چین پس از خروج آمریکا به دنبال ثروت معدنی افغانستان است

© Photo / U.S. Armyچین پس از خروج آمریکا به دنبال ثروت معدنی افغانستان است
چین پس از خروج آمریکا به دنبال ثروت معدنی افغانستان است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.03.2022
اشتراک
شرکت چینی در حال مذاکره با طالبان برای استخراج یکی از بزرگترین ذخایر دست نخورده مس جهان است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از وال استریت ژورنال، پس از خروج آمریکا از افغانستان، خیز چین برای ثروت عظیم معدنی ادعایی افغانستان در کوهی در جنوب کابل متمرکز شده است.
این کوه و دره بایر اطراف، در ولایت لوگر، با دو ساعت رانندگی از پایتخت، یکی از بزرگترین ذخایر دست نخورده مس جهان را در خود جای داده است.
به گفته مقامات چینی و طالبان، چین در حال مذاکره با مقامات طالبان برای آغاز استخراج معادن در سایت مس عینک است. پکن همچنین در حال مذاکره برای آغاز کار بر روی ذخایر نفت و گاز در شمال این کشور، آمو دریا است. هر دو پروژه به دلیل جنگ که با به دست گرفتن قدرت توسط طالبان در ماه آگوست به پایان رسید، سال ها متوقف بود.
پاسخ بروکسل به تحریم های جدید واشنگتن علیه روسیه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.03.2022
چین هدف "خودخواهانه" تحریم‌های آمریکا علیه روسیه را فاش کرد
ده ها شرکت معدنی چینی در هفته های اخیر به کابل آمده اند و به دنبال قرارداد برای معادن دیگر هستند.
مقامات آمریکایی می گویند که نگرانند چین خلاء ناشی از خروج آمریکا از افغانستان را پر کند. پکن در سال‌ های اخیر با طالبان رابطه برقرار کرد و سفارت خود در کابل را زمانی که دیپلمات های غربی از پس از کنترل طالبان فرار کردند، همچنان فعال نگه داشت.
ایران، دیگر رقیب آمریکا، در حال مذاکره برای تامین یک ذخیره عظیم سنگ آهن در غرب این کشور است. تهران نیز روابط خوبی با طالبان ایجاد کرده است.
افغانستان یکی از فقیرترین کشورهای جهان است، اما براساس مطالعات زمین شناسی، مناطق کوهستانی آن دارای ثروت های عظیمی همچون طلا، سنگ های قیمتی، زغال سنگ، نفت و گاز، لیتیوم و مواد معدنی کمیاب است.
چین در حال حاضر کنترل بسیاری از مواد معدنی کمیاب جهان را در اختیار دارد که برای تولید انواع فناوری‌ها از جمله قطعات خودروهای الکتریکی و صفحه نمایش لمسی گوشی‌ های هوشمند استفاده می‌شود.
کارشناسان آمریکایی یک دهه پیش ارزش منابع معدنی افغانستان را یک تریلیون دلار تخمین زدند. در حالیکه ایالات متحده ده ها هزار نیرو را در آنجا مستقر کرد و صدها میلیارد دلار هزینه کرد، هرگز نتوانست این جایزه را باز کند.
شهاب الدین دلاور وزیر مواد معدنی و نفت طالبان گفت: بقیه جهان معادن خود را استخراج کرده و از آنها برای توسعه کشورشان استفاده کرده اند، در حالی که ما ۴۳ سال درگیر جنگ بودیم و از این رو، منابع ما دست نخورده باقی مانده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала