گزارش و تحلیل

آمریکا معتاد به دروغ

© Sputnik / Maksim Blinov /  مراجعه به بانک تصاویر آمریکا معتاد به دروغ
آمریکا معتاد به دروغ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.04.2022
اشتراک
وزارت خارجه آمریکا در گزارش سالانه خود از وضعیت حقوق بشر در جهان بار دیگر از رفتار جمهوری اسلامی ایران با شهروندان این کشور انتقاد کرده است.
در این گزارش که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، آن را رونمایی کرد، وضعیت حقوق بشر در جهان در سال ۲۰۲۱ میلادی بررسی شده است.
وزارت امور خارجه آمریکا در بخش دیگری از این گزارش از ''محدودیت شدید آزادی بیان و بازداشت خودسرانه و محاکمه روزنامه نگاران، محدودیت شدید اینترنت، محدودیت آزادی ادیان، سلب حق تغییر به وسیله شهروندان از طریق برگزاری انتخابات آزاد و منصفانه،‌ محدود کردن مشارکت سیاسی، فساد جدی در حکومت، محدود کردن فعالیت سازمان های مدافع حقوق بشر، عدم رسیدگی جدی به خشونت‌های اعمال شده علیه زنان، اقلیت‌های قومی و جنسی، محدودیت جدی تجمعات کارگری و عدم مقابله با کار کودکان'' انتقاد کرده است.
این در حالی است که پس از آغاز عملیات ویژه نظامی روسیه در اوکراین ایالات متحده آمریکا و اروپا رسانه های دولتی روسیه نظیر اسپوتنیک و آرتی را تحریم کرده و امکان دسترسی به این رسانه ها را در فضای اینترنتی مختل کردند.
آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.03.2022
بلینکن: آمریکا و اسرائیل به مقابله با تهدیدات ایران ادامه خواهند داد
به گزارش خبرنگار اسپوتنیک در تهران آقای دکتر سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ادعاهای بی اساس مربوط به ایران در گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا را مردود دانست و تاکید کرد انتشار گزارش های تکراری و بی پایه هیچگونه مشروعیتی برای اینگونه گزارش ها ایجاد نمی کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد:
روشن است که هیچ انتظاری از دولتِ معتاد به دروغ آمریکا برای بیان حقائق و واقعیت های موجود نمی توان داشت و لذا ماهیت سوگیرانه، سیاسی و مداخله جویانه این گزارش برای همگان و برای ملت ایران واضح و مبرهن است.
خطیب زاده با اشاره به اینکه دولت آمریکا با تاریخی مملو از جنگ، کودتا، تجاوز، ترور، آدم‌ربایی، محاصره اقتصادی و قتل مردمان بیگناه در اقصی نقاط جهان ناقض اصلی حقوق بشر بوده و لذا به هیچ‌ وجه شایستگی سخن گفتن از مفاهیم متعالی مانند حقوق بشر را ندارد، بیان کرد :
آمریکا در حالی اشک تمساح درباره ملت ایران می ریزد که جنایت های این کشور علیه ایران از جمله ساقط کردن هواپیمای مسافربری و تحریک اذناب داخلی در ترور مردم و مسئولین در طول دهه های گذشته و تلاش همه‌جانبه برای محروم کردن ملت سرافراز ایران از حقوق اولیه خود، برای همیشه در اذهان مردم ایران زنده است و اقدامات قهری یکجانبه آمریکا از جمله تحریم‌های غیرقانونی اقتصادی این کشور که مصداق روشن تروریسم اقتصادی بر علیه مردم ایران و از جمله موانع اصلی ورود داروهای ضروری برای بیماران ایرانی شده است، خود نقض فاحش حقوق مردم ایران را در پی داشته است.
ابراز نگرانی ستاد حقوق بشر ایران درباره حوادث اخیر آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.01.2021
ابراز نگرانی ستاد حقوق بشر ایران درباره حوادث اخیر آمریکا
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ، ادعاهای رژیم آمریکا را ریاکارانه و به منظور نیل به اهداف سیاسی نامشروع این کشور دانست و تاکید کرد : دستور مستقیم رئیس جمهور وقت آمریکا برای ترور بزدلانه سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی که قهرمان مبارزه با تروریسم در منطقه غرب آسیا بود، به خوبی ماهیت تروریستی ایالات متحده را به نمایش گذاشته است.
خطیب زاده افزود:
دولت آمریکا چشم خود را در برابر نقض های فاحش و سیستماتیک حقوق بشر در داخل کشور خود و متحدین اذنابش بسته است. همگان به طور مکرر دیده اند که چگونه تبعیض نژادی در آمریکا علیه اقلیت‌ها و آفریقایی تبارها به طور سیستماتیک و گسترده رخ می دهد، که در جای خود منجر به اعتراض وسیع سیاهپوستان و مردم در این کشور شده است. خشونت های افسارگسیخته پلیس و قتل سیاهپوستان در جلو دیدگان مردم، رویکردهای ضد حقوق بشری دولت آمریکا را عیان می سازد و تاسف‌بار تر آنکه پاسخ آمریکا به این موارد از نقض حقوق بشر تنها اقدامات نمایشی، بی اعتنایی و بی توجهی بوده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پایان خاطر نشان ساخت: جمهوری اسلامی ایران براساس موازین حقوق داخلی و تعهدات بین المللی خود همواره در راستای تحقق حقوق ملت بزرگ ایران و ارتقاء آرمانهای اصیلی چون حقوق بشر راستین حرکت کرده است و اینگونه اظهارات و گزارش های بی اساس و ریاکارانه تزلزلی در این مسیر و اراده دولت و ملت ایران برای ساخت ایرانی عزیز و سربلند بر اساس ارزشها و اصول دینی و ملی خود ایجاد نخواهد کرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала