گزارش و تحلیل

سومین نشست وزرای امور خارجه کشورهای همسایه افغاستان

© Photo / IRNAحسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران
حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.03.2022
اشتراک
روز گذشته دکتر حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پیش از ظهر در راس هیئتی سیاسی برای حضور در سومین نشست وزرای امور خارجه کشور های همسایه افغاستان عازم شهر تونشی در استان آنخوی واقع در شرق چین شد.
به گزارش خبرنگار اسپوتنیک در تهران در حاشیه ی این نشست وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی پاکستان به منظور پیگیری موضوعات دوجانبه و تبادل نظر در خصوص تحولات افغانستان و منطقه در حاشیه سومین نشست وزرای امور خارجه همسایگان افغانستان دیدار و گفتگو کردند.
دکتر حسین امیر عبداللهیان و محمود شاه قریشی در این دیدار از روند توسعه روابط دوجانبه استقبال و توافق کردند ملاقاتهای سطح عالی در سال جاری انجام و کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی در اولین فرصت برگزار گردد.
وزرای امور خارجه دو کشور همچنین اجرایی ساختن هر چه سریعتر توافقنامه مربوط به بازارچه های مرزی را مورد تاکید قرار دادند.
امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه‌ طالبان  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.03.2022
وزیر خارجه طالبان افغانستان به چین رفت
طرفین در این دیدار و در بخش مربوط به افغانستان، ضمن حمایت از همکاریهای بین المللی در کمک به مردم افعانستان از روند کند برخی تصمیمات که موجب گسترش روابط افغانستان با همسایگان و بهبود شرایط زندگی مردم می شود ابراز نگرانی کرده و اظهار امیدواری کردند تا هیات حاکمه سرپرستی افغانستان به نیازهای واقعی مردم در تمام عرصه های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی توجه جدی نماید.
وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و پاکستان همچنین محروم کردن دختران از تحصیل را ناامید کننده دانسته و اینگونه اقدامات را موجب فاصله گرفتن هیات حاکمه طالبان از مردم و مشروعیت بین المللی دانستند.
دکتر امیر عبداللهیان با تشریح آخرین وضعیت مذاکرات برجام، حل موانع باقیمانده را موکول به اراده طرف آمریکایی دانست.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با رد جنگ بعنوان راه حل مشکلات در اوکراین، تلاش های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران برای پیشگیری از جنگ و کمک به خروج از وضعیت کنونی و کمکهای بشر دوستانه به مردم اوکراین را تشریح کرد که مورد تحسین طرف پاکستانی قرار گرفت.
در ادامه ی دیدار ها دکتر امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و محمد بن عبدالرحمن آل ثانی معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر آخرین تحولات در حوزه همکاری‌ های دو کشور، مسائل منطقه و مذاکرات وین مورد گفتگو و تبادل نظر قرار دادند.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این دیدار که در حاشیه سومین نشست وزرای امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان انجام شد با تاکید بر ظرفیت های موجود در حوزه همکاری های فیمابین خصوصا در بخش اقتصادی، ضرورت پیگیری توافقات بین دوکشور و اجرایی ساختن آن را مورد تاکید قرار داد.
دکتر امیر عبداللهیان همچنین ‌با تشریح شرایط حاضر در گفتگوهای وین، نهایی شدن توافق در این زمینه را نیازمند واقع بینی طرف آمریکایی ذکر کرد و تاکید کرد، آمریکا می بایست از زیاده خواهی دست بردارد تا هفته ها تلاش فشرده طرف های مختلف در وین به نتیجه لازم در زمینه بازگشت همه طرف ها به تعهدات خود منجر شود.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین با محکوم ساختن برگزاری نشست اجلاس شرارت در فلسطین اشغالی( النقب)،این اجلاس را خیانتی بزرگ به آرمان فلسطین دانست و رژیم صهیونیستی را مشکل اصلی جهان اسلام معرفی کرد که متاسفانه برخی کشورها در اقدامی خائنانه عادی سازی روابط خود با این رژیم را به رغم تعارض با آرمان های والای مسلمانان جهان در خصوص قدس شریف و فلسطین، دنبال می کنند.
محمد بن عبدالرحمن آل ثانی معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر نیز در این دیدار با تاکید بر ضرورت فعال سازی روابط فیمابین در بخش روابط دو جانبه، از حضور فعال جمهوری اسلامی ایران در نشست دوحه ( دوحه فروم) قدر دانی کرد.
مقام قطری با تاکید مجدد بر اهمیت ترتیبات امنیت منطقه ای با حضور جمهوری اسلامی ایران و ابراز امیدواری برای شکل گیری گفتگوهای جدی در این زمینه در منطقه، در خصوص آخرین تحولات مذاکرات وین نیز با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به تبادل نظر پرداخت.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала