گزارش و تحلیل

تحریم های ضد تروریستی ایران علیه آمریکا

© Depositphotos.com / Kagenmiتحریم های ضد تروریستی ایران علیه آمریکا
تحریم های ضد تروریستی ایران علیه آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.04.2022
اشتراک
جمهوری اسلامی ایران در منطقه پرتنش خاورمیانه واقع شده اما با این حال جزو کشورهای امن محسوب می‌شود.
البته که این کشور هم در سال‌های اخیر شاهد خشونت ‌ها و حمله ‌هایی مرگبار به ویژه علیه دانشمندان هسته ای، نظامیان و طلاب دینی بوده است که مهاجمانش هدفی سیاسی یا اجتماعی را دنبال می‌کردند.
وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران، بارها از خنثی کردن حمله ‌هایی در تهران و شهرهای بزرگ دیگر خبر داده است؛ جمهوری اسلامی ایران در مواردی آمریکا و رقیبان منطقه‌ ای خود را مسئول غیر مستقیم این حمله ‌ها معرفی کرده است. از طرفی نیروهای امنیتی ایران در مناطق مرزی شرق و غرب به صورت مداروم با گروه‌ های مسلح درگیر هستند.
به گزارش خبرنگار اسپوتنیک در تهران بیانیه وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در خصوص بروزرسانی فهرست تحریمی اشخاص آمریکایی دخیل در اقدامات تروریستی و ضد حقوق بشری به شرح زیر است:
وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران در اجرای قانون "مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه"، به ویژه مواد 4 و 5، اشخاص آمریکاییِ ذیل الذکر را به دلیل اقدامات تروریستی، ترویج و حمایت از تروریسم و نیز نقض فاحش حقوق بشر، تحت تحریم های مندرج در قانون فوق قرار می دهد. اشخاص مذکور، حسب مورد، در حمایت، سازماندهی، اِعمال و تشدید اقدامات زورمدارانه یک جانبه (تحریم های جنایتکارانه) آمریکا علیه ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران، تامین مالی و حمایت از گروه های تروریستی و اقدامات تروریستی و همچنین حمایت از اقدامات سرکوبگرانه رژیم صهیونیستی در منطقه به ویژه علیه ملت مظلوم فلسطین، نقش داشته اند.
فهرست تحریمی اشخاص آمریکایی دخیل در اقدامات تروریستی و ضد حقوق بشری
فهرست تحریمی اشخاص آمریکایی دخیل در اقدامات تروریستی و ضد حقوق بشری  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.04.2022
فهرست تحریمی اشخاص آمریکایی دخیل در اقدامات تروریستی و ضد حقوق بشری
فهرست تحریمی اشخاص آمریکایی دخیل در اقدامات تروریستی و ضد حقوق بشری
فهرست تحریمی اشخاص آمریکایی دخیل در اقدامات تروریستی و ضد حقوق بشری  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.04.2022
فهرست تحریمی اشخاص آمریکایی دخیل در اقدامات تروریستی و ضد حقوق بشری
اقدامات زورمدارانه یک جانبه آمریکا علیه ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران و اقدام عامدانه آمریکا جهت تحمیل شرایط سخت زندگی بر ایرانیان، از جمله، از طریق ممانعت از دسترسی آنان به دارو، خدمات و تجهیزات پزشکی به ویژه در شرایط ناشی از بیماری کووید-19 و نیز محروم نمودن آنان از حقوق بنیادین خود، زندگی میلیون‌ها ایرانی را به مخاطره انداخته و تاثیر منفی بر بهره مندی آنان از حقوق اقتصادی و اجتماعی خود داشته است. چنین اقداماتی نقض آشکار اصول بنیادین حقوق بین الملل و حقوق بنیادین بشر و مصداق بارز جنایت علیه بشریت می باشد. همچنین، برنامه ریزی، راهبری و حمایت از اقدامات تروریستی، تامین مالی و حمایت مادی از جمله تسلیحاتی و اطلاعاتی، آموزش و سازماندهی گروه‌های تروریستی و سایر انواع حمایت ها از چنین گروه هایی، نقض حقوق بین الملل و برخلاف تعهدات بین المللی در حوزه تروریسم محسوب می شود.
دولت آمریکا با اقدامات فوق که توسط اشخاص ذیل الذکر حمایت، تسهیل و یا عملیاتی شده است، تعهدات بین المللی خود راجع به احترام، صیانت و حفاظت از حقوق بشر و تعهدات راجع به خودداری از سازماندهی اقدامات تروریستی و تامین مالی تروریسم و خودداری از اعمال اقدامات زورمدارانه یک جانبه را نقض نموده که به عنوان اعمال متخلفانه بین المللی موجب مسئولیت بین المللی ایالات متحده آمریکا می باشد.
بر این اساس، جمهوری اسلامی ایران در راستای تعهدات بین المللی خود در حوزه حقوق بشر و نیز مبارزه با تروریسم و تامین مالی تروریسم، به ویژه مبارزه با تروریسم ایالات متحده آمریکا، تحریم های مندرج در قانون مذکور را علیه اشخاص فوق اعمال می نماید.
جمهوری اسلامی ایران، همچنین، تصریح می نماید که اعمال تحریم های یک جانبه، نقض فاحش اصول بنیادین حقوق بین الملل مندرج در منشور ملل متحد و برخلاف حقوق بین الملل بوده و مانع از بهره مندی از حقوق بشر می گردد. بر این مبنا و با توجه به اَعمال متخلفانه بین المللی آمریکا، تحریم های مورد نظر در تطابق با تعهدات جمهوری اسلامی ایران در مقابله با اقدامات زورمدارانه یک جانبه و در چارچوب عمل متقابل، اعمال می گردند.
با عنایت به موارد فوق و مفاد قانون "مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه"، کلیه نهادهای ذیربط، اقدامات لازم را جهت اجرای مناسب تحریم های مندرج در قانون مذکور را معمول خواهند داشت.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала