آیا درمان درد با رنگدانه غذایی ممکن است؟

CC0 / Pixabay / یک عضو جدید در بدن انسان کشف شد
یک عضو جدید در بدن انسان کشف شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.04.2022
اشتراک
استفاده از تحریک الکتریکی برای درمان اعصاب آسیب دیده یک روش تثبیت شده برای درمان درد یا سرعت بخشیدن به فرایند درمان پس از وقوع جراحت است.
به گزارش اسپوتنیک با استناد به مقاله منتشره در مجله "Advanced Materials Technologies"، محققان با استفاده از ورقه های بسیار نازک و رنگدانه هایی که در صنعت غذایی به کار می رود، نوعی دستگاه قابل ایمپلنت ساخته اند که سلول های عصبی را برای تسریع درمان تحریک می کند.
این فناوری که با کمک نور فعال می شود، برای نخستین بار در آزمایشگاه نمایش داده شد و یک ابزار جدید برای بررسی و احتمالا دستکاری سیستم عصبی فراهم می کند.
این نوع درمان به طور معمول به وسیله فرایندهای غیرتهاجمی انجام می شود که طی آنها الکترودهایی در بدن بیمار ایمپلنت می شوند تا تحریک الکتریکی را ایجاد کنند. اکنون محققان به پیشرفت های مهمی در خصوص روش های جایگزین دست یافته اند.
دختر و قرص - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.02.2022
روش جدید بی درد کولونوسکوپی + عکس
این روش های جدید شامل استفاده از الکترودهای نرم تر به جای الکترودهای سختی است که امروزه استفاده می شود، استفاده از ایمپلنت های حل شدنی که ۲ هفته تحریک مداوم فراهم می کنند و دستگاه هایی شبیه کمربند است که دور مثانه پیچیده می شود تا قابلیت های این عضو بدن را احیا کند.
اکنون محققانی از دانشگاه گراز (Graz)اتریش، دانشگاه زاگرب و CEITEC در جمهوری چک نیز راه حلی با استفاده ارائه کرده اند.
از رنگدانه های حساس به نور برای ایجاد یک ورقه ویفر مانند بسیار نازک با ضخامت چند نانومتر استفاده شد که نور را به شارژ الکتریکی تبدیل می کند. همین مکانیسم در قلب سلول های خورشیدی به کارمی رود. نمونه ای از سلول های عصبی روی فیلم قرار گرفتند تا بتوانند رشد کنند. درمرحله بعد این سلول ها با ایجاد پالس های الکتریکی نسبت به بار الکتریکی واکنش نشان دادند و به این ترتیب ارتباط میان سلول های عصبی مختلف به وجود آمد.
محققان معتقدند می توان از این فناوری در طیف وسیعی استفاده کرد اما یک مورد مهم استفاده آن در جراحت های مغزی است. در این وضعیت ایمپلنت برای جلوگیری از مرگ سلول های عصبی و تسریع فرایند درمان به کار برده می شود. این فناوری به زودی در جراحت های عصبی دیگر و درمان درد نیز به کار گرفته می شود. البته فناوری هنوز برای استفاده در آزمایش بالینی آماده نشده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала