سازوکار مجلس ایران برای صیانت از داده‌ و اطلاعات اشخاص

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / صحن مجلس شورای اسلامی ایران
صحن مجلس شورای اسلامی ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.04.2022
اشتراک
نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران ساز و کاری به منظور اعمال تدابیر حفاظتی و امنیتی جهت صیانت از داده‌ و اطلاعات و حفظ محرمانگی داده و اطلاعات اشخاص در مدیریت یکپارچه داده و اطلاعات ملی پیش بینی کردند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران در جلسه علنی امروز چهارشنبه، گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد طرح مدیریت یکپارچه داده‌ها و اطلاعات ملی را بررسی کرده و مواد ۵ و ۶ این طرح را به تصویب رساندند.
بر اساس ماده ۵ این طرح؛ دستگاه ها و نهادهای مشمول این قانون که بر اساس شرح وظایف مقرر در قوانین مربوطه و نیز تکالیف ناشی از این قانون موظف به تولید، نگهداری، پردازش داده و اطلاعات می باشند مکلفند در امر تولید، نگهداری، پردازش، حفظ امنیت و صیانت از داده های شخصی و تبادل و اشتراک گذاری و تکمیل و به روز رسانی داده ها و اطلاعات ملی، سیاستها و نظامات مصوب شورای عالی فضای مجازی و مصوبات کمیسیون دوام را اعمال و اجرا نمایند.
بر اساس تبصره ۱ این ماده، تنظیم گران بخشی ملزم به اجرای مصوبات کمیسیون دوام و اعمال سیاست‌ها و نظامات این قانون از طریق درج یا الحاق در پروانه یا مجوزهای فعالیت، تأسیس، موافقت اصولی یا قرارداد ارائه‌دهندگان خدمات ذیل خود هستند.
سرانجام طرح صیانت از فضای مجازی در مجلس ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.03.2022
سرانجام طرح صیانت از فضای مجازی در مجلس ایران
بر اساس تبصره ۲ ، تخلف از اجرای مصوبات کمیسیون دوام یا استنکاف از تطبیق با شرایط موضوع این قانون مستوجب مجازات مقرر در این قانون است.
بر اساس تصویب ماده ۶ این طرح؛ اعمال تدابیر حفاظتی و امنیتی جهت صیانت از داده‌ و اطلاعات و حفظ محرمانگی داده و اطلاعات اشخاص بر عهده دستگاه ها و نهادهای مشمول این قانون و ارائه دهندگان خدمات ذیل تنظیم گران بخشی است که مسئول تولید، نگهداری یا پردازش کننده داده و اطلاعات است.
بر اساس تبصره این ماده، دستورالعمل و استانداردهای امنیت تبادل داده و اطلاعات و تأمین امنیت و ارزیابی آن مطابق نظامات و مصوبات شورای عالی فضای مجازی خواهد بود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала