گزارش و تحلیل

ساخت پارچه های ضدباکتری توسط دانشمندان روسیه

© Photo / пресс-служба NUST MISISساخت پارچه های ضدباکتری توسط دانشمندان روسیه
ساخت پارچه های ضدباکتری توسط دانشمندان روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.03.2022
اشتراک
دانشمندان دانشگاه فناوری تحقیقاتی ملی MISIS همراه با همکاران خود از سایر دانشگاه های روسیه تکنولوژی جدیدی برای ایجاد خواص ضد باکتریایی منسوجات بی بافت ساختند. این فناوری مبتنی بر اصلاح مواد از طریق استفاده از پلاسمای فرکانس رادیویی انتشار گاز در فشارهای پایین است. به گفته ی محققان، روش جدید کاربرد گسترده ای در پزشکی خواهد داشت.
به گزارش اسپوتنیک، تحقیقات مربوطه در مجله Materials Letters (https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0167577X21018917) منتشر شده است.
این تحقیقات با هدف ایجاد خواص ضد باکتریایی برای منسوجات بافته نشده همزمان با شروع همه گیری کووید ۱۹ آغاز شد.
مشخص است که بیماران مبتلا به کووید ۱۹ شدید سیستم ایمنی ضعیفی دارند که باعث ایجاد عفونت های باکتریایی ثانویه در آنها می شود. بنابراین دانشمندان وظیفه ایجاد ماده ای با اثر باکتریواستاتیک برای تولید لباس های پزشکی یکبار مصرف، ملحفه ها، پوشک ها و سایر محصولات را برعهده گرفتند. استفاده از چنین موادی به مهار گسترش باکتری های بیماری زا در محیط های بیمارستانی کمک می کند.
ایلیا لارین یکی از محققین این پروژه و فارغ التحصیل دانشگاه فناوری تحقیقاتی ملیMISIS شرح داد: " برای ایجاد خاصیت ضد باکتریایی منسوجات بی بافت، آنها را پیشتر در یک سیستم بسته بین دو الکترود قرار می دهند. هوا در آن به میزان خلاء متوسط پمپ می شود و در همان زمان آرگون به سیستم وارد می گردد. هنگامی که یک میدان الکترومغناطیسی ایجاد شد، از کاتد به آند شتاب می گیرد و محصول را بمباران کرده و در نتیجه پیوندهای مولکولی ترکیب پلیمری می شکند. سپس سطح عامل دار شده با عوامل ضد باکتری آغشته می شود، در حالی که آن را در یک مخزن با سوسپانسیون کنسانتره محلول کلوئیدی نانوذرات نقره غوطه ور می کنند."
پس از آن مواد با خواص ضد باکتریایی با مخلوط متان – آرگون آغشته می شوند. متان به عنوان یک مونومر در بسیاری از پلیمرها وارد می شود و آنرا را به عنوان بلوک روی سطح منسوجات بی بافت استفاده می کنند در حالی که عوامل ضد باکتریایی را به سطح متصل می کند. سپس محصولات بدست آمده را در اتوکلاو قرار می دهند.
در آینده دانشمندان قصد دارند از پلاسمای تخلیه گاز با فرکانس رادیویی در ساخت مواد کامپوزیتی استفاده کنند و خواص فیزیکی، مکانیکی و عملیاتی آنها را بهبود بخشند.
در این کار کارکنان دانشگاه فناوری تحقیقاتی ملی کازان، موسسه علم و فناوری اسکولکوا و مرکز تحقیقات پزشکی ملی سرطان شناسی بلوخین شرکت داشتند. تحقیقات در چارچوب برنامه "اولویت ۲۰۳۰" انجام شد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала