گزارش و تحلیل

روابط تهران و باکو چگونه میگذرد؟

© Sputnik / Konstantin Chalabovروابط تهران و باکو چگونه میگذرد؟
روابط تهران و باکو چگونه میگذرد؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.03.2022
اشتراک
اکنون بیش از ۵ ماه از تنشهای میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان می‌ گذرد تنش‌ هایی که به دلایل متعددی به وجود آمد و بسیاری از کشورها سعی در آتش افروختن بر این تنش ها داشتند.
دو کشور با کمک راه حل های دیپلماتیک و گفتمان های سیاسی مسائل خود را حل کرده و اکنون تعاملات اقتصادی و سیاسی را کما فی السابق ادامه میدهند.
به گزارش خبرنگار اسپوتنیک در تهران دکتر مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در آستانه برگزاری پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی با جمهوری آذربایجان که قرار است در روزهای ۱۹ و ۲۰ اسفند ماه ۱۴۰۰ در باکو برگزار گردد، بار دیگر بر رویکرد چند وجهی دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم تاکید نمود و اظهار داشت:
جمهوری اسلامی ایران به تقویت و تحکیم روابط اقتصادی با کشورهای مختلف در اقصی نقاط دنیا اهمیت می دهد و در این میان کشورهای همسایه از جایگاه ویژه ای در دیپلماسی اقتصادی کشورمان برخوردار هستند.
دکتر صفری ضمن تاکید بر اهمیت جایگاه جمهوری آذربایجان در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران ، از به نتیجه رسیدن تلاش ها برای برقراری مجدد پروازهای مستقیم بین تهران - باکو ابراز خرسندی نمود و تاکید کرد:
برگزاری پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی با جمهوری آذربایجان در این مقطع فرصت مغتنمی است تا دو کشور در سایه تفاهمات و توافقاتی که در زمینه های مختلف از جمله ترانزیت، حمل و نقل اعم از ریلی، جاده ای، دریایی و هوایی، تجارت کالا و خدمات فنی و مهندسی ، گردشگری، همکاریهای استانی، کشاورزی و بسیاری زمینه های دیگر بعمل می آورند، فصل جدیدی را در مناسبات اقتصادی دو کشور بگشایند.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه همچنین با اشاره به اینکه چند پروژه ساخت و ساز در این کشور اخذ شده است ، ابراز امیدواری نمود شرکت های ایرانی که از توانایی و قابلیت بسیار خوبی در این زمینه برخوردار هستند بتوانند در اجرای پروژه های بیشتری مشارکت نمایند.
همچنین روز گذشته دکتر امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشور جمهوری اسلامی ایران و جیحون بایرام‌اف وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان در خصوص توسعه همکاری‌های دوجانبه میان دو کشور و تحولات منطقه‌ای به‌صورت تلفنی گفتگو و تبادل نظر کردند.
وزیر امور خارجه ایران در این گفتگو ضمن گرامی‌داشت سی‌اُمین سالگرد روابط ديپلماتيك گفت:
روابط دو کشور اکنون به مرحله پيشرفت رسیده است.
دکتر امیرعبداللهیان ضمن اشاره به تحولات منطقه قفقاز جنوبی، هدف مشترک دو کشور را ثبات و آرامش در آن منطقه دانست و ابراز امیدواری کرد مسائل باقی‌مانده میان دو کشور جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان، با دوراندیشی و بدون مداخله خارجی حل‌وفصل شود.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با توجه به افزایش تردد میان دو کشور، بر افزایش تعداد پروازها میان ایران و آذربایجان، لزوم بازگشایی مرز زمینی دو کشور و آمادگی ایران برای گسترش روابط اقتصادی و انرژی تاکید کرد.
وزیر امور خارجه ایران با اشاره به برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی ایران- آذربایجان در آینده نزدیک بر جدیت طرف ایرانی برای حصول نتایج مثبت از این کمیسیون تاکید كرد.
جیحون بایرام‌اف، وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان نیز در این گفتگوی تلفنی با ابراز خرسندی از روند توسعه همکاری‌ها در ماه‌های اخیر و استقبال از برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور، با اشاره به سی‌امین سالگرد روابط تهران-باکو، سطح روابط فی ما بین را رو يه رشد توصیف کرد.
وزیر خارجه آذربایجان با اشاره به سفر وزیر راه جمهوری اسلامی ایران به باکو، آن را نشانه مناسبات خوب دو کشور همسایه خواند و بر آمادگی همه‌جانبه کشورش برای اجرایی شدن توافقات اقتصادی تاکید کرد.
طرفين در اين گفتگو برخي موضوعات منطقه اي و بين المللي را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала