احتمال بازسازی سایت آزمایش هسته ای تخریب شده کره شمالی

© AP Photo / Ahn Young-joonاحتمال بازسازی سایت آزمایش هسته ای تخریب شده کره شمالی
احتمال بازسازی سایت آزمایش هسته ای تخریب شده کره شمالی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.03.2022
اشتراک
کره جنوبی اطلاع داد که طبق تصاویر ماهواره ای به نظر کره شمالی در حال بازسازی سایت آزمایش هسته ای "پانگی – ری " است.
به گزارش اسپوتنیک،خبرگزاری رویترز اطلاع داد که کره شمالی از سال ۲۰۱۷ میلادی بمب اتمی آزمایش نکرده است اما اعلام کرده که با توجه به توقف مذاکرات خلع تسلیحات اتمی با آمریکا و متحدانش ممکن است چنین آزمایشاتی را از سر بگیرد.
سایت آزمایش هسته‌ای "پانگی-ری" در یک منطقه کوهستانی در شمال شرقی کره شمالی واقع در ۱۰۰ کیلومتری مرز این کشور با چین قرار دارد.
کره شمالی همه شش آزمایش اتمی‌اش در سال‌های ۲۰۰۶، ۲۰۰۹، ۲۰۱۳، ژانویه ۲۰۱۶، سپتامبر ۲۰۱۶ و سپتامبر ۲۰۱۷ را از این سایت انجام داده بود. تمامی این آزمایشات در تونل‌های عمیقی که زیر این کوه کنده شده بودند، انجام شدند. این تونل‌ها سه ورودی مشخص دارند. ورودی این تونل‌ها در سال ۲۰۱۸ میلادی در مقابل دوربین گروه کوچکی از رسانه‌های خارجی که برای نظارت بر تخریب این سایت پس از اعلام تعطیلی آن دعوت شده بودند، منفجر شد.
پیونگ‌یانگ رسانه‌های بین‌المللی و نه بازرسان فنی را دعوت کرده بود تا شاهد این تخریب باشند. همین امر باعث شد تا کارشناسان خلع تسلیحات اتمی نسبت به میزان موثر بودن یا دائمی بودن این اقدام شک داشته باشند.
کارشناسان در مرکز مطالعات خلع تسلیحات اتمی جیمز مارتین در گزارشی اعلام کردند، تصاویر ماهواره‌ای اوایل مارس سال جاری میلادی نشانه هایی را از فعالیت در سایت پانگی-ری نشان داد از جمله ساخت یک ساختمان جدید و مرمت ساختمانی دیگر.
کره جنوبی نیز کمی بعد بدون اشاره به جزئیات نوع این فعالیت‌ها اعلام کرد: فعالیت‌هایی برای بازسازی این تونل‌ها شناسایی شده‌اند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала