گزارش و تحلیل

سانسور غربی اسپوتنیک

© Sputnik / Aleksey Danichev /  مراجعه به بانک تصاویر اسپوتنیک
اسپوتنیک - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.03.2022
اشتراک
جوزف بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امور امنیتی عصر یکشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک در شهر بروکسل، پایتخت بلژیک، اعلام کرد که اتحادیه اروپا تصمیم گرفته فعالیت شبکه خبری آر تی روسیه و خبرگزاری اسپوتنیک روسیه را ممنوع کند.
اسپوتنیک - بورل هدف از اقدام اتحادیه اروپا در ممنوعیت فعالیت این دو رسانه روسی را تلاش برای مبارزه با گمراه سازی عنوان کرد و در این باره اظهار داشت:
امروز از طریق جلوگیری از پخش آر تی و اسپوتنیک در اتحادیه اروپا، یک گام قاطع برای بستن منبع دستکاری اطلاعات از سوی روسیه در اروپا برمی داریم.
اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا نیز در این کنفرانس مطبوعاتی ضمن اعلام این که اتحادیه اروپا فعالیت شبکه خبری آر تی و خبرگزاری اسپوتنیک و شرکت های وابسته به آنها در کشورهای عضو اتحادیه را ممنوع خواهد کرد، از آنها به عنوان بازوی رسانه ای کاخ ریاست جمهوری روسیه (کرملین) نام برد و مدعی شد که از این پس نمی توانند دروغ های خود برای توجیه جنگ ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری این کشور علیه اوکراین را پخش کنند.
کانال تلگرام آر تی فرانسه در فرانسه مسدود شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.03.2022
کانال تلگرام آر تی فرانسه در فرانسه مسدود شد
از سوی دیگر، مارگاریتا سیمونیان، سردبیر شبکه خبری آر تی و خبرگزاری اسپوتنیک نیز خاطر نشان ساخت که ممنوعیت پخش این دو رسانه روسی در اتحادیه اروپا تاثیری روی فعالیت آنها نخواهد داشت چرا که به کار کردن در شرایط تنگنا و تحت فشار مدعیان آزادی عادت کرده اند.
سیمونیان در پیامی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توییتر در این باره نوشت:
در رابطه با ممنوعیت پخش آر تی و اسپوتنیک در اتحادیه اروپا، به طور رسمی اعلام می کنم هیچ کارمندی که صادقانه کار می کند و به کار خود نزد ما ادامه می دهد، در هیچ کشوری اخراج نخواهد شد.
همچنین کانادا نیز از پخش برنامه های آر تی خودداری کرد و از سوی دیگر متا، گوگل، مایکروسافت و یوتیوب طی روزهای اخیر اقداماتی انجام دادند تا رسانه‌های روسی نتوانند از طریق پلتفرم‌های آنها تبلیغ و درآمدزایی کنند و همچنین صفحات کاربری این رسانه ها در فضاهای مجازی مرتبط را در سراسر اروپا مسدود کردند.
آقای دکتر محمد قادری سردبیر رسانه ی خبری نورنیوز پیرامون شرایط ایجاد شده برای رسانه های روس به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
این رفتار تحریمی نشان دهنده ی این است که ما در غرب با یکسری استاندارد های دوگانه مواجه هستیم که در زمینه‌ های مختلف از جمله رسانه، ادعای آزادی بیان و آزادی اطلاعات وجود دارد.
با آغاز بحران در اوکراین مواجه هستیم با شرایطی که غربی‌ ها در مواجهه با شبکه هایی نظیر آر تی و یا خبرگزاری هایی نظیر اسپوتنیک کاملاً رویکرد سرکوب کننده یا به نوعی سانسور کننده است.
وی ضمن تاکید بر استاندارد دوگانه ی غرب در زمینه ی آزادی بیان، اظهار داشت:
پاسخ مقامات روسیه به حذف کانال های آرتی در یوتیوب: برای آنها آزادی بیان وجود ندارد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.09.2021
پاسخ مقامات روسیه به حذف کانال های "آرتی" در یوتیوب: برای آنها آزادی بیان وجود ندارد
این نشان دهنده این است که ادعاهای آنها برای آزادی بیان و آزادی اطلاعات مستمسکی است برای اینکه منافع خود را پیش ببرند و هنگامی که می خواهند به کشوری فشار بیاورند از آن استفاده کنند اما در هنگام مواجهه با این موضوعات توسط خودشان هیچ ابایی از محدود کردن، مسدود کردن یا سانسور کردن این رسانه ها ندارند.
ما پیشتر نیز شاهد چنین اتفاقی در زمینه‌ های مختلف و حتی در قبال رسانه‌ های ایرانی بسیاری بودیم نظیر العالم، پرس تی وی و یا هیسپان تی وی که بسیار هم تکرار شده.
آقای دکتر محمد قادری این سانسور توسط غرب را فرصتی برای آگاه سازی افکار عمومی دانست و بیان کرد:
متاسفانه کشور هایی که در حوزه استحفاظی غربی ها نقش آفرینی می‌کنند متاثر از همین رویکرد هستند مانند لهستان، اوکراین، مجارستان و اسلواکی.
خوشبختانه این موضوع نشان‌ دهنده این است که فرصت فراهم شده تا دنیا بیش از پیش نسبت به رویکرد دوگانه و کاملا منفعت طلبانه غربی ها نسبت به این مسائل روشن شود و تمامی پوشش ها در این زمینه از بین رفته، اکنون زمان آن رسیده که رسانه‌ های مستقل در دنیا بر مسائلی این چنینی مانور ویژه داشته باشند.
اینستاگرام دسترسی به حساب های اسپوتنیک در کشورهای اتحادیه اروپا را محدود کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.03.2022
اینستاگرام دسترسی به حساب های اسپوتنیک در کشورهای اتحادیه اروپا را محدود کرد
متاسفانه در پلتفرم های مختلف فضای مجازی نیز شاهد چنین تبعیض هایی بودیم پس از ترور ناجوانمردانه سردار سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس مشاهده کردیم که پلتفرم هایی مانند اینستاگرام چه مواجهه ای با پست های پیرامون این دو شهید نشان داد بنابراین می‌توانیم این روش را به عنوان یک رویکرد راهبردی و کلان از سوی غرب قلمداد کنیم که آنها به هر شکل ممکن این روش را به عنوان یک ابزار در خدمت گرفته اند برای اینکه اجازه ندهند آنچه که در حقیقت ماجرا رخ می دهد به سمع و نظر افکار عمومی جهان برسد بنابراین تلاش می کنند که چنین اقداماتی را انجام دهند.
این‌موضوع باید برای جهان روشن شود که هنگامی که غربی‌ ها می‌خواهند کشوری را تحریم کنند یا تحت فشار قرار دهند از این ابزار استفاده می کنند آنها رسانه‌ های مستقل و رسانه‌ های مخالف خود را بایکوت و مسدود می کنند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала