نخست وزیر جدید پاکستان انتخاب شد

© AP Photo / Anjum Naveedشهباز شریف
شهباز شریف - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.04.2022
اشتراک
شهباز شریف نامزد مخالفان به عنوان نخست وزیر جدید پاکستان انتخاب شد.
به گزارش اسپوتنیک، به گزارش Geo تی وی، مجلس سفلی پاکستان شهباز شریف، رئیس حزب مخالف مسلمان پاکستان (N) را به عنوان نخست وزیر جدید این کشور انتخاب کرد.
کمی قبل از رای گیری، حزب "تحریک و انصاف" به رهبری عمران خان، نخست وزیر سابق پاکستان از پارلمان خارج شد. این حزب 155 کرسی از 342 کرسی مجلس سفلی را در اختیار داشت. شیخ رشید، سخنگوی حزب، گفت که تحریک انصاف همچنان از مردم پاکستان می خواهد تا با "توطئه خارجی" مخالفت کنند.
پارلمان پاکستان روز شنبه به عمران خان، نخست وزیر این کشور رای عدم اعتماد داد. 174 نماینده مجلس با 172 رای لازم به این تصمیم رای دادند.
عمران خان  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.04.2022
عمران خان از سمت نخست وزیری پاکستان برکنار شد
عمران خان بعداً آغاز مبارزه را علیه یک توطئه خارجی اعلام کرد. او قبلاً گفته بود که سیاست خارجی مستقل او "قدرت های خارجی" به ویژه ایالات متحده را عصبانی کرده است و آنها بودجه رای عدم اعتماد اپوزیسیون را تامین کردند. به نوبه خود، وزارت خارجه ایالات متحده گفت که سخنان خان مبنی بر اینکه واشنگتن در پس توطئه ادعایی برای سرنگونی دولت او قرار دارد، صحت ندارد.
در آستانه رای گیری برای نامزدی نخست وزیری، ده ها هزار نفر از هواداران عمران خان و حزب تحریک و انصاف او به خیابان ها ریختند و حمایت خود را اعلام کردند.
شهباز شریف هفتاد ساله برادر کوچکتر نواز شریف است که سه بار نخست وزیر پاکستان بوده است. شهباز شریف به عنوان وزیر ارشد پنجاب، پرجمعیت ترین استان پاکستان، تعدادی از پروژه های زیربنایی جاه طلبانه، از جمله اولین سیستم حمل و نقل عمومی مدرن پاکستان را که در زادگاهش لاهور راه اندازی شد، طراحی و اجرا کرد. او همچنین به عنوان وزیر ارشد استان پنجاب، از نزدیک با چین در پروژه های پکن همکاری کرد. برخلاف خان که آمریکا را به دخالت در سیاست داخلی متهم می کند، شهباز شریف گفت که روابط خوب با ایالات متحده برای پاکستان بسیار مهم است. در عین حال، رسانه ها خاطرنشان می کنند که شهباز روابط دوستانه ای با ارتش پاکستان دارد که به طور سنتی سیاست خارجی و دفاعی پاکستان را کنترل می کند.
رسانه ها همچنین خاطرنشان کردند که شریف به عنوان نخست وزیر با استقلال کامل عمل نخواهد کرد، زیرا او باید روی یک دستور کار جمعی با سایر احزاب مخالف که از رای عدم اعتماد به عمران خان حمایت کردند، کار کند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала