در ایران چه مقدار گندم در سال 1401 تولید خواهد شد؟

© Sputnik / Aleksander Liskin  /  مراجعه به بانک تصاویر ایران برای اولین بار برنامه صادرات گندم را اعلام کرد
ایران برای اولین بار برنامه صادرات گندم را اعلام کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.04.2022
اشتراک
کارشناس: سال گذشته حدود ۴.۵ میلیون تن خرید تضمینی داشتیم و ۲ میلیون تن نیز صنوف، صنعت و کارخانجات ماکارونی خریداری کردند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "ایرنا"، علیرضا مهاجر، معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت که اگر در اردیبهشت بارندگی خوب باشد پیش‌بینی می‌شود امسال ۵.۵ میلیون تن خرید تضمینی گندم داشته باشیم.
وی با بیان اینکه پیش‌بینی ما تولید ۹ میلیون تن گندم در سال جاری زراعی است، افزود: "سال گذشته حدود ۴.۵ میلیون تن خرید تضمینی داشتیم و ۲ میلیون تن نیز صنوف، صنعت و کارخانجات ماکارونی خریداری کردند و حدود یک و نیم میلیون تن نیز کشاورزان برای کشت سال بعد ذخیره کردند.
با توجه به اینکه برای تأمین نیاز ۲ سال کشور باید گندم ذخیره داشته باشیم، بر اساس شرایط جدید ذخایر را افزایش دادیم که بخشی از واردات گندم در این جهت است. با توجه به گرانی گندم در سراسر دنیا و افزایش قیمت‌های دستمزد و نهاده ها، دولت قیمت خرید تضمینی گندم را به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش داد.
نمک - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.07.2021
مالیات بر نمک و شکر در بریتانیا
در یکی دو سال اخیر نیز به دلیل گرانی، استفاده از نهاده‌ها کاهش یافت بنابراین دولت برای کاهش قیمت کودهای پایه کمک کرد و قیمت این نهاده‌ها ۴۵ تا ۴۶ درصد کاهش یافت. برای سال آینده زراعی تلاش می‌کنیم با برنامه‌ریزی بهتر، عملکرد در واحد سطح را برای گندم افزایش دهیم.
مشکل در حوزه دانه‌های روغنی اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی است زیرا محصولی که با این ارز وارد می‌شود با محصول تولید داخل ۲۰ هزار تومان اختلاف قیمت دارد و کارخانجات ترجیح می‌دهند کالای وارداتی بخرند.
برنامه‌ریزی مفصلی برای تولید کنجد انجام داده‌ایم زیرا این گیاه در حالی که در تابستان کشت می‌شود اما آب بسیار کمی نیاز دارد و درصد روغن آن بالای ۵۰ درصد و بسیار باکیفیت است. برای تأمین ۵۰ درصد نیاز کشور به دانه‌های روغنی در پنج شش سال آینده برنامه‌ریزی کرده‌ایم".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала