موضع گروسی درباره شفافیت برنامه هسته ای ایران

© Photo / IRNAموضع گروسی درباره شفافیت برنامه هسته ای ایران
موضع گروسی درباره شفافیت برنامه هسته ای ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.03.2022
اشتراک
گروسی: اگر ایران برای عادی شدن تلاش می کند، باید با شفافیت عمل کند.
به گزارش اسپوتنیک، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه با روزنامه اسرائیل هیوم در پاسخ به سؤالی در ارتباط با موضوع شفافیت درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت: اگر ایران خواهان بازگشت به روال عادی است باید شفافیت داشته باشد.
وی افزود: "این فرایندی است که برای مدت طولانی ادامه داشته است. من در پایان سال 2019 مسئولیت مدیرکلی آژانس را برعهده گرفتم و مأموریت خود را با یک رویکرد بسیار صریح و مستقیم در قبال ایران آغاز کردم و تصریح کردم که اوضاع به این شکل قابل ادامه نیست. اگر موضوع ایران را دنبال می‌کنید، احتمالاً به یاد دارید که من خواستار دسترسی حقیقی به شماری از مکان‌ها شدم و در درجه اول درخواست من رد شد".
گروسی ادامه داد: "شرایط بسیار پیچیده‌ای بود، من باید به ایران می‌رفتم. من درباره دولت قبلی و دوران [حسن] روحانی رئیس‌جمهور ایران و [محمد] جواد ظریف وزیر خارجه حرف می‌زنم. توانستم این موضوع را حل کنم. ما دسترسی پیدا کردیم و سپس تغییر دولت صورت گرفت اما تابحال، خود این فرایند نتایج خوبی تولید نکرده است".
گروسی سپس با ابراز نگرانی گفت: "این موضوع باعث نگرانی است زیرا همانطور که شما اشاره کردید، ما آثاری از اورانیوم غنی شده یافتیم، به این معنی که اورانیومی تحت یک فرآیند بسیار خاص از سایت گزارش نشده وجود داشته که در آن نباید هرگز مواد هسته‌ای یافت می‌شد".
مدیرکل آژانس سپس در خصوص سؤال آژانس از ایران گفت: " بنابراین سؤالات ما از ایران بسیار واضح، ساده و شفاف بود: اگر مواد هسته‌ای در اینجا وجود داشت، کجاست؟ اگر تجهیزاتی وجود داشت کجاست و با آن چه کار شد؟ چون سابقه ای در این مورد نداریم. این یک روند ناامیدکننده و دایره‌ای از پرسش‌ها و پاسخ‌ها را به همراه داشت که از نظر فنی نمی‌شد به این پاسخ‌ها اعتماد کرد و در نقطه‌ای معین به بن‌بست منجر شد".
گروسی با اشاره به این موارد بر وابسته بودن مذاکرات و اقدامات آژانس و مذاکرات وین تأکید کرد و گفت: "بگذارید اینطور بگویم: تصور اینکه به توافق جامعی چون برجام فعلی برسیم در حالیکه مذاکرات آژانس (با ایران) در بن بست قرار داشته باشد، سخت است".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала