مانور پوتین در زمینه چگونگی فروش گاز، غرب را حیرت زده کرد

© Sputnik / Aleksey Nikolskyi /  مراجعه به بانک تصاویر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.03.2022
اشتراک
مجله آلمانی اشپیگل می نویسد، تصمیم ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه درباره فروش گاز طبیعی به کشورهای غیردوست فقط به روبل، عصبی شدن بازارهای انرژی غرب را برانگیخت.
به گزارش اسپوتنیک، نویسندگان مقاله منتشره در اشپیگل خاطرنشان کردند که این مانور باعث سردرگمی در مدیریت های کنسرن‌های انرژی اروپا و وزارتخانه‌های اقتصاد کشورهای اتحادیه اروپا شده و نمایندگان آنها را مجبور به "اخم کردن و گرفتن پیشانی خود" کرده است. ینس سودکوم، اقتصاددان در مصاحبه با این مجله آلمانی خاطرنشان کرد، رهبر روسیه توانست غرب را مبهوت کند.
سودکم توضیح داد: " پوتین به این شکل ما را مجبور می کند که تحریم های خود را دور بزنیم."
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.03.2022
واکنش های کاربران ایرانی به تصمیم پوتین درباره فروش گاز فقط به روبل
پیتر بوفینگر، کارشناس در زمینه ارز نیز به نوبه خود معتقد است که مسکو در تلاش است تا با چنین اقداماتی روبل را تقویت کند.
بوفینگر گفت: "اگر مشتریان غربی مجبور شوند روبل را به دلار و یورو بخرند، تقاضا برای ارز روسیه افزایش می‌یابد و نرخ آن نیز بر همین اساس افزایش می‌یابد".
تحبیگران اشپیگل احتمال دادند که این اهداف کاملاً قابل دستیابی باشد. در همان زمان، کلاوس یورگن گرن، اقتصاددان افزود که احتمالاً در این شرایط، بانک مرکزی روسیه فروش روبل به مصرف کنندگان گاز را از طریق بانک های خود آغاز خواهد کرد که باعث تثبیت ارز خواهد شد.
گرن در پایان گفت: "با این حال، پوتین با انجام این کار، غرب را در موقعیت بسیار دشواری قرار خواهد داد، زیرا تحریم های غرب پوچ به نظر می رسد."
بتازگی ولادیمیر پوتین در جلسه ای با اعضای دولت گفت که مسکو پرداخت بهای گاز ارسالی به کشورهای غیردوست را فقط به روبل قبول می کند، زیرا عرضه کالاهای روسی به اتحادیه اروپا و ایالات متحده و دریافت پول به ارز آنها منطقی نیست. در عین حال، رئیس جمهوری روسیه تاکید کرد که روسیه به عرضه گاز با حجم و قیمت های تعیین شده در قراردادها ادامه خواهد داد، زیرا برای اعتبار خود ارزش قائل است.
24 فوریه، روسیه عملیات نظامی خود را برای غیرمیلیتاریزه کردن و نازی زدایی اوکراین آغاز کرد. در پاسخ، کشورهای غربی تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعلام کردند که عمدتاً در بخش بانکی و عرضه محصولات با فناوری پیشرفته بود. برخی از برندها اعلام کرده اند که فعالیت خود را در روسیه متوقف می کنند.
کرملین این اقدامات را یک جنگ اقتصادی بی سابقه نامید. مقامات روسیه بر آمادگی خود برای روبرو شدن چنین تحولی تاکید کرده و اطمینان دادند که به اجرای تعهدات اجتماعی خود ادامه خواهند داد. بانک مرکزی روسیه در حال انجام اقداماتی برای تثبیت وضعیت در بازار ارز است. نخست وزیر میخائیل میشوستین قبلاً گفت، دولت طرحی را برای مقابله با اقدامات محدودکننده آماده کرده است که شامل حدود صد ابتکار است. مقدار بودجه آن حدود یک تریلیون روبل خواهد بود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала