سخنگوی کاخ سفید: در هرگونه توافق با ایران به الزامات قانونی پایبند خواهیم بود

© AFP 2023 / Saul Loebجن ساکی سخنگوی کاخ سفید
جن ساکی سخنگوی کاخ سفید - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.03.2022
اشتراک
سخنگوی کاخ سفید در یک کنفرانس خبری به سوالات خبرنگاران درباره مذاکرات وین با توجه به تحولات اخیر، پاسخ داد و از جمله اعلام کرد آمریکا در صورت رسیدن به هرگونه توافق با ایران به الزامات قانونی پایبند خواهد بود.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، جن ساکی سخنگوی کاخ سفید در کنفرانس خبری هفتگی‌اش در پاسخ به سوال با توجه به اینکه جو بایدن، رئیس‌ جمهور آمریکا اخیرا در پی حمله روسیه به اوکراین، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را یک "جنایتکار جنگی" توصیف کرده ، چرا هنوز آمریکا به واسطه‌گری روسیه در مذاکرات وین ادامه می‌دهد، گفت: دست‌یابی ایران به یک سلاح هسته‌ای به نفع ما نیست. و روسیه عضوی از گروه ۱+۵ است. بنابراین، پیگیری برای رسیدن به یک‌توافق در راستای منافع ملی ما خواهد بود.
ساکی در پاسخ به این که آیا آمریکا از همکاری با روسیه در این زمینه گریزی ندارد، بیان کرد: من فکر می‌کنم دیدگاه رئیس جمهور و هر یک از شرکای ۱+۵ یا اروپایی‌ها یا دیگران به این مسئله این است که اگر ما بتوانیم به راهکار دیپلماتیکی دست بیابیم که بتوانیم مانع دست‌یابی ایران به یک سلاح هسته‌ای یا نزدیک شدن آن به دست‌یابی به یک سلاح شویم–علیرغم تلاش‌های دونالد ترامپ، رئیس جمهور قبلی برای خارج کردن ما از توافق–اتفاق خوبی برای امنیت ملی ما و امنیت جهانی خواهد بود.
امیرعبداللهیان: دوباره به ما اطمینان داده شد روسیه برای دستیابی به توافق نهایی در وین همراه  ما است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.03.2022
امیرعبداللهیان: دوباره به ما اطمینان داده شد روسیه برای دستیابی به توافق نهایی در وین همراه ما است
او در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که آیا با توجه به تفاوت‌هایی که در برجام پس از مذاکرات وین با برجام سال ۲۰۱۵ وجود خواهد داشت، بایدن فکر نمی‌کند که باید با کنگره در این زمینه مشورت کرده و رضایت و تاییدیه آن‌ را داشته باشد و آیا فکر می‌کند بتواند رای کافی جهت تصویب قانونی آن را داشته باشد، توضیح داد: اگر به یک‌ توافق برسیم، با دقت وقایع و چگونگی هرگونه بازگشت آمریکا به برجام را بررسی می‌کنیم تا الزامات قانونی را مشخص کنیم، از جمله مواردی که تحت قانون بازبینی توافق هسته‌ای ایران قرار دارند. و ما تعهد داریم که الزامات[قانونی] رعایت شوند. بنابراین، مطمئنا به آن پایبند خواهیم بود.
سخنگوی کاخ سفید در این راستا ادامه داد: ما در این زمینه مدام اعضای کنگره را در جریان رخ‌دادهای جدید گذاشته‌ایم. به طور منظم به آن‌ها اطلاع‌رسانی کرده‌ایم.
ساکی‌در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که آیا از نظر دولت آمریکا سپاه پاسداران "واجد شرایط" خروج از "لیست تروریسم" شده است یا نه، گفت، هنوز توافقی در این زمینه انجام نشده است و وقتی توافقی در این باره وجود داشته باشد، درباره مفاد آن صحبت خواهد شد.
او همچنین درباره این که بایدن چطور فکر می‌کند پس از تبدیل کردن ولادیمیر پوتین به فردی طرد شده در عرصه جهانی، از او کمکی در زمینه رسیدن به یک توافق در مذاکرات ساخته خواهد بود، گفت: روسیه نقش‌ها و تاثیراتی در گذشته داشته‌ است. اما فکر می‌کنم آنچه به آن واقفیم این است که [دست‌یابی ایران به یک سلاح هسته‌ای] به نفع آن‌ها[روسیه] هم نیست. و ما همچنان مسیر دیپلماتیک‌ را در پیش‌ خواهیم گرفت.
به نوشته ایسنا، اظهارات سخنگوی‌ کاخ سفید درباره وجود اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای ایران و این که ممانعت از دست‌یابی ایران به یک سلاح هسته‌ای در راستای منافع ملی آمریکاست، در حالی است که مقامات ایران همواره تاکید کرده‌اند تولید و به کار بردن تسلیحات هسته‌ای در دکترین دفاعی ایران جایی ندارد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала