گزارش و تحلیل

گفتگوی وزرای خارجه ایران و اوکراین

© Sputnik / Evgeniy Biyatov /  مراجعه به بانک تصاویر گفتگوی وزرای خارجه ایران و اوکراین
گفتگوی وزرای خارجه ایران و اوکراین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.03.2022
اشتراک
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران آقای دکتر امیر عبدالهیان در سفری به روسیه با همتای روس خود ملاقات و دیدار خواهد داشت تا پیرامون مذاکرات وین و شرایط اوکراین گفتگو و تبادل نظر شود.
وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه و حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران، در۱۵ مارس (۲۴ اسفند) در مورد وضعیت اوکراین و پیرامون برنامه اقدام جامع مشترک (برجام) ایران گفتگو خواهند کرد
به گزارش خبرنگار اسپوتنیک در تهران امروز سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری هفتگی خود گفت:
درخصوص سفر دکتر امیرعبداللهیان به مسکو؛
دکتر امیرعبداللهیان عازم مسکو است تا درخصوص دو سه موضوع مشخص دو جانبه و با محوریت تحولات در وین رایزنی‌ هایی را با همتای خود داشته باشد، یکی از موضوعاتی که در این سفر مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت، کمک ایران برای تحولات در اوکراین است و همه باید کمک کنند، مسؤولانه این جنگ به مناطق دیگر سرریز نکند. اوراسیا تحمل جنگ های بزرگتر و گسترش یافته تری را ندارد.
امروز همچنین در تماس تلفنی دکتر امیرعبداللهیان و دمیتر کولبا وزیر امور خارجه اوکراین، دو طرف در مورد بحران اوکراین، لزوم حفاظت از اماکن دیپلماتیک، ارسال کمک های بشر دوستانه و موضوعات دوجانبه به بحث و تبادل نظر پرداختند.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این گفتگوی تلفنی ضمن تبیین موضع جمهوری اسلامی مبنی بر مخالفت با جنگ و لزوم توجه به راه حل سياسي و گفتگوي ديپلماتيك ، نشست اخير وزرای خارجه اوکراین و روسیه را در ترکیه مهم خواند و بر اهميت تداوم و تقويت مسير سياسي تاكيد كرد.
دکتر امیرعبداللهیان با اشاره به ريشه بحران اوكراين اظهار داشت:
واکنش وزارت امور خارجه ایران به توقف مذاکرات وین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.03.2022
واکنش وزارت امور خارجه ایران به توقف مذاکرات وین
جمهوری اسلامی ایران از هر تلاش سياسي برای حل و فصل این بحران حمایت می کند. ما بدون اتخاذ رويكرد دوگانه مخالف جنگ در اوكراين، افغانستان ، يمن و … هستيم.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین با اشاره به ارسال کمک های انسان دوستانه از سوی جمهوری اسلامی ایران برای کمک به پناهجویان اوکراینی در مرز لهستان خاطر نشان کرد:
جمهوری اسلامی ایران در هماهنگي با وزير خارجه لهستان در حال هماهنگي براي استقرار تيم پزشكي هلال احمر در مرز مشترك اوكراين و لهستان بمنظور كمك به پناه جويانست.
امیرعبدالهیان همچنین خواستار کمک دولت اوکراین به يك خانواده ٤ نفره ایرانی گرفتار در مناطق درگیری برای خروج از این منطقه ناامن شد.
سپاه خرابکاری برنامه ریزی شده در تاسیسات هسته ای را خنثی کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.03.2022
سپاه خرابکاری برنامه ریزی شده در تاسیسات هسته ای را خنثی کرد
آقای دمیتری کولبا وزیر خارجه اوکراین نیز ضمن تشکر از موضع ایران مبنی بر مخالفت با جنگ و ارسال کمک های بشردوستانه از سوی جمهوری اسلامی ایران به مرز مشترك اوكراين و لهستان براي كمك به پناه جويان این کشور تاکید کرد: دولت اوکراین حداکثر تلاش خود را برای حفاظت از اماکن دیپلماتیک از جمله اماکن متعلق به جمهوری اسلامی ایران به عمل خواهد آورد.
وی همچنین ضمن تاکید بر موضع کشورش مبنی بر این که اوکراین خواستار توقف جنگ و درگیری است، با اشاره به گفت و گوي اخيرش با لاوروف تداوم گفت و گو ها را برای خاتمه بحران ضروری دانست. وي ضمن قدرداني از موضع ايران در مخالفت با جنگ، خواستار حمايت سياسي ايران براي توقف جنگ شد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала