مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: تبادل نظر مثمر ثمری داشتیم

© REUTERS / WANA گروسی: نظارت بر مراکز هسته ای ایران برای بازرسان آژانس دشوار شده است
گروسی: نظارت بر مراکز هسته ای ایران برای بازرسان آژانس دشوار شده است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.03.2022
اشتراک
مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از دیدارش با رییس سازمان انرژی اتمی گفت: خوشحالم که دوباره در تهران هستم. ما در جلسه مان تبادل نظر فشرده مثمر ثمری را داشتیم.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در کنفرانس‌ خبری مشترک با محمد اسلامی گفت: از وقتی آقای اسلامی در این سمت اینجا آمدند ملاقات های مستمر داشتیم و سعی کردیم موضوعات مختلف را حل و فصل کنیم.
وی افزود: همانطور که آقای اسلامی‌ گفتند چند موضوع خاص باقی مانده است که باید شفاف سازی می کردیم و هر دو طرف هم تلاش کردند اما تا پیش از این موفقیتی در این زمینه نداشتیم.
گروسی گفت: تلاش کردیم عملگرایانه پیش رویم و متخصصان ما نظام‌ مند تبادل نظر کردند چون ما در پایان به یک موفقیت نیاز داریم.
مدیر کل آژانس افزود: این مساله از چند جهت مهم است؛ بر کسی پوشیده نیست الان مذاکرات مرتبط درباره احتمال بازگشت ایران و کشورهای دیگر به برجام در جریان است و با توجه به اینکه مذاکرات ما موازی آن است این دو روند به هم متصل و وابسته است. در صورتی که ایران و آژانس درباره این مسایل پادمانی تفاهم نداشته باشند تصور اینکه یک توافق جامع مثل برجام محقق شود وجود ندارد.
گروسی گفت: مهم است به یک درک متقابل برای همکاری‌های فشرده در آینده برسیم تا متخصصان ما بتوانند درباره مسایل باقی مانده شفاف سازی کنند. نکته دوم که امیدوارم رو به جلو باشد این است که انرژی هسته ای قابلیت فراوان دارد و برای توسعه کشورها بسیار مهم است. با در نظر گرفتن همه وقایع از جمله گرمایش زمین، رکود اقتصادی ناشی از کرونا به این نتیجه میرسیم تولید انرژی متناسب با محیط زیست از جمله انرژی هسته ای بسیار مهم است.
رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.12.2021
گروسی: به نفع تهران است که در تعامل با آژانس شفافیت بیشتری را از خود نشان بدهد
وی‌ ادامه داد: برای حرکت سریع به سمت آینده و همکاری میان دو طرف باید به آینده نگاه کنیم تا جامعه ایران از رفاه و پیشرفت در راستای استفاده از انرژی هسته ای استفاده کنند.
مدیرکل آژانس بین اللملی در پاسخ به اینکه چرا گزارش های آژانس قبل از انتشار رسمی از سوی برخی منتشر می شود؟ گفت: من هم بارها این سوال را از خودم پرسیدم. پاسخ من این است که برخی از اعضا به محرمانگی‌ پروتکل ها توجه نمی کنند و قبل از اینکه گزارش رسمی‌ منتشر شود آن را منتشر می کنند.
وی افزود: در رابطه با این مساله و چگونگی ‌تقویت جلوگیری از انتشار گزارش ها و اسناد کارهایی را انجام دادیم از جمله وب سایت امن. اما وقتی کسی قصد دارد رازی را برملا کند متوقف کردنش سخت است.
گروسی درباره تهدیدات اسراییل نسبت به تاسیسات هسته‌ای ایران حتی اگر توافق حاصل شود؟ گفت: تمرکز آژانس بر روی همکاری با ایران است. در اینگونه موارد از جمله روابط ایران و اسراییل مخاطرات اجتناب ناپذیر است، اما آژانس فراتر از تعاملات سیاسی و با آرامش و حرفه‌ای‌ گری کار خود را انجام می‌دهد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала