ایجاد فناوری کمک به افراد مبتلا به سندرم "شخص کاملاً قفل شده" در برقراری ارتباط با دیگران

© AFP 2023 / Nikolay Doychinov ایجاد فناوری کمک به افراد مبتلا به سندرم "شخص کاملاً قفل شده" در برقراری ارتباط با دیگران
ایجاد فناوری کمک به افراد مبتلا به سندرم شخص کاملاً قفل شده در برقراری ارتباط با دیگران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.03.2022
اشتراک
گروهی از دانشمندان از آلمان، سوئیس، ایالات متحده و قبرس فناوری جدیدی ایجاد کرده‌اند که به بیماران مبتلا به سندرم "شخص کاملاً قفل شده" اجازه می‌دهد با دیگران ارتباط برقرار کنند.
به گزارش اسپوتنیک، این خبر در مقاله منتشره در مجله علمی Nature Communications اعلام شده است.
متخصصان از یک رابط عصبی تهاجمی بر اساس بازخورد شنیداری استفاده کردند. این رابط عصبی به یک مرد 34 ساله مبتلا به اسکلروز جانبی آمیوتروفیک اجازه داد تا دوباره با دنیا ارتباط برقرار کند.
این بیمار از فلج پیشرونده عضلانی رنج می برد و در نهایت نه تنها توانایی حرکت و نفس کشیدن خود را از دست داد، بلکه توانایی کنترل چشمان خود را نیز از دست داد. این در نهایت ارتباط او با جهان را قطع کرد.
وضعیتی که یک مرد در آن قرار می گیرد، سندرم "شخص کاملاً قفل شده" نامیده می شود. شدت آن در این واقعیت نهفته است که این بیماری بر آگاهی و احساسات فرد تأثیر نمی گذارد، اما او را از فرصت برقراری ارتباط محروم می کند.
تدارکات در امریکا برای آزمایشات بالینی تراشه ای که در مغز انسان کاشته می شود - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.01.2022
تدارکات در امریکا برای آزمایشات بالینی تراشه ای که در مغز انسان کاشته می شود
دانشمندان فناوری جدیدی را برای تسهیل زندگی برای بیمار به کار گرفته اند. دو آرایه از 64 میکروالکترود در قشر حرکتی مغز او کاشته شد. آنها شروع به خواندن فعالیت مغز این مرد کردند.
هنگام تلاش برای حرکت دادن چشم ها، فرکانس فعالیت مغز تغییر نکرد و بر این اساس، اجازه برقراری ارتباط با بیمار را نمی داد. سپس کارشناسان استفاده از بیوفیدبک مدالیته شنوایی را پیشنهاد کردند.
بیمار یاد گرفت که فرکانس فعالیت عصبی را با فرکانس بازخورد صوتی مطابقت دهد و لحن بازخورد را در محدوده 120 تا 480 هرتز برای 250 میلی ثانیه نگه دارد. انتهای بالایی و پایینی محدوده به صورت بله و خیر خوانده شد. به این ترتیب، این مرد توانست هر گونه اطلاعاتی را مخابره کند.
پس از آن، او همچنین یاد گرفت که از رابط عصبی برای نوشتن کلمات و عبارات استفاده کند. برای تشکیل یک حرف بیمار به طور متوسط ​​یک دقیقه طول کشید. او در روز دوم آزمایش توانست از محققان تشکر کند و همچنین با عزیزان ارتباط برقرار کند.
به گفته دانشمندان، رابط عصبی به مرد اجازه می دهد تا مراقبت های لازم را بخواهد، به عنوان مثال، اطلاع دهد که می خواهد وضعیت سر یا بدن خود را تغییر دهد، همچنین کسی را به نزد خود دعوت کند یا پیشنهاد گوش دادن به یک آلبوم موسیقی را مطرح کند. به گفته کارشناسان، خود بیمار، کار با این سیستم را آسان می نامد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала