گزارش و تحلیل

توطئه آمریکایی اسرائیلی عليه ايران در خليج فارس

© Sputnik / Shiva Abshenassتوطئه آمریکایی اسرائیلی عليه ايران در خليج فارس
توطئه آمریکایی اسرائیلی عليه ايران در خليج فارس - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.03.2022
اشتراک
مقارن با نوروز 1401 بود که کویت وعربستان سعودی یک توافقنامه جهت بهره برداری از میدان گازی آرش در خلیج فارس که آنها نام آن را الدره گذاشته اند امضا کردند.
این در حالی است که سالها می باشد ایران با این دو کشور جنوبی خود در باره حق و حقوق و سهم هر یک از سه طرف در این میدان بحث و گفتگو دارد و پس از قطع شدن رابطه میان ایران و عربستان سعودی این گفتگو ها تعلیق شد.
علیرغم اینکه ایران امکانات لازم برای بهره برداری از این میدان گازی را داشته و دارد ولی به احترام حسن همجواری منتظر برقراری رابطه و امضای تفاهمنامه سه جانبه میان سه کشور ماند.
وطبق اظهار نظر وزیر نفت ایران همین فردا ایرانی ها می توانند کار بهره برداری از این میدان را شروع کنند.
روز گذشته اتفاقی رخ داد که نشان می دهد به قول معروف کاسه ای زیر نیم کاسه است و اینگونه نیست که عربستان و کویت نشسته اند و به یکباره در این مورد تصمیم گرفته باشند.
وزیر امور خارجه کویت در کنفرانس مطبوعاتی خود با وزیر امور خارجه فرانسه اظهار داشت که این میدان گازی یک میدان مشترک فیما بین سه کشور ایران و کویت وعربستان است و این سه کشور باید درباره سهم هر کدام از این میدان تصمیم بگیرند.
کویت ادعای ایران درباره یک میدان گازی بزرگ در خلیج فارس را رد کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.03.2022
کویت ادعای ایران درباره یک میدان گازی بزرگ در خلیج فارس را رد کرد
عبارت هایی که به نوعی از طرف ایرانی ها به عنوان تلاش برای کاهش تنش فیما بین طرفین، مخصوصا پس از اعتراض سخنگوی وزارت امور خارجه ایران به تفاهمنامه امضا شده فیما بین عربستان و کویت، تلقی شد.
حدود دو سه ساعت بعد تر وزارت امور خارجه کویت در بیانیه ای این سخنان وزیر امور خارجه را تفسیر اشتباه تفسیر کرد و اعلام کرد که منظور وزیر امور خارجه کویت میدان گازی آرش نبوده بلکه مناطق آبی فیما بین سه کشور.
این در حالی است که سوال خبرنگار از وزیر امور خارجه کویت به وضوح درباره میدان گازی آرش-الدره بود و درباره توافق امضا شده فیما بین کویت و عربستان و اعتراض ایران به این توافق بود.
این مساله نشان می دهد که دست هایی پشت پرده است که وزارت امور خارجه کویت را وادار کرده اند سخنان وزیر امور خارجه را تغییر دهد واین دست ها می خواهند شرایطی ایجاد کنند که تنشی میان ایران از یک سو و عربستان و کویت از سوی دیگر به وجود آید.
حال نکته قابل تامل در این است که چه کسی از ایجاد تنش میان ایران و همسایگانش بهره می برد.
اگر در فرهنگ توطئه ها بر علیه ملت ایران نگاهی گذرا بیاندازیم می بینیم که فقط اسرائیل است که از این جریان بهره می برد و بالطبع پشت اسرائیل هم آمریکا از این جریان بهره می برد.
کویت تنها کشور عرب خلیج فارس است که حاضر نشده نه با رهبران اسرائیلی ملاقات داشته باشد و نه حتی دورادور گفتگو کند.
کویت را می توان به نسبت تنها دمکراسی میان کشورهای عرب حوزه خلیج فارس دانست که در آن از قدیم الایام پارلمانی مقتدر وجود دارد و این پارلمان می تواند حتی روی نظرات حاکمان هم تاثیر بگذارد.
درباره مساله رابطه با اسرائیل هم مشاهده کردیم علیرغم همه فشارهای آمریکای ترامپ بر علیه کویت ولی این کشور به هیچ وجه حاضر نشد با رژیم صهیونیستی هیچ ارتباطی داشته باشد و اعلام کرد که اولویت اش حل مساله فلسطین است.
همچنین باید توجه داشت زمانی که کشورهای عرب حوزه خلیج فارس برای حمایت از عربستان سعودی و پس از حمله به سفارت عربستان سعودی روابط خود با ایران را قطع کردند یا تقلیل دادند، کویت به بهانه اینکه می خواهد نقش میانجی را بازی کند حاضر نشد روابط خود با ایران قطع کند و یا حتی تقلیل دهد و علیرغم اینکه سفیر خود را برای مشورت فرا خواند ولی هنوز رابطه ایران و کویت در سطح سفیر می باشد، امری که خیلی برای برخی همسایگان کویت خوش آیند به نظر نمی آید.
با توجه به این شرایط به نظر می آید اینکه آمریکایی ها و اسرائیلی ها بخواهند کویت را قربانی اهداف خود در منطقه کنند دور از انتظار نباشد.
بزرگترین میدان نفتی جهان در کویت آتش گرفت - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.05.2021
بزرگترین میدان نفتی جهان در کویت آتش گرفت
عملا چون کویت با اسرائیل رابطه ندارد می توان گفت سیاست های اسرائیل از کانال ایالات متحده و بالطبع عربستان سعودی بر علیه ایران پیاده می شود و این جریان بودار جریانی نیست که بدون برنامه ریزی قبلی کویت و عربستان وارد آن شده باشند.
البته آقای جواد اوجی وزیر نفت ایران اعلام کرد که با توجه به این شرایط ایران فورا اقدام به بهره برداری از سهم خود از این میدان گازی خواهد کرد و همه شرکت های نفتی می دانند اگر بخواهند وارد منطقه ای که درباره تعلق آن به کدام کشور به صورت قطعی تصمیم گیری نشده شوند، احتمال اینکه توسط ایرانی ها بازداشت شوند و اینکه تجهیزات آنها مصادره شود یقینا وجود دارد.
ایرانی ها هم ثابت کرده اند که از اینکه با هر کسی در منطقه ای که حریم سرزمینی خود به حساب می آورند برخورد کنند ابایی ندارند از آمریکایی ها و انگلیسی ها که بزرگترین مدعیان هستند بگیرید تا بقیه.
از سخنان اولیه وزیر خارجه کویت که می توان آن را اصل نظر کویتی ها تلقی کرد به نظر می رسد خود کویتی ها هم تمایل دارند مساله به صورت دیپلماتی و سیاسی حل و فصل شود و همه راضی باشند اما متاسفانه به نظر می آید برخی تلاش دارند شرایطی ایجاد کنند تا کویت قربانی منافع و اهداف آنها شود و تنش ها میان ایران و کویت بالا بگیرد.
توجه داشته باشید علیرغم اینکه عربستان سعودی هم یک طرف ماجرا است اما تا لحظه نگارش این مقاله حتی یک کلمه هم از طرف آنها در این باره گفته نشده، امری که نشان می دهد آنها تلاش دارند کویت را وسط قرار دهند و کویت را با ایران درگیر کنند.
با توجه به شرایطی که آمریکایی ها در اوکراین برای روسیه ایجاد کردند و روسیه مجبور شد دست به عملیات ویژه نظامی بزند هیچ بعید به نظر نمی آید که آمریکایی ها (می نویسیم آمریکا ولی باید بخوانیم آمریکا و اسرائیل) نقشه های مشابهی برای ایران در خلیج فارس داشته باشند و همانگونه که قبلا کویت را قربانی منافع خود درعراق کرده بودند اینبار بخواهند کویت را قربانی منافع خود بر علیه ایران کنند، به همین دلیل به نظر می آید تا ماجرا پیچیده تر نشده مسئولین مربوطه باید به فکر ایجاد راهکاری برای این بحران باشند.
البته باید تاکید کرد که هم ایرانی ها باید حواسشان جمع باشد هم کویتی ها تا در تله آمریکایی اسرائیلی نیافتند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала