گزارش و تحلیل

مسبب بحران اوکراین کیست ؟

© Sputnik / Maksim Zakharov /  مراجعه به بانک تصاویر Боец Народной милиции ЛНР на позиции в районе поселка Сокольники Луганской области
Боец Народной милиции ЛНР на позиции в районе поселка Сокольники Луганской области  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.02.2022
اشتراک
سوالی که خیلی ها این روزها مطرح می کنند این است که چه شد جریان اوکراین به آنچه امروز کشیده شده رسید؟
حتی همین دو سه هفته پیش هم بسیاری پرس و جو می کردند که آیا ممکن است جنگ رخ دهد و پاسخ این بود که خیر کسی دنبال جنگ نیست.
واقعیت امر هم این است که هیچ کس دوست ندارد جنگ شود، جنگ برای همه بد است.
ولی یک وقت هایی است که شما مجبور هستید برای بقای خود از خود واکنش نشان دهید.
ماجرای روسیه هم به همین ترتیب بوده و می باشد.
در حالی که آمریکایی ها مدام روی طبل جنگ می کوبیدند و تلاش می کردند در اروپا و مخصوصا از طریق اوکراین فتنه راه بیاندازند روسیه ده ها بار آنها را دعوت به گفتگو و بازگشت به تعهدات کرد.
تعهداتی که بر مبنای آن ناتو نمی بایست به مرزهای روسیه نزدیک شود و تسلیحات استراتژیک خود را انجا مستقر کند، تسلیحاتی که موجودیت روسیه را به خطر می اندازد.
متاسفانه علیرغم همه تلاش های روسیه واخطار هایی که روسیه داده بود اما رئیس جمهوری تازه کار اوکراین که تصور می کرد با ماجراجویی ممکن است بتواند برای خود محبوبیت داخلی به دست بیاورد به سمت غرب غش کرد و متوجه نبود که منافع اوکراین کجا است.
سخنرانی بایدن در رابطه با وضعیت اوکراین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.02.2022
سخنرانی بایدن در رابطه با وضعیت اوکراین
البته در این ماجرا آمریکایی ها و غربی ها مخصوصا انگلیسی ها افسار آقای زلنسکی را در دست داشتند و هدایت وی را انجام می دادند و کار را به اینجایی که امروزه رسیده رساندند.
روسیه مجبور شد برای ترسیم حد و مرز نسبت به تهدیدهای امنیتی که متوجه خود می بیند ورود کند.
آمریکایی ها مدتی است به اشکال مختلف تلاش دارند در حیاط خلوت روسیه نفوذ کنند و از طریقی امنیت روسیه را به مخاطره بیاندازند.
یک روز می بینیم تلاش می کنند از گرجستان و آذربایجان ورود کنند و روز دیگری از قزاقستان و روز بعد از اوکراین.
بعضی رهبران کشورهای دیگر مانند مثلا قزاقستان و آذربایجان چون تجربه سیاسی داشتند متوجه شدند که آمریکایی ها بنا دارند کشورهای آنها را وارد چه چاله ای کنند و با زیرکی خیلی سریع ماجرا را جمع و جور کردند.
حتی تحریک هایی که توسط اسرائیلیها و ترکیه (البته وقتی می گویم ترکیه یعنی ناتو) انجام شده بود تا روابط ایران و آذربایجان را به هم بزنند و حتی جنگی میان ایران و آذربایجان راه بیافتد با درایت سیاست مداران دفع شد.
ولی مشاهده می کنیم چون در اوکراین چنین درایتی وجود نداشت جریان به جنگ کشیده شد.
امروزه هم به نظر می رسد تنها راه پایان این جنگ دست واشنگتن است و نه کی یف چرا که شروع کننده واقعی آن هم واشنگتن بود.
یعنی این واشنگتن و متحدینش هستند که باید به تعهدات خود در قبال روسیه پایبند بمانند و دست از تهدید های خود نسبت به روسیه بردارند، اوکراین اسباب بازی آنها در قبال روسیه است و خود اوکراین در این بین کاره ای نیست.
حسین امیر عبداللهیان، دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.02.2022
وزارت خارجه ایران: بحران اوکراین ریشه در اقدامات تحریک آمیز ناتو دارد
دیگران مانند اوکراین باید توجه داشته باشند که وارد بازی آمریکایی ها نشوند، چون آمریکایی ها برایشان مهم نیست که کل اوکراین که هیچ حتی کل اروپا نابود شود یا نه.
به نظر می رسد عقلای اوکراین هم باید جمع شوند و درباره اینکه اوکراین را از مخمسه ای که رئیس جمهوری بی تجربه شان ایجاد کرده خارج کنند و بهترین راه این است که تضمین های لازم به همسایگان اوکراین داده شود که اوکراین هیچ وقت شرایط تهدید امنیتی برای همسایگانش فراهم نخواهد کرد و اجازه نخواهد داد دشمنان همسایگان اوکراین در خاک این کشور جای پا داشته باشند.
البته این تضمین ها نه فقط توسط اوکراین بلکه توسط ناتو هم باید داده شود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала