پیش بینی اقتصاد دان ژاپنی: دوره سلطه دلار در جهان به دلیل مبارزه با روسیه به پایان می رسد

© Depositphotos.com / Doomuدلار
دلار - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.04.2022
اشتراک
بر اساس مقاله دایسوکه کاراکاما، اقتصاددان ارشد بانک میزوهو ژاپن در نشریه JB Press ، طولانی شدن وضعیت مربوط قطع ارتباط روسیه از سوئیفت، سلطه دلار را در شرایط امتناع بلندمدت از استفاده از واحد پول آمریکا در تسویه حساب‌های بین‌المللی متزلزل خواهد کرد.
به گزارش اسپوتنیک، این متخصص خاطرنشان می کند، در پایان ماه مارس، صندوق بین المللی پول داده های بخش ساختار پولی ذخایر رسمی به ارزهای خارجی (COFER) را منتشر کرد که توجه را به این واقعیت جلب می کند که سهم دلار در آنها به طور ادواری کاهش یافته و از این لحاظ هر بار رکورد تازه برقرار می کند
او می نویسد: "دوری از دلار در ذخایر ارزی جهانی یک روند بلندمدت است که مدت هاست وجود داشته اما پس از شروع بحران در اوکراین، ممکن است تشدید شود".
به گفته کاراکاما، طولانی شدن وضعیت مربوط قطع ارتباط روسیه از سوئیفت، سلطه دلار را تهدید می کند. وی ادامه داد: امکان اتصال روسیه به سیستم پرداخت بین بانکی بین‌المللی چین CIPS در ارتباط با مسدود شدن سوئیفت که عمدتاً دلار در آن استفاده می‌شود، از همان ابتدای تحریم‌ها مورد بحث قرار گرفته است. اگر این کار رواج یاسد ، هژمونی دلار شکسته خواهد شد".
ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران   - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.01.2022
رئیسی: تهران و مسکو می‌توانند در جهت شکست سلطه دلار بر روابط پولی و بانکی گام بردارند
قطع ارتباط با سوئیفت تأثیر زیادی دارد، اما با گذشت زمان روسیه با آن سازگار خواهد شد. این کارشناس معتقد است در نتیجه این امر به کسانی که از تحریم های مالی ایالات متحده می ترسند، اطمینان و امید می دهد.
این اقتصاددان در عین حال،خاطرنشان می کند که در آینده نزدیک سلطه پول ایالات متحده حفظ خواهد شد اما همانطور که شما به جهان بدون سوئیفت عادت می کنید، وضعیت به تدریج تغییر خواهد کرد. کاراکاما هشدار می دهد: "کشوری که از تحریم های مالی آمریکا می ترسد، چین است که بزرگترین ذخایر ارزی جهان را در حدود 3.2 تریلیون دلار دارد".
به طور کلی، در بیش از 20 سال گذشته، سهم دلار در ذخایر ارزی حدود 12 درصد و از 71 درصد به 59 درصد کاهش یافته است و این خلاء توسط سایر ارزها، به ویژه یوان، که 8.3 درصد و از 1.7٪ به 10٪فزایش یافته، پر شده است. به گفته این کارشناس اقتصادی، بدیهی است که گرایش ها در مدیریت ذخایر ارزی در ربع قرن گذشته بر اساس رهایی از دلار و روی آوردن به ارزهای کشورهای در حال توسعه سریع و کشورهای دارای ذخایر غنی بوده است.
کارشناس ژاپنی در پایان می نویسد: "البته بعید است که سیستم پولی بین‌المللی تحت سلطه دلار یک شبه تغییر قابل توجهی کند، اما قطع ارتباط روسیه با سوئیفت شبیه‌سازی "آینده بدون دلار" را ایجاد کرده است و این می‌تواند به تغییراتی در نحوه مدیریت ذخایر ارزی برخی کشورها منجر شود".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала