خطر درگیری های ناخواسته روسیه با ناتو در عرض های جغرافیایی قطب شمال

© Sputnik / Valeriy Melnikov /  مراجعه به بانک تصاویر خطر درگیری های ناخواسته روسیه با ناتو در عرض های جغرافیایی قطب شمال
خطر درگیری های ناخواسته روسیه با ناتو در عرض های جغرافیایی قطب شمال
 - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.04.2022
اشتراک
کشورهای غربی قادر به تضمین توسعه پایدار قطب شمال بدون روسیه نیستند.
به گزارش اسپوتنیک، نیکلای کارچونوف سفیر امور ویژه وزارت خارجه روسیه، رئیس کمیته سمت های عالی شورای قطب در این خصوص اظهار نظر کرد.
وی تاکید کرد: " در ابتدای ماه مارس ۲۰۲۲ آمریکا، کانادا، دانمارک، ایسلند، نروژ، سوئد و فنلاند با استناد به عملیات ویژه روسیه در اوکراین، حضور خود را در چارچوب شورای قطب متوقف کردند. در عین حال کشورهای غربی عضو شورا خاطر نشان می کنند که این عدم حضور موقت بوده و نیازمند تغییر ساختار اعضاء و شکل کار این سازمان نیست. بدیهی است که بدون روسیه تضمین موثر توسعه پایدار قطب غیر ممکن است ، کشوری که سهمش ۶۰ درصد از سواحل قطبی بوده و بیش از نیمی از ساکنین منطقه ( ۲.۵ میلیون نفر) در آنجا زندگی می کنند."
روسیه نگران دخالت کشورهای غیر قطبی ناتو در فعالیت های نظامی این ائتلاف در عرض های جغرافیایی شمالی است و به خطرات حوادث غیر عمدی با نیروهای ائتلاف در قطب شمال اشاره می کند.
این دیپلمات افزود: " بین المللی کردن فعالیت های نظامی ناتو در عرض های جغرافیایی که شامل کشورهای غیر قطبی ناتو می شود باعث نگرانی است. این امر خطر حوادث غیر عمدی را افزایش می دهد که علاوه بر خطرات امنیتی، می تواند آسیب جدی به اکوسیستم شکننده و حساس قطب شمال نیز وارد کند."
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала