گزارش و تحلیل

نوروز، سال نو و سخنرانی آیت الله خامنه ای

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / آیت الله خامنه ای
آیت الله خامنه ای - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.03.2022
اشتراک
تعطیلات تعطیلات است، اما مشکلات را از بین نمی برد، از شدت درگیری ها و تضادها نمی کاهد، بلکه تنها مهلتی برای حل آنها ایجاد می‌کند.
در جمهوری اسلامی ایران - تعطیلات بهاری جریان دارد. ایرانیان نوروز سال 1401 میلادی را بر اساس تقویم هجری شمسی جشن می گیرند. شاید این "درست ترین" و"علمی ترین" سال جدید روی زمین باشد.
زیرا همانا، دقیقاً در 20 مارس "سال نو فرا می رسد" که توسط ستاره شناسان نیز تأیید شده است یعنی همانا در(سال 2022 –زمان، ساعت 18 و 33 دقیقه و 23 ثانیه به وقت مسکو) که خورشید از استوای آسمانی عبور کرد و بهار نجومی در نیمکره شمالی زمین فرا رسید.
در ایران، این یک جشن عامیانه سنتی است که ریشه در تاریخ دارد. حتی قبل از قرن هفتم قبل از میلاد در شرق جشن گرفته می شد. اعتقاد بر این است که خاستگاه این جشن ایرانیان باستان با کیش خورشید و نام زرتشت پیامبر افسانه ای، بنیانگذار آیین زرتشتی مرتبط است.
تعطیلات تعطیلات است، اما مشکلات را از بین نمی برد، از شدت درگیری ها و تضادها نمی کاهد، بلکه تنها مهلتی برای حل آنها ایجاد می‌کند.
طبق سنت معمول، در اولین روز سال نو، آیت‌الله خامنه‌ای به مناسبت فرارسیدن سال 1401 پیام تلویزیونی خطاب به مردم ایراد کرد.
سخنرانی وی به بسیاری از مسائل سیاست خارجی و داخلی اختصاص داشت. رهبر انقلاب با ادای احترام به مبارزه ایران با امپریالیسم جهانی، گفت: "با توجه به وقایع روز دنیا، حقیقت و صحت عملکرد مردم ایران در برابر امپریالیسم جهانی بیش از پیش آشکار می شود".
حسین امیر عبداللهیان، دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.03.2022
امیرعبداللهیان: فقدان تصمیم آمریکا در مورد تحریم‌ها اجازه نمی‌دهد که برجام به نتیجه برسد
آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه انتخاب ملت ایران در برابر امپریالیسم جهانی، استواری، جایزنبودن کاپیتولاسیون و وابستگی، حفظ حاکمیت و تقویت داخلی نظام است، گفت: "این تصمیم‌ها صحیح و و با روح ملی همخوان بودند".
رهبر انقلاب با اشاره به وقایع افغانستان، بمباران مردم یمن، اعدام‌ها در عربستان، جنگ اوکراین، آمریکا را مقصر همه این‌ها دانست و تاکید کرد: "همه این حوادث نشان می‌دهد که تاریکی و گرگ‌های تشنه به خون در جهان حکومت می‌کنند".
آیت‌الله خامنه‌ای در جمع‌بندی سخنرانی خود گفت: "امروز یکی از شرم‌آورترین و مفتضح‌ترین لحظات تاریخ معاصر امپریالیسم است و مردم جهان مستقیماً شاهد این خشونت و اعمال معیارهای دوگانه هستند".
نکته مهم در سخنرانی خامنه ای حمایت تا حدودی غیرمستقیم اما بهرحال پشتیبانی از مذاکرات جاری در وین برای احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام - توافق هسته ای) بود.
به این ترتیب وی با بیان لزوم اتکای اول به توان اقتصادی، خاطرنشان کرد: "اما این بدان معنا نیست که به دنبال رفع تحریم ها نخواهیم بود. من از کسانی که در این راستا تلاش می کنند حمایت می کنم".
در اینجا باید روشن شود که در زبان دیپلماتیک تهران اصطلاح "بازگرداندن برجام" یا "بازگشت ایالات متحده و ایران به برجام" وجود ندارد – هدف، فقط مذاکره برای رفع تحریم‌های مالی و اقتصادی، مبارزه برای رسیدن به این هدف است.
در عین حال، هیچکس شک ندارد که در نهایت موافقت یا عدم موافقت ایران با مصالحه طبیعی و ضروری در وین و بازگشت به برجام به خامنه ای بستگی دارد. هر چند مذاکرات وین بدون موافقت او نیز امکان پذیر نبود.
گاردین: غرب خود را با تحریم‌ ها علیه روسیه گرفتار کرده است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.03.2022
گاردین: غرب خود را با تحریم‌ ها علیه روسیه گرفتار کرده است
خامنه‌ای همیشه از صحبت‌های عمومی و مشخص کردن این موضوع خودداری کرده است. با این حال، حتی اشاره های متواضعانه از سوی وی برای روند مذاکرات وین اهمیت زیادی دارد. به خصوص اکنون که به گفته شرکت کنندگان در مذاکرات، طرفین بیش از هر زمان دیگری به یک نتیجه مثبت نزدیک شده اند. شنیده ها حاکی از آن است که توافق بر سر بازگرداندن برجام پس از عید نوروز انجام خواهد شد.
علیرغم اینکه جایگاه خاصی در سخنرانی آیت الله خامنه ای به ضربه تبلیغاتی علیه امپریالیسم جهانی و اشاره‌ای به برجام اختصاص داشت، اما همچنان موضوع اصلی سخنرانی ایشان اقتصاد بود. همانطور که خامنه ای گفت: "اقتصاد یک مسئله کلیدی برای ایران است".
باید توجه داشت که وضعیت اقتصاد ایران دشوار و سخت است. این کشور چند دهه است که در مرحله انحطاط و کندی اقتصادی قرار دارد. نرخ رشد سالانه تولید ناخالص داخلی در سال 2018 منفی 38٪، در سال 2019 - منهای 18٪، در سال 2020 - منهای 24٪ بود. بر اساس گزارش بانک جهانی، اگرچه تولید ناخالص داخلی این کشور در سال 2021 افزایش یافت، 6.2٪، اما این رشد با اثر پایه پایین توضیح داده می شود. تولید ناخالص داخلی واقعی در سال مالی قبلی منتهی به مارس 2021 در همان سطح ده سال قبل باقی ماند.
از زمان اعمال اولین تحریم های جدی در سال های 2011-2012 و تا به امروز، تولید ناخالص داخلی سرانه سالانه از 7900 دلار به 2300 دلار کاهش یافته است.
در پایان سال 2022-2021، تورم در کشور به 40 درصد افزایش یافت. نرخ بیکاری به 10 درصد رسید (در میان جوانان حدود 25%). در کشوری با 84 میلیون نفر جمعیت، بیش از 10 میلیون نفر زیر خط فقر زندگی می کنند.
یاکوف میرکین، اقتصاددان معروف روس نوشت: "تقریباً هر سال در ایران با افزایش ده‌ها درصدی قیمت‌ها به پایان می‌رسد. در سال 2020، قیمت خرده فروشی در ایران هفت برابر بیشتر از سال 2011 بود.
بایدن در خماری برنامه های آمریکا را لو داد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.03.2022
بایدن در خماری برنامه های آمریکا را لو داد
در ایران، در سال 2011 نرخ رسمی ارز حدود 11000 ریال در ازای 1 دلار بود. و در سال 2021 - به 42.2 هزار ریال افزایش یافت. شایان ذکر است که در "بازار سیاه" در تاریک‌ترین دوران تحریم‌ها، قیمت یک دلار نزدیک به ۲۵۰ هزار ریال رسید.
اقتصاد ایران تحت تاثیر منفی ترین عوامل از جمله نه تنها تحریم های آمریکا قرار دارد که البته تقریباً در تمامی عرصه های زندگی اجتماعی-اقتصادی کشور نقش مخربی دارد.
بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران اظهار داشت که بدون پرداختن به جزییات پیچیده شرایط، تنها می توان به یک رقم شاخص اشاره کرد - 100 میلیارد دلار، این پولی است که ایران از سال 2018 به دلیل اعمال محاصره آمریکایی ها برای خرید نفت ایران، از دست داده است.
در عین حال، تهران مجبور است برای دور زدن تحریم های اعمال شده علیه خود (و نه تنها آمریکایی) بودجه قابل توجهی هزینه کند. برای یک سال این مقدار حدود 25-20 میلیارد دلار و برای 16 سال - حدود 400 میلیارد دلار بوده است.
بنابراین، آیت الله خامنه ای به طور کاملاً طبیعی و واقع بینانه، به ضرورت لغو تحریم ها توجه کرد. حال، تحریم ها را کنار بگذاریم (در صورت امکان)، ولی شاید زیان بارترین اثر بر اقتصاد ناشی از سوء مدیریت آن باشد.
یکی از دلایل این است که تعداد قابل توجهی از متخصصان مجرب در حال ترک ایران هستند. ایران در بین 91 کشور در حال توسعه، رتبه اول را در زمینه فرار مغزها دارد.
سالانه 150 هزار تا 180 هزار نفر واجد شرایط و تحصیل کرده از ایران مهاجرت می کنند. در عین حال حتی مقامات ایرانی نیز تعداد ایرانیان تحصیلکرده ایرانی را که سالانه مهاجرت می کنند بین 32 تا 40 هزار نفر اعلام کرده اند. در اقتصاد ایران، کمبود واقعی متخصصان واجد شرایط از جمله مدیران که بخش قابل توجهی از مهاجران را تشکیل می دهند، وجود دارد. غالباً جايگاه مديران ارشد در شركت ها و بنگاه ها را ژنرال ها و افسران سابق يا كنوني سپاه پاسداران انقلاب اسلامي اشغال مي كنند كه تصوري خاص در مدیریت مدرن و در رابطه با اقتصاد و بخش مالي ايران دارند.
راگوزین: روسیه می تواند روی برنامه مریخ با جمهوری خلق چین یا کشورهای حوزه خلیج فارس کار کند. - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.03.2022
راگوزین: روسیه می تواند روی برنامه مریخ با جمهوری خلق چین یا کشورهای حوزه خلیج فارس کار کند
آیت‌الله خامنه‌ای با بیان اینکه مهم‌ترین پتانسیل و سرمایه کشور، متخصصان با تحصیلات عالی هستند، گفت: " جای تأسف است که طبق گزارش‌ها درصد بالایی از افراد تحصیلکرده در حوزه هایی فعالیت می‌کنند که مطابق با تحصیلات آنها نیست، در حالی که می توان از تلاش متخصصان جوان که بزرگترین سرمایه کشور هستند برای ثروتمند کردن کشوراستفاده کرد".
در نتیجه تاثیر تحریم ها در ایران، سیستم بانکی که از دنیای خارج و از سوئیفت جدا شده است، دچار بحران شده است. این کشور با مشکلات مزمن نقدینگی مواجه است که ارزش آن همانطور که در فوق ذکر شد در سال های اخیر به طرز فاجعه باری کاهش یافته است.
خامنه ای با اشاره به اشتباهات در مواجهه با شرایط گفت: "در دولت های گذشته طرح های مختلفی برای افزایش تولید و تسهیل عملیات بانکی مطرح شد. اما تقریباً همه آنها ناموفق و شکست خوردند، بنابراین صرف بی فکر پول نتایج مورد انتظار را به همراه نخواهد داشت، کار باید با تفکر و درستی انجام شود".
آیت‌الله خامنه‌ای با ارائه توصیه‌هایی در خصوص مشکلات مالی به‌ویژه در شرایط افزایش قیمت نفت در بازار جهانی، برداشت خود از این معضل را در استفاده هدفمند از درآمدهای نفتی بیان کردند. وی گفت: "با این درآمد به دو صورت می توان برخورد کرد، یا آن را صرف افزایش واردات کرد و فکر کرد که چطور این امر می تواند موجب رفاه مردم شود".
با وجود جذابیت بیرونی چنین نگرشی، محتوای داخلی آن کاملاً منفی است، و در واقع هدر دادن سرمایه ثابت کشور است. وی در ادامه تاکید کرد: "راه دیگر که صحیح و اساسی است، استفاده از درآمدهای نفتی برای ایجاد زیرساخت‌های کشور، تقویت پایه‌های اقتصاد است. این دقیقاً همان کاری است که باید انجام شود".
مقامات ایرانی در سال‌های اخیر سیاست‌های محدودکننده‌ای را دنبال کرده‌اند که رشد و گسترش بخش خصوصی را تضعیف می‌کند. تصادفی نیست که ایران از نظر سهولت تجارت در بین 190 کشور رتبه 127 و از نظر رقابت پذیری در بین 141 کشور رتبه 99 را دارد.
کاهش اندک قیمت نفت در جهان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.03.2022
صنعت نفت ایران نیاز به میلیاردها سرمایه دارد
این امر باعث نگرانی وی شد و ایشان در مقدمه پیام خود به بیان دیدگاه خود پرداخت و گفت: "بر اثر چند تصمیم اخیر ممکن است برخی شرکت‌های کوچک و متوسط ​​آسیب ببینند و مشکلاتی به وجود بیاید در این راستا دولت و بانک‌ها نباید اجازه چنین کاری را بدهند".
در رده بندی کشورها از نظر میزان فساد، ایران در بین 180 کشور در رتبه 149 قرار دارد. - 25 (حداکثر سطح فساد - 0، بدون فساد - 100). آیت الله خامنه ای با اشاره به این پدیده گفت: " مبارزه با این خطر به دلیل علاقه زیاد برخی افراد و شاید نفوذ و کارشکنی آنها در برخی ساختارها و وزارتخانه ها دشوار است، اما مسئولان باید تمام تلاش خود را به کار گیرند و این کار سخت را انجام دهند".
آیت‌الله خامنه‌ای در سخنرانی سال نو، مشکل اصلی سال 1401 را مورد تأکید قرار داد و در همین راستا گفت که امروز مشکل اصلی قوه مجریه است و همچنین کسانی که با مدیریت کشور سروکار دارند و در خدمت اقتصاد هستند. وی همچنین تاکید کرد: "تنها راه رسیدن به رشد اقتصادی، حرکت به سمت اقتصاد بر پایه دانش‌ و نوآوری است. منظورم از اقتصاد نوآورانه، نگاه علمی و فنی به تولید در همه زمینه هاست که نتیجه آن کاهش هزینه های تولید باید باشد. افزایش بهره وری نیروی کار، بهبود کیفیت محصولات، رقابت پذیری محصولات در بازارهای جهانی و کاهش قیمت تمام شده کالا در داخل کشور".
وی با اشاره به فعالیت حدود 6700 شرکت نوآورانه در کشور تاکید کرد: "در سال جدید باید تعداد شرکت های نوآورانه به دو برابر افزایش یابد تا نیاز کشور تامین شود. و البته این نباید باعث شود که برخی از افراد شرکت هایی را تحت این نام تأسیس و راه اندازی کنند که واقعاً نوآورانه نیستند".
وی با تاکید بر لزوم حمایت مدیریت و مسئولان از شرکت های نوآورانه از طریق خرید محصولات و یا تخصیص اعتبارات، خاطرنشان کرد:" "تعداد شرکت‌های نوآورانه باید به‌عنوان شاخص پیشرفت در هر زمینه و معیاری برای ارزیابی فعالیت‌های مسئولان این وزارتخانه و اداره باشد".
وزارت دفاع روسیه: با حمایت مالی پسر بایدن فعالیت بیولوژیکی نظامی پنتاگون در اوکراین تامین مالی شد  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.03.2022
وزارت دفاع روسیه: با حمایت مالی پسر بایدن فعالیت بیولوژیکی نظامی پنتاگون در اوکراین تامین مالی شد
در واقع اخیراً در ایران توجه زیادی به عرصه نوآوری شده است. تصادفی نیست که به معنای واقعی کلمه، دو روز پس از سخنرانی خامنه ای، مرکز همکاری های علمی و فنی بین المللی، وزارت امور خارجه و وزارت تعاون، کار و رفاه جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را برای صدور روادید علمی ورود به دانشمندان و مبتکران خارجی در حوزه فناوری و علم اعلام کردند. خاطرنشان شد که این دسته از اتباع خارجی طبق قوانین پیش بینی شده در برنامه ویژه مورد حمایت قرار خواهند گرفت.
سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور ایران در ماه فوریه گفت که ایران منحصر به فردترین آغازگر استارت آپ در خاورمیانه است. وی در ادامه گفت: "بیش از 6500 شرکت علمی، بیش از 1500 سازمان خلاق و 10000 استارت‌آپ فعال در ایران از بهترین‌های منطقه در حوزه‌های مختلف علمی، فناوری و زیست‌محیطی هستند".
آیت الله خامنه ای در سخنرانی خود شعار سال جدید 1401 را مطرح کرد: "حرکت به سوی اقتصاد برپایه دانش و فناوری نوآورانه". نکته قابل توجه: وی در سخنان تلویزیونی خود حتی یک بار هم واژه قدیمی "اقتصاد مقاومتی" را مطرح نکرد. (یعنی مقاومت در برابر تحریم ها و فعالیت های سیاسی و اقتصادی امپریالیستی ایالات متحده و به طور کلی غرب). به احتمال زیاد، تمرکز، در درجه اول در اقتصاد، بر توسعه بدون تحریم، با سهم معینی از اصلاحات "نرم" استوار شده است که باید مواضع سیاسی-اجتماعی رژیم را تقویت کند.
بدین ترتیب آیت الله خامنه ای، اهداف فعالیت سیاسی و اقتصادی را برای سال 1401 تعیین کرد. حالا به احتمال زیاد، خیلی چیزها بستگی زیادی به حل مشکل اصلی ایران یعنی لغو تحریم ها از طریق بازگرداندن برجام خواهد داشت. این البته نه تنها خزانه ایران را به میزان قابل توجهی پر خواهد کرد، بلکه شرایطی را برای جذب شرکت های فراملی به ایران، شرکت های کشورهای مختلف، از جمله شرکت های علمی-محور و نوآورانه، ایجاد خواهد کرد. ایران با برخورداری از چنین پایگاه و منابع طبیعی مثبتی در شرایط جدید فقدان تحریم‌ها، ضمن انجام اصلاحات اقتصادی و مدیریتی، می‌تواند در سال 1401 جدید جهش قدرتمندی در توسعه خود ایجاد کند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала