چرا بن سلمان قاضی ها را دستگیر می‌کند؟

© REUTERS / HANDOUTولیعهد سعودی شاهزاده محمد بن سلمان عربستان سعودی
ولیعهد سعودی شاهزاده محمد بن سلمان عربستان سعودی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.04.2022
اشتراک
بن سلمان در دور جدید بازداشتها 9 قاضی را دستگیر کرده که بیشتر آنها از قضات شناخته شده سعودی هستند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از روزنامه "رأی الیوم"، به دستور شخص ولی‌عهد عربستان سعودی، نُه قاضی در این کشور بازداشت شدند؛ قضاتی که پیش از این، به وابستگی به ولی‌عهد، مشهور بودند.
این اقدامات نشان می‌دهد که بن سلمان یا به سمت اقدامات تنبیهی بیشتر حرکت کرده است یا اینکه قصد دارد با آزادی زندانیان پیشین، چهره مخدوش خود را ترمیم کند. سرآغاز این اقدام، آزادی "لجین الهذلول" و پس از آن "رائف بدوی" وبلاگ‌نویس لیبرال بود. هر چند که این دو نفر حق سفر ندارند و همچنان تحت نظارت شدید قرار دارند.
بنا بر این گزارش، حسابهای کاربری سعودی که اخبار بازداشتها در این کشور را منتشر می‌کنند، بازداشت این قضات را منتشر کردند. نکته جالب توجه اینکه، این افراد در محل کارشان بازداشت شدند و قصد بر آن بوده است که این اقدام رسانه‌ای شود.
این قضات به اتهام "خیانت بزرگ" بازداشت شدند؛ اتهامی که بر اساس قانون سعودی، افراد به موجب آن، محکوم به اعدام می‌شوند. البته مسئولان سعودی هنوز، علت بازداشت این قضات را اعلام نکرده‌اند؛ همان طور که در گذشته نیز، چنین بازداشتهایی علنی نمی‌شد.
كامالا هریس معاون رئیس جمهور و جو بایدن رئیس جمهور آمریكا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.04.2022
تمسخر بایدن و هریس در تلویزیون عربستان سعودی +ویدئو
در میان قضاتی که بازداشت شده‌اند، سه نفر از دادگاه بدوی تخصصی (تروریسم)، سه نفر از دادگاه تخصصی استیناف و سه نفر از دادگاه عالی- بالاترین دادگاه عربستان سعودی- هستند. مسئله قابل توجه دیگر اینکه، این افراد، به بن سلمان وابسته بودند و وفاداری آنان به وی نیز محرز بود.
برخی از ناظران معتقدند که بازداشت این قضات، مقدمه ای برای آزادی زندانیان خواهد بود؛ زیرا این افراد علت صدور حکمهای مربوط به تروریسم و ​​خیانت بوده‌اند. البته گروه‌های حقوق بشری معتقدند که بازداشت این افراد، خودسرانه بوده و معلول مواضع انتقادی یا علیه بن سلمان بوده است.
بن سلمان، اللحیدان و الجابر را به همراه سایر قضات دستگیر کرد تا آنها را به خاطر حکمهایی که صادر کرده‌اند، مجازات کند. البته صدور این حکمها با چراغ سبز او بوده است، ولی با بازداشت این افراد، وجهه خود را به عنوان یک مصلح، بهبود خواهد بخشید. همان گونه که درباره قتل جمال خاشقچی نیز بن سلمان ادعا کرد که بدون اطلاع یا رضایت وی صورت گرفته بود. در روزهای آتی باید منتظر بازداشتهای بیشتر باشیم؛ زیرا وی قصد دارد تاج و تخت خود را تثبیت کند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала