ژانویه تخمین زده شده بود. دلیل این پیش‌ بینی تأثیر مستقیم جنگ بر روسیه و اوکراین و پیامدهای آن برای اقتصادهای دنیاست.
انتظار می‌رود رشد میان‌ مدت اقتصاد دنیا تا ۳.۳ درصد پایین بیاید، این رقم در دوره بین ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۳ برابر با ۴.۱ درصد و در ۲۰۲۱ برابر با ۶.۱ درصد بود.
صندوق بین‌ المللی پول تخمین می‌ زند تولید ناخالص داخلی اوکراین ۳۵ درصد در سال جاری میلادی کاهش یابد و تولید روسیه ۸.۵ درصد پایین بیاید، به‌ این‌ ترتیب اقتصاد اروپای در حال توسعه که این دو کشور را هم در بر می‌ گیرد، ۲.۹ درصد راکد می‌شود.
پیش‌ بینی می‌ شود در صورت تحریم صادرات انرژی روسیه، تولید ناخالص داخلی این کشور تا ۲۰۲۳، ۱۷ درصد کاهش یابد.
این صندوق اعلام کرد جنگ روسیه در اوکراین باعث یک بحران بشردوستانه در شرق اروپا شده و حدود ۵ میلیون اوکراینی را به کشورهای همسایه سرازیر کرده است. کاهش عرضه نفت و گاز و فلزات توسط روسیه و پایین آمدن عرضه گندم و ذرت که در هر دو کشور روسیه و اوکراین تولید می‌شود، قیمت‌ ها را به‌ شدت در اروپا، قفقاز و آسیای مرکزی، خاورمیانه و شمال آفریقا بالا برده‌ و تمام خانواده‌ های کم‌ درآمد در سراسر دنیا را تحت تأثیر قرار داده است.
صندوق بین‌ المللی پول تورم در کشورهای توسعه‌ یافته را در سال جاری میلادی ۵.۷ درصد و در بازارهای نوظهور و کشورهای در حال‌ توسعه ۸.۷ درصد پیش‌ بینی می‌ کند که به‌ ترتیب ۱.۸ و ۲.۸ درصد نسبت‌ به آنچه در ژانویه تخمین زده شده بود افزایش دارد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала