تلسکوپ هابل دورترین ستاره قابل مشاهده از کره زمین را پیدا کرده است

© AFP 2023 / NASAتلسکوپ هابل دورترین ستاره قابل مشاهده از کره زمین را پیدا کرده است
تلسکوپ هابل دورترین ستاره قابل مشاهده از کره زمین را پیدا کرده است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.03.2022
تلسکوپ فضایی هابل (Hubble) آژانس فضایی اروپا (ESA) و ناسا (آژانس فضایی آمریکا)، دورترین ستاره مرئی از زمین به نام "ایرندل" Earendel)) را کشف کرده است.
به گزارش اسپوتنیک، در بیانیه منتشره در وبسایت آژانس فضایی اروپا آمده است: "تلسکوپ فضایی هابل ناسا و آژانس فضایی اروپا یک نقطه عطف جدید شگفت‌انگیز در نجوم را مشخص کرده‌ است : نور ستاره‌ای را که در میلیاردها سال اول پس از تولد کاینات در نتیجه انفجار بزرگ وجود داشته ، شناسایی شده است. این دورترین ستاره منفرد است که تا کنون مشاهده شده است."
فضا پیمای آمریکاییکرو دراگون در  ایستگاه فضایی بین‌المللی لنگر انداخت + ویدئو - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.12.2021
اروپا جایگزین هابل را به فضا پرتاب کرد
آژانس فضایی اروپا اضافه کرد که نور حاصل از آن 12.9 میلیارد سال طول کشیده تا به زمین برسد. به گفته کارشناسان، جرم کشف شده حداقل 50 برابر بیشتر از خورشید بوده و میلیون ها بار درخشان تر است که آن را به یکی از حجیم ترین ستاره ها در میان اجرام آسمانی شناخته شده برای بشر تبدیل می کند.
برایان ولش، ستاره شناس دانشگاه جانز هاپکینز، خاطرنشان کرد ستاره ای که آن را Earendel (به زبان انگلیسی قدیمی به معنای ستاره صبحگاهی) نامیده اند، بسیار دورتر از ستاره های قبلی کشف قرار دارد. به گفته وی، این ستاره آنقدر قدیمی به وجود آمده که ممکن است از موادی متفاوت از سایر ستارگان نزدیک به ما تشکیل شده باشد. کشف یک جرم آسمانی جدید به لطف یک خوشه کهکشانی عظیم که به عنوان یک عدسی عمل می کرد و نور Earendel را تقویت می کرد، امکان پذیر شد.
نور ستاره کشف شده در زمانی به کره زمین ارسال شده که کاینات حدود 900 میلیون سال سن داشت. رکورد قبلی متعلق به ستاره ای بود که توسط تلسکوپ در سال 2018 کشف شد: این ستاره زمانی وحود داشت که این شاخص 4 میلیارد سال بود.