گزارش و تحلیل

دانش بنیان شدن صنعت ایران

© Photo / IRNAدانش بنیان شدن صنعت ایران
دانش بنیان شدن صنعت ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.04.2022
اشتراک
امروز پنجشنبه بیست و پنجم فروردین ماه ۱۴۰۱ نشست هم اندیشی ارتقاء تولید دانش بنیان در شرکت های بزرگ جمهوری اسلامی ایران به میزبانی وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران برگزار شد.
در این نشست آقای دکتر سید رضا فاطمی امین وزیر صمت جمهوری اسلامی ایران و آقای دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور و همچنین مدیران عامل ۳۲ شرکت بزرگ ایران حضور داشتند تا پیرامون شرایط فعال شدن مجموعه‌ های دانش‌ بنیان در شرکت‌ های بزرگ بحث و بررسی کند.
مدیران عامل شرکت های بزرگ با استقبال از طرح های نوآورانه مجموعه های دانش بنیان ظرفیت های شرکت های بزرگ را برای پذیرش آنها بالا توصیف کردند، این شرکت ها فعال شدن طرح های دانش بنیان در مجموعه های خود را زمینه ساز بهبود تولیدات داخلی عنوان کردند.
برگزاری نشست هم اندیشی شرکت های دانش بنیان ایرانی در مسکو - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.07.2021
برگزاری نشست هم اندیشی شرکت های دانش بنیان ایرانی در مسکو
آقای دکتر سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران پیرامون اهمیت دانش بنیان ها در صنعت ایران به خبرنگار اسپوتنیک‌ در تهران گفت:
اقتصاد دانش بنیان یعنی سهم دانش در تولید افزایش پیدا کند وقتی یک صنعت دانش بنیان می شود هر چند سرمایه همچنان مهم خواهد بود اما نقش دانش پررنگ‌ تر می‌شود.
وی افزود:
اگر دانش بنیانی را در شرکت‌ های بزرگ فعال کنیم تاثیر گذاری بسیار بیشتری خواهد داشت، وقتی یک صنعت بزرگ که اقتصادی بزرگی به دنبال خود ایجاد می‌کند از زنجیره‌ های بالادستی گرفته تا زنجیره های پایین دستی حجم تولید خود را به سمت دانش بنیان پیش ببرد قطعاً گام‌ های بزرگتری در این حوزه برداشته خواهد شد.
در جلسه امروز بیش از ۳۰ شرکت بزرگ در صنایع مختلف از صنایع فضایی گرفته تا صنایع معدنی، لبنی و خودروسازی حضور دارند تا یک هم اندیشی برای شنیدن تجربه‌ ها و رسیدن به ایده ها انجام شود.
وزیر صمت جمهوری اسلامی ایران همچنین بیان کرد:
یکی از ایده ها این است که یک شرکت بزرگ که در حال تولید انبوه است و در کار خود متخصص شده از نوآوری کسب درآمد کند، شرکتی که تولید تایر می کند در سال‌ های اخیر وارد صنعت خودروسازی شده و این موضوع را به عنوان یک کسب و کار مرتبط با کسب و کار خود گسترش دهد یا صنایعی که در حوزه آب، برق و انرژی، مصارف کلان دارند در بحث کاهش مصرف کار کنند و دانش بنیان ها را وارد تحقیق و توسعه خود کنند.
اینها زمینه‌ های متعددی هست که امروز به دنبال رسیدن به آن هستیم و امیدواریم با توجه به دیدگاه کسانی که خود در میدان هستند آن را شناسایی کنیم.
آقای دکتر سید رضا فاطمی امین ضمن تاکید بر این نکته که بسیاری از شرکت های بزرگ مورد نظر نیاز به کمک های مالی دولتی را ندارند اظهار داشت:
صنعت ایران امروز به یک بلوغ رسیده است که نیاز به جهش دارد، در بسیاری از رشته فعالیت ها اگر چالش‌ های حوزه اقتصاد و آشفتگی‌ های آن را کنار بگذاریم به لحاظ فنی به یک بلوغ رسیدیم سال ها در برخی زمینه ها با انواع مختلف کار کردیم و این فعالیت‌ ها بالغ شده امروز به یک نقطه عطف نیاز دارد و باید روال جدیدی برای آنها داده شود اینکه ما به سمت دانش بنیانی برویم نقطه عطف خواهد بود.
پیشروی شرکت های بزرگ در حوزه دانش بنیان شدن باعث می شود تا اشتغال تخصصی و اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی بالا برود که متاسفانه رقم بیکاری فارغ التحصیلان ما بسیار بالاتر از سایر افراد است‌
نکته بسیار مهم این است که هنگامی که به سمت فعالیت‌ های دانش بنیان می‌ رویم عملاً سرمایه های انسانی کشور را حفظ می‌کنیم و ارتقا می‌دهیم، جدا از اینکه افزایش تولید خواهیم داشت که می‌تواند باعث کاهش قیمت و افزایش کیفیت شود و صادرات را بهبود ببخشد یک بعد دیگر هم دارد و آن این است که زمینه ی کار برای نیرو های انسانی فراهم میکنیم.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала